همه چیز راجع به گوسفندان

زمان مطالعه: 14 دقیقه

همه چیز در مورد گوسفندان

همه چیز در مورد گوسفندان مطلبی است که قصد داریم در مورد آن صحبت نماییم. گوسفند یک پستاندار سم دار می باشد که از رسته نشخوارکنندگان محسوب می شود. از این حیوان اهلی به صورت گله ای و جهت بهره بردن از پشم، گوشت و شیر نگه داری می شود. بعضی از نژادهای گوسفندان نر شاخ های حلقه ای، پیچی و مورب دارند که به آن ها راک و یا قوچ گفته می شود. گوسفندان ماده مربوط به هر نژادی تنها یک نام دارند که میش نامیده می شوند. گوسفند، حیوانی آرام و مفید می باشد که علاقه زیادی به داشتن گله دارد و تنها نگه داشتن آن ها، بسیار سخت می باشد. گوسفندان با اعضای گله خود دوستانه رفتار می کنند و هنگامی که مورد حمله واقع می شوند به هم چسبیده و از هم دفاع می کنند.


در مواقعی که قرار است گوسفندی از گله جدا شده و برای کشتار فرستاده شود، گوسفندان دیگر ناراحت می شوند. این حیوانات گیاه خوار و نشخوار کننده شاد و باهوش هستند و با تحقیقاتی که بر روی آن ها انجام شده است می توانند چهره حدود 50 نفر را بیشتر از یک سال به یاد بیاورند. در برخی دین ها گوسفند از حیوانات مهم و دارای تقدس می باشد. در طی سالیان زیاد انسان ها از این موجود برای نیازهای خود مانند گوشت، شیر، تهیه پشم و … پرداخته اند. گوسفندان نژاد های زیادی دارند که جزو پستاندارانی می باشند که بیش ترین نژاد را برای خود در جهان ثبت کرده اند. برخی از نژادها می توانند آب کمتری را برای ادامه زندگی نسبت به بقیه انواع خود استفاده کنند و بیش تر مناسب مناطق بیابانی مناسب می باشند.

تفاوت میان دام وحشی و اهلی

از تفاوت های میان گوسفندان وحشی و اهلی داشتن دم و طول آن می باشد. همه انواع گوسفندان گیاه خوار می باشند و گوشت خوار نیستند. نژادهای وحشی در کشورهایی مانند آمریکای شمالی، خاورمیانه و اروپای مرکزی زندگی می کنند. جمعیت حدودی تعداد کل گوسفندان در جهان دو میلیارد راس است که بیش ترین تعداد آن 150 میلیون راس در استرالیا می باشد. بعد از آن چین 140 میلیون راس، هند با 80میلیون راس و سپس ایران در حدود 60میلیون راس است. در رده های بعدی کشورهای دیگر مانند سودان، انگلیس، نیوزلند و … قرار دارند.

تاریخچه پیدایش گوسفندان

در مورد آغاز پیدایش نسل گوسفندان تخمینی که زده می شود این می باشد که تکامل یافتن آن ها از نطاد موفلون وحشی که در منطقه های از آسیا و اروپا بوده اند، صورت گرفته است. امروزه و از لحاظ علم جانورشناسی، گوسفندان به نژاد اویس متعلق می باشند. گوسفندان اولیه شاخ های بلند و با قدرتی بودند که با کمک آن می توانستند از خود در برابر دشمنان محافظت نمایند. همچنین در بالا رفتن از کوه و شیب ها هم مهارت بالایی داشتند. گوسفندان وحشی در حدود چند قرن پیش اهلی شده و بقایای آن ها در محل زندگی انسان ها نشان از زندگیشان در اروپا، خاورمیانه و آسیای میانه می دهد. چندصد نژاد گوناگون گوسفندی در جهان موجود است که در تمام جهان پراکنده شده اند.

استفاده های مختلف از دام

گوسفند حیوانی مفید است که انسان‌ها همواره از گوشت و شیر آن ها استفاده می‌کنند. در منطقه های دیگری که به صورت بادیه نشین می باشند شیر گوسفند استفاده های زیادی دارد. پشم این حیوان جهت پارچه بافی و ریسندگی استفاده شده و همچنین پوست آن جهت دوختن کیف و کفش می باشد. حتی از فضولات گوسفندان هم برای کود کشاورزی استفاده می گردد.

شغل دامداری 

افرادی که پرورش گوسفندان را انجام می دهند به اصطلاح به دامدار و یا دامپرور معروف می باشند که درآمد آن ها از راه فروش محصولات گوشت و لبنیات می باشد. کار دامدار نگه داشتن و پرورش دادن حیوانات اهلی می باشد. در کل جهان افراد زیادی به شغل دامداری مشغول هستند و در سال هزاران راس گوسفند از راه مرتع های طبیعی پروار می شوند. با توجه به لطمه زدن به طبیعت، روش های جدیدی برای کم کردن از خسارت به طبیعت و بالا بردن کارایی این شغل ابداع شده است.
همانطور که عنوان نمودیم انسان ها با اهلی کردن این حیوانات توانستند نیاز های خود را برطرف نمایند. پرورش دادن این حیوانات حتی در زمان پیامبران هم بسیار رایج بوده و قوم های مختلفی توانستند دامداری های پیشرفته ای را ایجاد نمایند. در کشورهای مختلف نیز با بهبود دادن نژاد های مربوط به کشور خود توانسته اند پیشرفت های زیادی نمایند.

 ارتقای علم پزشکی

گوسفندان برای پیشرفت در علم و پزشکی کمک زیادی به انسان ها کرده اند. از این حیوان به عنوان کیس تحقیقاتی در آموزش های پزشکی به دانشجویان، کشف بیماری ها و تمرین های جراحی استفاده خواهد شد. خون گوسفندان محیطی مناسب جهت کشت انواع و اقسام باکتری ها بوده و در تحقیقات سلول بنیادی و یا تولید دارو استفاده می گردد .همچنین دانشمندان با کمک آن و فناوری نانو از بدن آن ها جهت کشف نمودن شیوه های نوین جهت بهبود یافتن زخم، پیوند استخوان و… بهره می برند. از روده های گوسفندان نیز برای نخ بخیه استفاده می شوند.

طول عمر و تشخیص سن آن ها

عمر گوسفندان مشابه با سگ ها در حدود ده سال می باشد و عمرشان از گاوها کم تر است. البته نژادهایی مانند مرینوس هم وجود دارند که طول عمر20 ساله دارند. سن تقریبی یک گوسفند با شمردن دندان هایش مشخص می شود. بره هایی که تازه متولد می شوند چند روز پس از تولد دارای 8 دندان شیری می باشند که به مرور زمان بیشتر می گردد. گوسفندان دارای دندان های شیری و دائمی می باشند. راه دیگر برای تعیین عمر گوسفند شمردن شیارهای شاخ آن ها می باشد. در صورتی که گوسفندان شاخ داشته باشند می توان از این راه سن آن ها را تشخیص داد.

رنگ گوشت

گوشت گوسفند دارای خاصیت های بسیار زیادی بوده و مصرف آن مزیت هایی نسبت به گوشت سایر حیوانات دارد. اگر رنگ گوشت صورتی باشد نشان دهنده سن کم آن است و در صورتی که رنگ آن قرمز تیره باشد گوسفند پیر می باشد.

بهترین نژادهای دام ایرانی

نژادهای گوسفندان در ایران از نوع بهترین ها در جهان محسوب می گردد و هر نژاد نیز دارای تنوع زیادی می باشد و خصوصیات مخصوص خود را دارد. معروف ترین نژاد های گوسفندان به نام های مغانی، زل، افشاری، مهربان، ماکویی، سنگسری، تالشی، کرمانی، سنجابی، شال، فشندی و زندی می باشد.

بهترین نژادهای دام در جهان

گوسفندان دیگری هم در جهان وجود دارند که هر کدام خصوصیت مربوط به خود را دارند. از جمله آن ها می توان به رومانوف، سافولک، مرینوس، لینکلن، دورپر، دورست، همشایر و … اشاره نمود.

محصولات دامی گوسفند

1) گوشت 

از مهم ترین و پراستفاده ترین محصول دامی گوسفندان گوشت است که منابع مهمی برای ویتامین ها و پروتئین ها جهت زندگی سالم حساب می گردد. گوشت گوسفندان شامل ویتامین هایی مانند آهن، روی، ویتامین ب 12 است که می تواند باعث رشد کردن ماهیچه ها و همچنین عملکرد خوب ذهن گردد. بیشترین مصرف گوشت برای آمریکای شمالی، خاورمیانه و اتحادیه اروپا می باشد.

2) پشم 

در حال حاضر از پشم گوسفندان در صنعت های نساجی، عایق ها، تولیدی آجرهای مقاوم، بافت فرش، روکش های صندلی و خیلی از موارد دیگر استفاده می گردد.

3) پوست 

پوست گوسفند پس از کنده شدن به کارخانه های که کار چرم را دارند ارسال می شود و از آن ها بعد از دباغی شدن کیف، کفش و لباس های چرمی درست خواهد شد.

4) شیر 

شیر گوسفندی را می توان یکی از بهترین و کامل ترین شیرها دانست که مواد مغذی زیادی دارد و برای مصرف هر روز به تمام افراد مخصوصاً کودکان، سالمندان و ورزشکاران توصیه می شود.

5) دنبه

دنبه در بدن گوسفندان کاری مشابه کوهان شتر را دارد و محل ذخیره چربی ها می باشد. گوسفندان می توانند از این چربی ها برای زمانی که مواد غذایی لازم را ندارد، استفاده نماید. گوشت گوسفندانی که دنبه دارند از نژادهایی که دنبه ندارند بسیار بهتر می باشد و دلیل آن نیز همان ذخیره چربی می باشد. در بخش بندی گوسفندان، بعضی وقت ها آن ها را بر طبق داشتن دنبه و یا نداشتن آن جدا می نمایند. البته می توان گفت که گوسفندان ایرانی، در بیشتر موارد جزو گوسفندان دنبه دار قرار خواهند گرفت که برخی از آن ها نیز در جمله گوسفندان بدون دنبه ایرانی می باشند.

• گوسفندان بدون دنبه ایرانی
یکی از گوسفندان بدون دنبه ایرانی نژاد زال می باشد که دم ندارند. نژاد اصلی گوسفندان بدون دنبه زال مازندارن و گیلان می باشد. از لحاظ گوشت مورد خوبی محسوب می شوند ولی از لحاظ پشم به دلیل ریز بودن پشم ها نمی توانند مورد خوبی برای قالی بافی حساب شوند.
• گوسفندان کم دنبه ایرانی
از گوسفندان کم دنبه ایرانی می توان به نژاد گوسفند طالشی اشاره نمود که مکان زندگی آن ها گیلان و شهر طالش می باشد. این نژاد از گوسفندان دنبه های بسیار کوچکی دارند. البته گوسفند اتابای نیز دنبه بسیار کوچکی دارند ولی دارای هیکلی بزرگ تر از نژاد زل می باشد.

حواس در گوسفندان

گوسفندان در طبیعت همیشه طمعه حیوانات گوشت خوار می باشند و در صورتی که دارای حواس قوی نباشند طعمه آن ها می شوند. انواع حس ها در این حیوان به شرح زیر می باشد.

حس بینایی

حس بینایی در گوسفند خوب بوده و قوی می باشد و دید آن نزدیک و سراسری است ولی درک عمقی بالایی را ندارند. گوسفندان درک رنگ هم دارند ولی قدرت آن مانند انسان ها نمی باشد.

حس شنوایی

حس شنوایی در گوسفند عالی بوده و آن ها این قابلیت را دارند که گوش خود را در سمت صدایی که می شوند متمرکز نمایند اگرچه این احتمال وجود دارد که صدا با کمی اختلاف در هر گوش شنیده شود.

حس بویایی

حس بویایی در گوسفندان نیز قوی است و می توانند بوی غذای مصرفی خود و همچنین بوی شکارچیان را احساس نمایند. همچنین میش ها و قوچ ها در زمان جفت گیری می توانند همدیگر را از روی بو تشخیص دهند.

حس چشایی

حس چشایی گوسفند شاید برای انسان ها مهم نباشد ولی باید گفت که گوسفندان توانایی تشخیص مزه ها را از همدیگر دارد. از علاقه گوسفند به خوردن موارد غذایی خاص می توان متوجه این موضوع شد.

حس لامسه

با اینکه کل بدن گوسفندان مانند گوش، پا و بقیه قیمت ها با پشم پوشیده شده است ولی باز هم می توانند کارهایی مانند ارتباط بره با بدن مادر و همچنین تحریک پستان های میش ها در زمان دوشیدن شیر می توان این موضوع را فهمید.

دسته بندی کلی نژادها

بهترین نژادهای گوسفند را می توان نژاد ایرانی سنگسری با 60درصد گوشت مفید، نژاد رومانف با زاییدن در هر بار 9 قلو، نژاد مهربان با دو قلویی زاییدن و نژاد مرینوس با داشتن پشم های لطیف دانست.

⚪️نژاد زایشی و گوشتی

رومانف

زادگاه گوسفند رومانف دره ولگا در مسکو روسیه است و از نظر چندین قلوزایی بسیار معروف شده است و نمونه آن در جهان پیدا نمی شود. رکورد رومانف در روسیه به 9 قلو و در آمریکا به 7 قلو ثبت جهانی شده است.

⚪️نژاد پشمی

1) نژاد با پشم های عالی

مرینوس

زادگاه گوسفند مرینوس اسپانیا می باشد و دارای سه نوع A،B و C می باشد. انواع پوست A و B چین دار بوده و همچنین مدل A پوست چین دار تری را به نسبت مدل B دارد. البته مرینوسی که پوست چین دار دارد به مدل مرینوس آمریکایی معروف است. نوع C آن مرینوس دلاین با پوست خیلی کم چین است.

رامبویه

رامبویه گوسفندی از کشور فرانسه بوده که از نژاد مرینوس اسپانیایی تولید شده‌ است. در آمریکا تقریباً نصف و یا اکثر گوسفندان مشترک از نژاد رامبویه هستند. این نوع نژاد به داشتن پشم ظریف معروف هستند. این نژاد دارای بدنی زاویه دار است و گوشتی بیشتر از مرینوس دارد ولی از لحاظ کیفیت گوشت زیاد مناسب نیستند.

دبویلت

گوسفند نژاد دبویلت آمریکایی است و از ترکیب نژادی دو گوسفند مرینوس و رامبویه تولید می شوند. این نژاد با شرایط مرتع های غرب آمریکا سازگاری دارد و اندازه متوسطی دارد. بدن این نژاد زاویه دار است و رنگی سفید دارد. نرهای این نژاد هم شاخ دار و هم بی شاخ هستند ولی میش های آن ها شاخ ندارند و پشم آن ها نرم و بلند می باشد.

جهت خرید انواع نژاد گوسفندان می توانید با سایت گوسفنده زنده پیام که عرضه کننده با کیفیت ترین دام زنده و با حداقل قیمت همراه با قصاب و باسکول در محل شما می باشد، تماس حاصل فرمایید.

2) نژاد با پشم هایی نسبتاً ظریف

دورست

گوسفندان دورست در منطقه جنوب انگلستان زندگی می کنند. اندازه این گوسفندان متوسط بوده و بدنی بلوکی دارند. دورست ها دارای بینی، گوش‌ها، پاها و صورتی سفید می باشند و هم مدل شاخ دار و هم بدون شاخ دارند. نژاد دورست پشمی با زبری متوسط را دارد و در صورت چیده شدن 3.6 تا3.2 کیلو وزن خواهد داشت. البته گوشت آن زیاد می باشد.

گوسفند فنلاندی

این گوسفند از لحاظ اندازه کوچک است و دارای بینی، گوش‌ها، پاها و صورتی سفید می باشد. نژاد آن ها شاخ ندارد و ممکن است برخی از گوسفندان ماده دارای شاخ باشند. از نظر پشم دارای زبری متوسط است و پشم چیده شده آن در حدود 4 الی 4.5 کیلو وزن دارد. از لحاظ گوشتی جالب نمی باشد ولی افزایش بره زایی خوبی را دارد.

همشایر

همشایر گوسفندی از جنوب انگلستان می باشد. اندازه آن بزرگ است و بدنی بلوکی دارد و دارای بینی، گوش‌ها، پاها و صورتی سیاه و بدون شاخ می باشد. در لحاظ بلوغ در حد متوسط است و دارای نژاد شیردهی خوب و بره هایی مناسب پس از گرفتن از شیر می باشد. پشم این گوسفندان متوسط بوده و در حدود 3.2 الی 3.6 کیلو می باشند.

مونتادال

مونتادال گوسفندی از نژاد ایالات متحده است و با ترکیب با نژاد های کلمبیا و قوچ های چویت انجام شده است. اندازه ای متوسط دارد و بدن از نوع بلوکی می باشد و دارای گوش ها، پاها، و صورتی سفید می باشد. روی صورت و پاها پشمی نیست و بدون شاخ نیز می باشند. گوشت آن خوب بوده و تولید پشم آن در حدود 4.5 الی 5.4 کیلو در سال است.

آکسفورد

گوسفند آکسفورد نژادی است که مخصوص بخش های مرکزی انگلستان می باشد. این نژاد از لحاظ اندازه از انواع بزرگترین گوسفندان بوده و دارای پشمی متوسط می‌باشد. بدن آن بلوکی بوده و دارای گوش ها، پاها و صورتی خاکستری یا قهوه ای می باشد. این نژاد شاخ ندارند و پشم چیده شده آن ها 4.5 الی 5.4 وزن دارند.

شروپ شایر

شروپ شایر گوسفندی مخصوص کشور انگلستان است که از کوچک ترین نژاد ها با پشم متوسط می باشد. مدل بدنی آن بلوکی و بدون شاخ است و صورت و پاهایی کدر دارد. گوشت کمی دارد و زمانی که وزن آن ها زیاد می شود چربی زیادتری تولید می کنند. میش ها در این نژاد مادران خوبی می باشند و تولید بره آن ها در حدود 150 درصد می باشد.

سات داون

نژاد سات داون منشا جنوب انگلستان می باشد و از نوع قدیمی ترین نژادهای جهان حساب می گردد. اندازه آن کوچک بوده و بدنی بلوکی دارد. رنگ صورت، پاها و گوش های این گوسفندان خاکستری و قهوه ای می باشد. نژاد سات داون بلوغ زودرس دارد و بدون شاخ است. پشم آن در حدود 2.3 الی 3.2 کیلو گرم می باشد.

سافک

گوسفند سافک متولد جنوب انگلستان می باشد و اندازه ای بزرگ و بدنی بلوکی و عضلانی دارد. گوش ها،پاها و صورت این نژاد سیاه بوده و بدون شاخ است.

تونس

تونس نژادی از شمال آفریقا بوده که رنگ صورت قرمز ولی با تمایل به قهوه ای روشن دارد. نژاد تونس شاخ ندارد و اندازه متوسط و با زاویه دارد. بدن آن از نوع بلوکی است و از پشم های زبر تشکیل شده و روی صورتش پشمی ندارد.

3) نژاد دام پشم دراز

کاتسولد

کاتسولد از مدل نژاد هایی است که در انگلستان منشا آن بوده و بسیار قدیمی می باشد. اندازه آن بزرگ است و بدن بلوکی دارد. دارای پاها و صورتی به رنگ سفید می باشد و برخی از آن ها نیز سفید متمایل به خاکستری می باشند. در بعضی از این نژاد لکه هایی تیره روی پاها و صورت حیوان وجود دارد.

لایسستر

لایسستر گوسفندی از کشور انگلستان می باشد که دارای اندازه ای بزرگ و با بدن بلوکی است. رنگ این نژاد سفید بوده و روی صورتش پشمی ندارد. پشم این حیوان در برابر گرما محافظ خوبی ندارد ولی متوسط تولید پشم او حدوداً 3.5 الی 4.4 کیلوگرم می باشد. فصل زاییدن از زمستان تا اوایل بهار بوده و طول شیردهی 95 الی 100 روز دارد.

لینکلن

منشأ گوسفند لینکلن انگلستان بوده و دارای نژادی بزرگ و بدنی بلوکی است. رنگ این گوسفند سفید و بدون شاخ است و دارای پشم دراز و زبر می باشد. نژاد لینکلن بلوغی دیررس دارد و پشم به دست آمده از آن در حدود 5.4 الی 7.2 کیلوگرم است. همچنین از این نژاد جهت ترکیب با نژاد های دیگر استفاده می‌شود.

رامنی

رامنی از قدیمی ‌ترین نژادهای تولید شده در جنوب انگلستان می باشد. اندازه این نژاد بزرگ بوده و دارای بدن بلوکی می باشد. این نژاد بهتر از انواع دیگر پشم تولید می کند و می تواند سازگاری بیشتری هم نسبت به منطقه های مرطوب داشته باشد. همچنین برنامه ترکیبی نژادی آن خوب استفاده می شود.

4) نژاد دام پشم تلاقی یافته

کلمبیا

کلمبیا نژادی از آمریکا بوده که از ترکیب نژادی قوچ لینکلن و میش رامبویه تولید می گردد. این نژاد به دلیل سازگاری بیشتر با منطقه های کوهستانی به وجود آمد. اندازه بدن بلوکی آن بزرگ است و از بزرگ ترین نژادهای ترکیبی محسوب می گردد. گوش ها، صورت و پاهای این گوسفند سفید بوده و شاخ هم ندارد. پاهای این نژاد بلندتر از سایر نژاد ها می باشد و روی صورتش پشمی ندارد.

کوریدال

کوریدال گوسفندی از نیوزلند است که نژادی ترکیبی از قوچ های لایسستر و لینکلن با میش های مرینوس می باشد. کوریدال اندازه ای متوسط و تا حدودی بزرگ دارد که گوش ها، پاها و صورتی سفید و بدون شاخ از مشخصات ظاهری آن است. این نژاد با توان تولید پشم در حدود 4.5 الی 6.8 کیلوگرم در سال و همچنین گوشت با کیفیت نژاد خوبی محسوب می شود.

پاناما

پاناما گوسفندی از آمریکا بوده که ترکیبی از قوچ رامبویه و میش لینکلن است. رنگ گوش ها، صورت وپاهای آن ها سفید است و دارای سایز بزرگی می باشد. همچنین بدن آن نوع بلوکی داشته و بدون شاخ نیز می باشند. این گوسفند کمی کوچک تر از نژاد کلمبیا است و کمی گوشت دارد و در سن کم چربی ذخیره می نماید.

راملدال

راملدال گوسفندی از آمریکا بوده و ترکیبی از قوچ رامنی و میش رامبویه است. اندازه بدنی بلوکی آن متوسط است و دارای رنگ گوش، پا و صورتی سفید وبدون شاخ است. وزن پشم آن بین 4.5 تا 5.9 کیلو بوده و در ترکیب با گوسفندان ماده با پشم ظریف می تواند بره های سازگار با مرتع را زایش نماید.

تارگی

تارگی گوسفندی آمریکایی بوده که از ترکیب نژاد های قوچ رامبویه با میش های کاریدال، لینکلن وامبویه تولید می شود. اندازه این گوسفند بزرگ است و با بدنی بلوکی رنگ صورتی سفید و بدون پشم دارد. وزن پشم های چیده شده آن 4.5 الی 5.4 کیلوگرم در سال است .

تایلس بدون دم

تایلس بدون دوم نژادی آمریکایی دارد و از ترکیب گوسفند نژاد بدون دم سیبری با نژادهای اصلاح شده ایجاد می گردد. این نژاد به دلیل ایجاد یک نژاد بدون دم ترکیب می شود. رنگ گوش، پا و صورت آن سفید بدون پشم است و فاقد شاخ می باشند.

سوت دال

سوت دال نژادی از آمریکا است که از ترکیب نژاد های کوریدال و سات داون تولید شده است. این نژاد را به دلیل ایجاد پشم مناسب و گوشت با کیفیت تولید می نمایند.

5) نژاد دام پشمی جهت قالی بافی

صورت سیاه‌ها اسکاتلند

از قدیمی‌ترین نژادهای اسکاتلند گوسفند صورت سیاه است که کوچک است و پشم های زبر و ضخیمی دارد. پاها و صورت آن ها سیاه است و گوسفند های نر آن بزرگ و گوسفندهای ماده آن کوچک و با جثه و کوتاه قد ولی شاخ های در هم پیچیده می‌باشند. این نژاد را می توان در منطقه های خشک و با کم ترین پوشش گیاهی نگه داشت.

6) نژاد دام پوستی

قره گل

قره گل منشا آسیایی دارد و از نوع قدیمی نژاد های گوسفند می باشد. بدنی بزرگ و با زاویه دارد و رنگ گوش ، پا و صورتش قهوه ای و یا سیاه می‌باشد. گوسفند های نر این نژاد شاخ دار و گوسفندهای ماده بدون شاخ می‌باشند. همچنین این نژاد بره‌هایی با بدنی ضعیف زایش می‌کنند. پوست این بره‌ها می تواند چند روز بعد به دنیا آمدن استفاده گردد.

بیماری های شایع گوسفندان

گوسفندان اگر در شرایط درستی نگه داری نشوند و همچنین نکات بهداشتی در مورد آن ها رعایت نگردد دچار بیماری های گوناگونی می شوند. نمونه ای از این بیماری ها را می توان بیماری آرتریت، بیماری آبسه ی پا، بیماری سنوروس سربرالیس یا چرخش، زخم دهان در دام، بیماری اسهال، تب برفکی، التهاب رحم، تب دره ریفت، یبوست، نفخ، بیماری بابزیور یا پیروپلاسموز، بیماری هیداتیدوز، تب کیو، عوامل عفونی در سقط جنین، بیرون زدگی واژن میش از فرج در گوسفند یا پرولاپس، سرفه، اسکرپی، طاعون نشخوارکنندگان، کیست سیستی سرکوس در گوشت، انگل گوارشی نماتودیروس، بیماری اکتیما یا اورف، بیماری تب شیر، بیماری زبان آبی، بیماری لنگش، مسمومیت آبستنی یا کتوز، بیماری آنتروتوکسمی، بیماری مسمومیت مس، انواع انگل های گوسفند، آبله، شاربن یا سیاه زخم، بیماری بروسلوز، ذات الریه، بیماری آگالاکسی، بیماری جرب- کچلی، بیماری عضله سفید، بیماری غده پنیری، بیماری برنام یا مننگو، بیماری انسداد مری،بیماری گوسفند نایروبی، بیماری پیلونفریت( سنگ کلیه ) در گوسفندان نام برد.

جهت خرید انواع نژاد گوسفندان می توانید با سایت گوسفنده زنده پیام که عرضه کننده با کیفیت ترین دام زنده و با حداقل قیمت همراه با قصاب و باسکول در محل شما می باشد، تماس حاصل فرمایید.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫19 نظرها

  1. قوچ همو
    قـوچ هترو
    بره ماده هترو
    میش آبستن با همو
    بره قـوچ هـمو و هتـرو
    میش زایمان کرده با بره نر هترو
    مشاوره و ارسال رایگان به سراسر کشور

    اول تشخیص آبستنی و سن وآزمایش بروسلوز بعد فروش========»»»»»»»»»»»»» همراه با مشاوره و ارسال رایگان!!!!!!!!!به تمام نقاط کشور

    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶

    قوچ همو
    قـوچ هترو
    بره ماده هترو
    میش آبستن با همو
    بره قـوچ هـمو و هتـرو
    میش زایمان کرده با بره نر هترو
    مشاوره و ارسال رایگان به سراسر کشور

    اول تشخیص آبستنی و سن وآزمایش بروسلوز بعد فروش========»»»»»»»»»»»»» همراه با مشاوره و ارسال رایگان!!!!!!!!!به تمام نقاط کشور

    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶

    قوچ همو
    قـوچ هترو
    بره ماده هترو
    میش آبستن با همو
    بره قـوچ هـمو و هتـرو
    میش زایمان کرده با بره نر هترو
    مشاوره و ارسال رایگان به سراسر کشور

    اول تشخیص آبستنی و سن وآزمایش بروسلوز بعد فروش========»»»»»»»»»»»»» همراه با مشاوره و ارسال رایگان!!!!!!!!!به تمام نقاط کشور

    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶

  2. قوچ همو
    قـوچ هترو
    بره ماده هترو
    میش آبستن با همو
    بره قـوچ هـمو و هتـرو
    میش زایمان کرده با بره نر هترو
    مشاوره و ارسال رایگان به سراسر کشور

    اول تشخیص آبستنی و سن وآزمایش بروسلوز بعد فروش========»»»»»»»»»»»»» همراه با مشاوره و ارسال رایگان!!!!!!!!!به تمام نقاط کشور

    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶

  3. قوچ همو
    قـوچ هترو
    بره ماده هترو
    میش آبستن با همو
    بره قـوچ هـمو و هتـرو
    میش زایمان کرده با بره نر هترو
    مشاوره و ارسال رایگان به سراسر کشور

    اول تشخیص آبستنی و سن وآزمایش بروسلوز بعد فروش========»»»»»»»»»»»»» همراه با مشاوره و ارسال رایگان!!!!!!!!!به تمام نقاط کشور

    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶

    مهندس زارع

    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
    کاهش سقط،
    افزایش اشتها،
    کاهش گند خواری،
    تقویت سیستم ایمنی،
    کاهش مشکلات حرکتی،
    افزایش تولید شیر و آغوز،
    افزایش حجم و کیفیت اسپرم،
    وکاهش چشمگیر مرگ ومیر وبره میری

    با مواد معدنی کیلاته و هپتامیکس

    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶
    ۰۹۹۱۶۴۰۸۹۷۲

    روزی ۴۰ تک تومن برای هر راس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    شرکت دانش بنیان آریانا

    اسم هپتامیکس رو همه شنیدن توهر استانی بخواین بازدید کنید از مشتریان ما

  4. قوچ همو
    قـوچ هترو
    بره ماده هترو
    میش آبستن با همو
    بره قـوچ هـمو و هتـرو
    میش زایمان کرده با بره نر هترو
    مشاوره و ارسال رایگان به سراسر کشور

    اول تشخیص آبستنی و سن وآزمایش بروسلوز بعد فروش========»»»»»»»»»»»»» همراه با مشاوره و ارسال رایگان!!!!!!!!!به تمام نقاط کشور

    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶

    مهندس زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *