گوسفند طالشی و اتابای

فروش گوسفند نژاد طالشی و اتابای
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوسفند نژاد طالشی

گوسفند طالشی یکی از انواع نژاد های گوسفندان ایرانی می باشد. این نوع از گوسفندان دارای رنگ پشم و پوست نخودی تا سفید می باشند که تمامی دست و پاهای گوسفند و نیز قسمت سر دارای لکه هایی به رنگ قهوه ای روشن تا تیره می باشد. به این خاطر به این نژاد نژاد طالشی می گویند که

زیست بوم اصلی آن ها و یا منشآ زیست این نوع از گوسفندان منطقه ی طالش گیلان می باشد

و از جنوب طالش تا منطقه ی آستارا و نیز ارتفاعات حیران و روستاهای کوهستانی این نواحی زیست دارند و می توان پرورش آن ها را به وفور دید.

 

خصوصیات ظاهری نژاد طالشی:

این گوسفندان از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه گوسفندان زل هستند با این تفاوت که جثه ی بزرگ تری نسبت به گوسفندان زل دارند و دنبه ی کوچکی هم دارند. کارشناسن دام ها بر این باور هستند که گوسفندان طالشی به دلیل جفت گیری گوسفندان زل و گوسفندان مغانی که زیست بومی نزدیک به هم هستند به وجود آمده اند. از آن جا که این نوع از نژاد گوسفندان دارای جثه ی بزرگی می باشند از لحاظ پرورش گوشت و تولید میزان گوشت بسیار مورد توجه می باشند. گوشت این گوسفندان ترد بوده و مرغوبیت خوبی دارد. از این رو گوسفندان طالشی را نژاد گوشتی دسته بندی می کنند. گوسفندان طالشی در مرز غربی زیست بوم گوسفندان زل زندگی می کنند.

گوسفند طالشی
گوسفند طالشی

 

نژاد اتابای

در مرز شرقی محیط زیست گوسفندان زل نگه داری و پرورش می یابند. به گوسفندان اتابای اصطلاحآ گوسفند نیم دنبه ترکمنی نیز گفته می شود. این نوع از گوسفندان جثه ای بسیار بزرگ تر از گوسفندان زل دارند و نیز بدنی مقاوم برای زیست در مناطق خشک را دارا می باشند به طوری که به راحتی می توان از آن ها در مناطق خشک و بدون مراتع غنی نگه داری کرد در صورتی که جثه و میزان تولید گوشت آن ها هم کم نمی شود. گوسفندان اتابای از جفت گیری بین گوسفندان زل و نیز گوسفندان ترکمن به وجود آمده اند. رنگ بدن و پشم این نوع از گوسفندان نخودی می باشد.

گوسفند طالشی و اتابای

نژاد عربی

گوسفندان عربی یکی دیگر از نژاد های گوسفندانی می باشند که در ایران زیست بوم دارند. دلیل نام گذاری این نوع از گوسفندان به گوسفند عربی محیط زیست آن ها می باشد که حاشیه های غربی و جنوبی منطقه ی خوزستان می باشد.

گوسفند عربی

در واقع گوسفندان عربی همان گوسفندان آواسی و یا اهوازی می باشند. رنگ بدن و نیز پشم گوسفندان عربی سفید و یا شکری و یا قهوه ای روشن تا تیره می باشد. در قسمت سر گوسفندان عربی یک دسته از پشم وجود دارد که اصطلاحآ به آن کاکل گفته می شود. گوسفندان عربی پوزه ای کوتاه دارند و دنبه در این نوع از گوسفندان کوتاه و به شکل نیم دایره می باشد. این گوسفندان از نظر نوع تولید متفاوت هستند و در دو دسته ی گوسفندان شیری و گوسفندان گوشتی قرار دارند.

گوشت این گوسفندان عربی که در منطقه ی خوزستان زیست دارند، دارای سایز متوسط است و نه نیم گوش اند و نه گوش خیلی بزرگی دارند. بینی گوسفندان نر عربی حالتی برامده و خمیده دارد و پوزه ی آن ها نسبتآ پهن می باشد. قوچ های نژاد عربی اکثرآ دارای زائده ی شاخ در قسمت سر خود هستند و تعداد کمی از قوچ های این نژاد ته شاخ دارند. اما زائده ی شاخ در اکثر میش های عربی وجود ندارد و تنها درصد کمی از این میش ها هستند که دارای ته شاخ در قسمت سر خود می باشند.

خرید گوسفند زنده و دام زنده یکی از کار هایی می باشد که اگر نسبت به آن بی توجهی کنیم می توانیم سلامتی خود و اطرافیانمان را به خطر بیندازیم زیرا بسیاری از مراکز غیر معتبر به جز مراکز عرضه ی دام زنده ی شهرداری وجود دارند که به پرورش غیر مجاز دام های زنده می پردازند. در این گونه مراکز بهداشت دام رعایت نمی شود و ممکن است گوسفند زنده به انواع بیماری های انگلی و دامی مبتلا شود که در این صورت اگر اقدام به مصرف گوشت چنین گوسفندانی کنیم بیماری های فراوانی را برای ما به وجود می آورد. این مراکز غیر مجاز عمومآ ه روی بالا بردن وزن گوسفند زنده تمرکز دارند و از راه های غیر مجاز وزن گوسفند را برای کسب سود بیشتر افزایش می دهند. اما امروزه خرید و فروش دام زنده در تهران از طریق اینترنت و به صورت غیر حضوری امکان پذیر شده است. به این گونه که شما می توانید بر اساس قیمت روز گوسفند زنده و وزن گوسند زنده خرید خود را به صورت آنلاین انجام داده و دام زنده ی خود را در محل تحویل بگیرید. این مرکز تمامی نکات بهداشتی در خصوص بهداشت دام ها را رعایت می کند و تغذیه ی دام ها را به صورت طبیعی با مواد غذایی دامی که دارای سلامت کامل باشد تامین می کند.

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

  1. سلام بچه گوسفند دو ماه چنده تعداد 60 راس برای پروش می خواهم قیمت هر کدام چنده .
    09111450393
    بابائئ

  2. سلام بچه گوسفند دو ماه چنده تعداد 60 راس برای پروش می خواهم قیمت هر کدام چنده .
    09111450393
    بابائئ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *