آموزش نحوه دوقلو زایی گوسفند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آموزش نحوه دوقلو زایی گوسفند

شاید خیلی از کسانی که در پرورش گوسفند هستند مایل به خرید گوسفندان دو قلو زا یا به دنبال یافتن نژاد گوسفندان چند قلوزا هستند. گوسفند رومانف یکی از بهترین گوسفندان چندقلوزا در جهان است که حتی رکورد ۹ قلو در روسیه را هم شکسته است. اما در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که شما قادر هستید با استفاده از فلاشینگ گوسفندان باعث شوید که گوسفند چندقلوزا داشته باشید. باید در هنگام آموزش نحوه دوقلو زایی گوسفند به دقت عمل کنید و حتما واکسن های ضد انگلی را به گوسفندان بزنید.

فلاشینگ چیست؟

فلاشینگ به روش جیره ای گفته می شود که باعث به وجود آمدن قابلیت چندقلو زایی در میش می شود. تنها کافیست جیره فلاشینگ گوسفندان را اعمال کنید تا از این پس گوسفندان شما با هر نژادی بتواند دوقلو یا چند قلو بزاید.

مراحل قبل از فلاشینگ

به دلیل وجود انواع بیماری های گوسفندان که ممکن است مبتلا به بیماری های انگلی و آنتروتوکسمی باشد بهتر است داروهای ضد انگلی را به صورت خوراکی یا تزریقی به دام ها بدهید. حتما قبل از انجام جیره فلاشینگ ابتدا دام ها توسط دامپزشک معاینه شود و با توجه به نظر و تجویز دام پزشک واکسن های تب برفکی، آگالاکسی ، بروسلوز، آبله و شاربن را به دام ها تزریق کنید.

حتما ده روز گوسفندان را با علوفه های کم ارزش تغذیه کنید و تا می توانید به گوسفندان واکسن آنتروتوکسمی واکسینه کنید. زیرا بیماری آنتروتوکسمی بر اثر مصرف بیش از حد مصرف شیر و غلات صورت می گیرد به همین دلیل به این بیماری حتی بیماری پر خوری گوسفند گفته می شود.

گوسفند دوقلو

 کاهش درصد بارداری دام مبتلا به بیماری آنترو‌‌توکسمی

به واقع بیماری آنتروتوکسمی شایع ترین بیماری بر اثر اختلالات تغذیه ای است که بر اثر مصرف بیش از حد شیر و غلات انجام می شود. به نوعی گوسفندان مبتلا به بیماری آنتروتوکسمی بره هایی ضعیف به دنیا می آورند، چونکه بیماری آنتروتوکسمی به بیماری پرخوری گوسفندان معروف است باعث افزایش میزان چربی بدن می شود و همین عاملی بر کاهش درصد باروری گوسفندان و بدنیا آمدن بره های ضعیف و معلول است.

آمادگی گوسفندان برای تخمک گذاری

به واقع گوسفندان هم به مانند ما انسان ها تخمک گذاری دارند پس بهتر است با تغذیه مناسب شرایط لازم را فراهم کنیم. ثابت شده است که تخمک گذاری در گوسفندان چاق صورت نمی گیرد، از این جهت ده روز اول دوره فلاشینگ گوسفندان به میش ها علوفه های کم ارزش بدهید. در ده روز اول فلاشینگ از دادن  گیاهان استروژنی چون شبدر قرمز، یونجه و تره فرهنگی اجتناب کنید، زیرا تمامی این گیاهان باعث کاهش اختلال در باروری میش ها می شود.

گوسفند نژاد سافک (Suffolk)

مراحل چند قلو زایی گوسفندان

  • در اولین مرحله از فلاشینگ باید ۱۰ روز گوسفند ها را در مراتع فقیر و فاقد مقادیر چشم گیر علف به چرا ببریم و اگر گوسفند ها را در پرورشگاه ها نگه داری می کنید در طی مدت ۱۰ روز از علوفه های کم ارزش برای تغذیه ی آنان استفاده کنید و تا جایی که ممکن است گوسفندان را با واکسن دام آنتروتوکسمی واکسینه کنید.
  • در دومین مرحله از فلاشینگ باید به مدت ۱۵ روز گوسفندان را با یونجه های تازه و مواد دانه ای مانند جو و یا تریتیکاله و حتی ترکیبی از این دو مواد به صورت پلکانی تغذیه کنیم. در روز سیزدهم برنامه ی تغذیه ی ۱۵ روزه ی گوسفندان مرحله ی سوم فلاشینگ شروع خواهد شد. در واقع مرحله ی سوم فلاشینگ در میان مرحله ی دوم آغاز می شود.
  • در روز سیزدهم مرحله ی دوم، باید قوچ هارا به مدت ۳ روز طوری در مجاورت میش ها قرار دهیم که فقط یکدیگر را ببینند اما نتوانند تماسی باهم داشته باشند.
  • بعد از پایان یافتن روز ۱۵ در مرحله ی دوم، یعنی در روز ۱۶ تغذیه ی یونجه ی دام ها را قطع کرده و قوچ ها را در میان میش ها رها کنید. اما در این هنگام تغذیه ی دام ها توسط مواد دانه ای را به مدت زمان ۱۰ روز دیگر ادامه دهید. بعد از پایان یافتن این ده روز باید به دام ها و گوسفندان جیره ی نگهداری بدهید.
خواص استفاده از یونجه برای پرورش گوسفندان
خواص استفاده از یونجه برای پرورش گوسفندان

وضعیت بدنی مناسب برای انجام فلاشینگ

شاید برخی از شما بگویید که روش فلاشینگ گوسفندان ربطی به افزایش درصد باروری و دو قلو زایی گوسفندان ندارد و تنها نژاد گوسفند است که تعیین کننده است. به واقع یک گوسفند به مانند نژاد رومانف هم اگر وضعیت بدنی مناسبی نداشته باشد و دقیقا آمادگی برای تخمک گذاری نداشته باشد نه تنها امکان دوقلوزایی و چندقلوزایی گوسفندان وجود ندارد حتی امکان باروری گوسفندان هم شاید به صفر برسد. پس شما باید در ابتدای کار با دادن علوفه های کم ارزش از وجود بیماری توکسمی جلوگیری کنید سپس با دادن علوفه های با ارزش و یونجه تحریک پذیری گوسفندان را بالا ببرید.

در انتها توجه به دوران شیردهی گوسفندان و اینکه مانع از ایجاد بیماری تب شیر در گوسفندان شوید هم خیلی حائز اهمیت است. نحوه دوقلوزایی گوسفندان با فلاشینگ گوسفندان یکی از رایج ترین روش های تولید مثل بهتر گوسفندان و سود آوری بیشتر است.

بهترین نژاد گوسفندان چند‌قلوزا

  1. گوسفند رومانف
  2. گوسفند سافولک
  3. گوسفند فین شیپ
  4. گوسفند شیری لاکن
  5. گوسفند آواسی
 گوسفند نژاد رومانف (Romanov)

منبع : sheep101

Rate this post

فهرست مطالب

‫174 نظرها

  1. انواع قوچ و قوچ بره درحه یک و میش درجه یک در دامداری بنده برای فروش موجود می باشد دوستانی ک قصد خرید دارند با بنده تماس بگیرند و چندین بار در جشنواره های بین مللی و داخلی صاحب رتبه برتر هستم این گوسفندبخاطر لاشه و کیفیت تناسب بدنی و مقاوم در برابر بیماری و گرما و سرماو دو بار زایی در یک سال و توان دو قلو زایی و توان افزایش وزن نسبت به دیگر نزا دها منحصر می باشدکسانی که قصد خرید یا مشاوره دارند با بنده تماس حاصل نمایند09364089447

  2. با سلام محمدرضایی هستم دامدار که این شغل اجدادی ما هستش و بصورت کاملا تخصصی گوسفند نزاد اصیل شال رو از نزاد گوشتی و داشتی پرورش میدیم و برای ترویج و توسعه این گوسفند که بهترین نزاد دنیاست دوستانی ک قصد خرید دارند یا مشاوره میخوان با شماره زیر تماس بگیرند در خدمتم09364089447

  3. سلام دوستان
    بنده تازه میخوام دامداری روشروع کنم وچندتا گوسفند بخرم اگه امکانش هست باهام تماس بگیریدو راهنماییم کنید
    ممنون
    ۰۹۱۳۳۹۰۷۹۰۵

  4. باسلام ،میخواستم بدونم یعنی گوسفند های مغانی روهم میشه با روش فلاشینگ دو قلوزا کرد ،،بنده چند تا گوسفند مغانی دارم به نظر شما از قوچ مغانی برای این گوسفندان استفاده کنم بهتره یا قوچ افشار …

  5. سلام واحترام من هم دامداری وگوسفند داری از پیشه های پدریمه یه چهار پنج سالی ترک کردم دوباره شروع کردم کار پرزحمتی است منتها اصول نگهداری و تغذیه وواکسن را باید بدانیم اول جای مناسب داشت و واکسن های ضد انگل حتما زده شود وهر روز صبح و شب به مدت هرکدام ۱.۵ساعت پیاده روی گوسفندان بعداز ان هرکدام ۸۰۰گرم جو یا….و ظهر تابستان ونصف شب زمستان یونجه هرکدوم ۳۰۰گرم خورانده شود حتما به خوراکی که میخریدن اطمینان داشته باشین از هر کس یا هرجا خرید نکنین

  6. الان هم کارم رو دارم روی تلاقی نژاد افشار با رومانف انجام میدم
    رومانف های صد در صد خالص رو خودم از گرجستان وارد کردم و میخوام با نژاد افشار آمیخته کنم
    دوستان اگه کسی سوالی در مورد نژاد افشار و رومانف داشت بنده در خدمت هستم
    [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *