خواص استفاده از یونجه برای پرورش گوسفندان

خواص استفاده از یونجه برای پرورش گوسفندان
زمان مطالعه: 2 دقیقه

یونجه به عنوان یکی از مواد خشک برای تغذیه دام ها استفاده می شود به طوری که نزدیک به 60 درصد از ماده  خوراکی خشک دام ها را شامل می شود. یونجه بعنوان یک گیاه کاملا قابل هضم برای دام ها و گوسفندان مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع تمام دام ها قابلیت خوردن مواد متفاوتی دارند که می توانند بعنوان ماده ای برای تغذیه آنها محسوب شود و تبدیل به گوشت و شیر شود.

یونجه بسیار ماده پر مغذی می باشد که با نام Medicago sativa نامیده می شود و در جهان نزدیک به 33 میلیون هکتار از یونجه کشت می شود که در کشور ما هم استان همدان دارای بهترین نوع یونجه می باشد که به طور متوسط 39554 هکتاردر این شهر کشت می شود و برداشت آن 461218 تن می باشد.

انواع یونجه در ایران

  • یونجه بمی
  • یونجه همدانی
  • یونجه بغدادی
  • یونجه یزدی

عوامل موثر بر ارزش غذایی یونجه:

ارزش غذایی برگه های یونجه نسبتا به ساقه آن 50 درصد پروتین آن را شامل می شود.

مواد موثر بر رشد یونجه:

یونجه گیاهی می باشد که قابلیت رشد در تمامی شرایط آب و هوایی را دارد البته یونجه نیاز به خاک و مواد معدنی چون ph خاک دارد.

شما باید به این نکته توجه کنید که باید بتوانید به موقع به دام ها و بخصوص حیوانات خود علوفه ها از جمله یونجه بدهید. انتخاب یونجه ها بستگی به نوع دام شما دارد به عنوان مثال برای گاوهای شیرده زمان برداشت یونجه در 28 روز می باشد اما برای گوساله های پرواری کیفیت یونجه مهم نمی باشد و برداشت یونجه در 25 تا 50 درصد گلدهی می باشد.

شما می توانید با خرید گوسفند از دامداری پیام بهترین گوشت گوسفندی را دریافت کنید. تمامی گوسفندان دامداری پیام زیر نظر بهداشت می باشد و سلامت آنها تایید شده است.

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *