گوسفند نژاد کردی

گوسفند نژاد کردی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

گوسفند نژاد کردی

در بین گوسفندان ایرانی نژاد کردی بعنوان گوسفندان نژاد گوشتی محسوب می شود که  به دو دسته تیپ دشت و کوهستانی معروف هستند. این دسته از گوسفندان محل اصلی زادگاه آنها کردستان می باشد اما درزمان شاه سلطان حسین صفوی توسط کردهای مهاجر به شمال خراسان برده شده اند.

خصوصیات ظاهری نژاد کردی

در کل گوسفندان کردی دارای جثه ای متوسط با دست و پای کشیده و قوی می باشند که به دلیل اینکه در کردستان پرورش می یابند بعنوان گوسفندان مناسب آب و هوای کوهستانی شناخته می شوند.

این گوسفندان به دو دسته گوسفند کردی تیپ دشتی و گوسفند کردی تیپ کوهستانی نامیده می شود.

ظاهر نژاد کردی کوهستانی: این نوع گوسفند دارای رنگ بدن سفید مایل به شکری می باشد که دست و پا و صورت آنها قهوه ای می باشد و دارای دنبه ای بزرگ می باشند و قوچ آنها دارای یک تکمه شاخ می باشد که بندرت مشخص است

ظاهر نژاد کردی تیپ دشتی: این نوع گوسفندان دارای رنگ پشم نخودی می باشند و دارای کیفیت پایین تری می باشند اما نسبت به گوسفندان کردی کوهستانی سنگین وزن تر می باشند و از نظر تولید گوشت نسبت به گوسفند کوهستانی پر استعداد تر می باشند.

گوسفند نژاد کردی

خصوصیات تولیدی نژاد کردی

میانگین وزن تولد بره‌ها             6 / 4کیلوگرم

میانگین وزن شیرگیری             20 کیلوگرم

میانگین وزن پشم                     2 کیلوگرم

دوقلوزائی                               10%

گوسفندان کردی دارای نژاد گوشتی می باشند و جمعیت آنها یک میلیون دویست هزار راس می باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫7 نظرها

  1. اکثر جمعیت گله داری خراسان متعلق به کورد های عشایر ساکن این منطقه هست بخصوص گله دارای کورد ساکن شمال خراسان نژاد کردی و مهربانی و افشار هستند بتازگی شال هم زیاد شده تو منطقه ما که گله دارای جدید که گله تشکیل دادن شال افشار و قزل افشار دارن و قدیمی تر ها اکثرا کردی و مهربانی دارند گوسفند خوبی هست روغن زرد خوبی هم داره توی مراتع هم بخوبی رشد میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *