آشنایی با انواع نژاد گوسفندان

آشنایی با انوع نژاد گوسفندان
زمان مطالعه: 12 دقیقه

آشنایی با انواع نژاد گوسفندان

گوسفند جز حیوانات اهلی هر کشوری می باشد که در راسته سم داران و گیاه خواران می باشد که انسان ها از پوست، پشم و شیر و گوشت آن استفاده می کنند. اما در این بین اگر شما به دنبال پرواربندی گوسفندان هستید باید به این نکته توجه کنید که گوسفندان زیادی با خصوصیات های مختلف در جهان وجود دارند که همین عامل باعث تفاوت نژاد آن ها می شود. و شما باید با خواندن خصوصیات ظاهری آن ها و اینکه کدام نژاد مناسب محل زندگی شما می باشد اقدام به پرواربندی آن ها کنید.



گوسفندان نژاد دوقلو زایی

نژاد افشاری

پرورش گوسفندان  نژاد ایرانی افشاری  بسیار با صرفه است. زیرا دارای گوشت و پشم عالی می باشند. زادگاه اصلی نژاد گوسفندان افشاری به  زنجان مربوط می شود ولی در حال حاضر در 15 استان دیگر در ایران پرورش داده می شود. این نژاد جزو گوسفندان پرفروش می باشند که دارای بهترین گوشت و سرعت بالای رشد می باشند. در برابر سرما مقاومت دارند و می تواند دو قلوزایی داشته باشند. کم و کیفیت پشم های آن ها جزو موارد خوب می باشد.


نژاد مهربان

گوسفند نژاد مهربان از نژادهای دوقلوزای ایرانی است که سنگین وزن هم می باشد. زادگاه اصلی این گوسفند همدان بوده ولی در استان های زنجان و کردستان هم پرورش داده می شود. شکل ظاهری آن دارای سر و صورتی  بدون پشم می باشد و همچنین در زیر شکم گوسفند هم پشم ندارد. گوسفند نر مهربان شاخ دار و گوسفند ماده مهربان بدون شاخ است. رنگ نژاد مهربان قهوه ای بوده که به صورت سیاه تیره و روشن می باشد.


نژاد پشمی

نژاد ماکویی

گوسفند ماکویی سفید رنگ بوده و دارای لکه های مشکی در اطراف چشم می باشد. پشم بدن این نژاد سفید و دارای مرغوبیت بالایی است و با تارهای بلندی که دارد در صنایع مختلف استفاده های فراوان دارد. پشم این گوسفند قابلیت رنگ پذیری بالایی را دارد و بسیار پرطرفدار است. میزان پشم آن 3 الی 5 کیلو می باشد که بستگی به جنس گوسفند متغیر می باشد. همچنین در تولید گوشت هم جزو نژاد های خوب محسوب می شود.


نژاد کرمانی

نژاد گوسفند کرمانی از جمله نژادهای پرگوشت و همچنین پشمی می باشند. رنگ پشم و پوست این گوسفندان نخودی می باشد و پشم آن ها در فرش بافی و لباس ها استفاده می شود. پشم این گوسفند رنگ پذیری بالایی دارد و منشا آن کرمان و شهرهای اطراف آن دانست.


نژاد گوشتی

گوسفندان سنگسری

گوسفند سنگسری بهترین گوسفند نژاد گوشتی می باشد که محصول گوشت تقریباً ٪۶۰ وزن گوسفند پیش از ذبح شدن می باشد و به نوعی از لحاظ پرواربندی بهترین گوسفند می باشد. زیست بوم این نوع گوسفند در شهرستان سمنان می باشد. دنبه ی گوسفند سنگسری بسیار کوچک تر از بقیه ی نژاد های گوسفندان است در قوچ و میش های این نژاد شاخ دیده نمی شودگوسفندان سنگسری به علت داشتن جثه ی کوچک توانایی زیادی در راه رفتن و پیمودن راه دارند و به علت کویری بودن منطقه ی زیست آن ها ، گوسفندانی بسیار مقاوم می باشند.

گوسفند سنگسری


نژاد سنجابی

گوسفند نژاد سنجابی را هم می توان پشمی و هم گوشتی دانست. سوددهی هم در پشم و هم در گوشت بسیار بالا می باشد. رنگ این نژاد سفید و نخودی می باشد که برخی از آن ها دارای لکه های قهوه ای در بخش های گردن، دست و پا می باشند. بدن گوسفندان دارای بدنی بزرگ و پر از گوشت می باشند و سود زیادی را نصیب دامداران می نماید. پشم های این نژاد بلند و ضخیم می باشد و کیفیت خوبی دارد.


نژاد مغانی

گوسفند مغانی ازنژاد های ایرانی در مناطق  آذربایجان شرقی می باشد که گوشتی و شیری محسوب می گردد. گوسفند مغانی دارای جثه نسبتاً حجیم و عضلانی می باشد که بیشتر در نواحی ییلاقی غرب دریای خزر و یا در دشت مغان زندگی می کند که نظر نژادی نسبتاً خالصی می باشد. گوسفند مغانی از نژادهایی می باشد که تولید بره های سنگین را زایش دارد. بره های مغانی در زمان تولد 4 کیلو دارد و در زمان شیرگیری در حدود 23 کیلو وزن دارد.


نژاد زل

نژاد گوسفند ایرانی زل از نوع گوشتی می باشد و سرشار از انواع پروتئین و ویتامین است. این نژاد بدون دنبه می باشند و دارای دست و پاهای بلند می باشند. برای پیاده روی در کوهستان توانایی بالایی دارند. این نژاد بیشتر در منطقه های کوهستانی و جنگل ها پرورش داده می شود. این نژاد بین گوسفندان اهلی و وحشی می باشد و دارای هیکل کوچک و سبکی می باشد. البته پوست این نژاد دارای کیفیت بالایی نیست و ضخامت کافی را ندارد.این نژاد در دو فصل بهارو پاییز جفت گیری می نمایند.


نژاد تالشی

نژاد گوسفند تالشی همان طور که از اسمش مشخص است از منطقه گیلان و تا ارتفاعات حیران پرورش می یابد. این نژاد گوسفندان مشابه گوسفندان زل هستند ولی از لحاظ هیکل بزرگ تر می باشند ولی دنبه کوچکی دارند. رنگ نژاد گوسفند تالشی نخودی و یا سفید می باشد که بخش هایی از بدن دارای لکه های قهوه ای روشن و تیره دارد.


نژاد شال

رنگ بدن گوسفندان شال در ابتدای تولد خاکستری تیره بوده و بعد از مدتی تیره و مایل به سیاه می شود. برخی از آن ها دارای لکه هایی سفید بر روی پیشانی می باشند که تا بخش عقبی سر هم کشیده شده است. در زیر گلو و همچنین گوش این گوسفندان منگوله هایی وجود دارد که حالت آویزان دارد. دنبه این نژاد بزرگ بوده و همچنین دارای گوش های بزرگی می باشد. این گوسفندان در بخش های سر، دست و پای خود مویی ندارند.


نژاد فشندی

نژاد گوسفند فشندی از نژاد های ایرانی است که مبدا اصلی آن ساوجبلاغ می باشد. نژاد گوسفند فشندی گوشتی و شیری می باشد و رنگ آن در ابتدا قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره و سپس کرم می باشد. این گوسفند مشابه گوسفند زندی می باشد و دارای هیکل بزرگی می باشد. از لحاظ تولید پشم نیز این نژاد دارای پشم ضخیمی می باشد. جثه نژاد گوسفند فشندی متوسط تا بزرگ است و دارای رنگ های کرم، قهوه ای روشن و قرمز می باشد.


نژاد زندی

نژاد گوسفند زندی نژادهای پوستی و گوشتی حساب می شود ودر زمان تولد دارای رنگی کامل سیاه می باشد ولی بعد از شش ماهگی رنگ آن متمایل به قهوه ای بور می شود. این گوسفندان جزو گوسفندان گوش دار هستند که برخی مواقع بدون گوش و یا نیم گوش می باشند. این نژاد گوسفند زندی دارای بهترین گوشت گوسفندی می باشند. از پوست بره گوسفند زندی می توان جهت ساخت لباس استفاده نمود.


گوسفندان نژاد پوستی

نژاد قره گل (Karakul)

منشا این گوسفند در بیابان های سرخس می باشد و کاملا سازگار با آب و هوای تابستان تا دمای چهل درجه و زمستان تا دمای زیر ۳۰ درجه را دارند. این نوع گوسفند دارای پشمی عالی برای تهیه البسه گران قیمت می باشد. در ضمن این گوسفند دارای تولیدات گوشتی و در دسته گوسفندان نژاد پوستی قرار دارد.


نژادهای زایشی- گوشتی

نژاد رومانف (Romanov)

زادگاه اصلی گوسفند رومانف در دره ولگا شمال شرقی مسکو روسیه می باشد و این گوسفند یکی از بهترین گوسفندان برای بدست آوردن درآمدی کلان در پرواربندی می باشد.

میش رومانف بهترین گوسفند دوقلوزای دنیا می باشد و حتی رکورد ۹ قلو و ۷ قلو درآمریکا را ثبت کرده است. بدلیل غریزه جنسی بالای قوچ رومانف می توانید بر تعداد گله های خود بیفزایید. در واقع جفت گیری این گوسفند در تمام فصول سال امکان پذیر است.

 گوسفند نژاد رومانف (Romanov)

نژادهای پشمی گوسفندان

نژاد مرینوس (merino)

  1. به دلیل غریزه جنسی بالا بهترین گزینه برای افزایش گله داری می باشد
  2. توانایی بالایی در چرا فقیر دارد.
  3. زادگاه اصلی این گوسفند در اسپانیا می باشد و جثه آن متوسط با بدنی لاغر می باشد.
گوسفند نژاد مرینوس (merino)

نژاد تایلس

تایلس یک نژاد بدون دوم از آمریکا می باشد که از ترکیب گوسفند نژاد بدون دم سیبری با سایر نژادهای اصلاح شده ایجاد خواهد شد. این نژاد به دلیل ایجاد یک نژاد بدون دم ترکیب می شود. رنگ گوش، پا و صورت آن سفید بدون پشم و شاخ می باشند.


نژاد رامبویه(Rambouillet)

این نژاد گوسفند حاصل گوسفند مرینوس اسپانیا می باشد و زادگاه اصلی آن در فرانسه است. گوشت این گوسفند در مقایسه با گوسفندانی که با هدف پرورش برای افزایش گوشت می باشد مناسب نیست.

  1. قوچ رامبویه شاخ دار یا بدون شاخ و میش آن بدون شاخ می باشد
  2. رشد پشم گوسفند نژاد رامبویه حدود ۹/۸ سانتی‌متر در سال است.
 گوسفند نژاد رامبویه(Rambouillet)

نژاد دبویلت(Debouillet)

این نوع گوسفند از نژاد رامبویه و مرینوس دلاین حاصل شده است و به دلیل الیاف خود پشم آن بعنوان ارزشمندی پشم بسیار مرغوب می باشد. منشا این گوسفند آمریکا می باشد و رنگ بدن آن سفید است.

 


نژادهایی با پشم نسبتاً ظریف

نژاد دورست (Dorest)

این نژاد در جنوب انگلستان می باشد و جثه آن متوسط بوده و رنگ دسته و پای آن سفید می باشد.

  1. گوسفند دورست هم شاخ دار و هم بدون شاخ است.
  2. این نژاد صورت و گوش های سفید و عاری از هر گونه پشم دارد.
  3. پوست بدن غالبا زرد رنگ و پشم آن سفید رنگ است.
  4. قوچ در هنگام بلوغ ۸۵ تا ۱۲۵ کیلوگرم و میش دورست در حدود ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم دارد.
  5. توانایی جفت گیری در تمام فصول
  6. درصد دوقلو زایی و بره زایی
گوسفند نژاد دورست (Dorest)

 

نژاد فنلاندی(Finn sheep)

نژاد این گوسفند در فنلاند می باشد و صورت دست و پا و بینی و گوش های آنها سفید است و جثه ای کوچک دارد و در عین بره های آن هنگام تولد کوچک هستند اما قدرت بقا و زنده ماندن بالایی دارند.

گوسفند فنلاندی(Finn sheep)

 

نژاد همشایر (Hampshire)

منشا نژاد این گوسفند به مانند گوسفند دورست در جنوب انگلستان می باشد.

  1. جثه ای بزرگ و بدنی بلوکی مانند دارند
  2. از نظر شیردهی و تولید بره بهترن نژاد گوسفند می باشند.
گوسفند نژاد همشایر (Hampshire)

 

نژاد مونتادال(Montadal)

این گوسفند برگرفته از میش‌های نژاد کلمبیا با قوچهای cheviot می باشد و دست و پا و گوش های آن سفید است و در عین حال پای آن بدون پشم می باشد. منشا این گوسفند ایالات متحده آمریکا است.

گوسفند نژاد مونتادال(Montadal)

 

نژاد آکسفورد (Oxford)

این گوسفند نیز در جنوب انگلستان می باشد و جثه ای متوسط با دست و پایی قهوه ای می باشند و میش های این گوسفند از نظر منفعت عالی می باشند.

گوسفند نژاد آکسفورد (Oxford)

 

نژاد شروپ شایر (Shropshire)

منشا این نژاد انگلستان است با افزایش وزن مقدار چربی آن نیز افزایش می یابد و از کوچکترین نژادهای گوسفندان با پشم متوسط می باشد.

گوسفند نژاد شروپ شایر (Shropshire)

 

نژاد سات داون(Soutdown)

این گوسفند تمایل به چاق شدن و افزایش چربی دارد و در عین حال دارای بلوغ زود رس می باشد. گوسفند سات داون از قدیمی ترین گوسفندان جهان می باشد و منشا آن در انگلستان است.

  1. قوچ ها وزنی در حدود ۸۵ تا ۱۱۵ کیلوگرم و میش ها وزنی بین ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم دارند.
  2. درصد دو قلوزایی در میش های نژاد سات دان نسبت به دیگر نژاد ها در حد متوسط است.
  3. گوسفندان نژاد سات دان فاقد شاخ هستند.

نژاد سافولک (Suffolk)

این نژاد گوسفند به مانند گوسفند نژاد سات داون درجنوب انگلستان می باشد و بدون شاخ می باشد.

  1. میانگین درصد چند قلوزایی ۱۶۰درصد می باشد.
  2. این نژاد هم از نظر شیردهی و هم گوشت تولیدی بسیار جالب توجه است
  3. نژاد سافولک در نتیجه تلاقی میان میش های Norfolk و قوچ های Southdown به وجود آمده و تثبیت شده است.
گوسفند نژاد سافک (Suffolk)

نژاد تونس (Tunis)

این گوسفند دارای جثه ای بزرگ با بدنی بلوکی می باشد که صورت آن بدون پشم و جنس پشم آن زبر می باشد. این گوسفند در شمال افریقا می باشد.

گوسفند نژاد تونس (Tunis)

 

گوسفندان نژادهای پشم دراز

نژاد کاتسولد (Cotswold)

این نوع گوسفند دارای پشمی دراز و فرفری می باشد و منشا آن در انگلستان می باشد. در واقع این گوسفند از قدیمی ترین گوسفندان در انگلستان می باشد.

گوسفند نژاد کاتسولد (Cotswold)

نژاد لایسستر (Leicester)

این نوع گوسفند در برابر گرما مقاوم نمی باشد و دارای جثه ای بزرگ می باشد. منشا این گوسفند در انگلستان است و دارای خصوصیات زیر میباشد.

  • میانگین وزن تولد بره ماده: ۴/۵ کیلوگرم
  • کم بودن نسبی دوقلو زایی این نژاد نسبت به سایر نژادهای گوسفند بریتانیا
  • طول دوره شیر دهی در گوسفند ۹۵ تا ۱۰۰ روز
  • فصل زایش از اواسط فصل زمستان شروع و تا اول فصل بهار ادامه دارد
  • میانگین وزن بلوغ: ۵۵ کیلوگرم
  • متوسط تولید پشم در حدود ۵/۳ تا ۴/۴ کیلو گرم در سال می‌باشد
گوسفند نژاد لایسستر (Leicester)

نژاد لینکلن (Lincoln)

این نوع گوسفند دارای پشمی زبر و داراز می باشد. همچنین این نژاد گوسفند که دارای جثه ای بزرگ می باشد منشا آن در انگلستان است. این گوسفند بهترین گوسفند تلاقی ها می باشد و البته دارای بلوغ دیررس می باشد.

گوسفند نژاد لینکلن (Lincoln)

نژاد رامنی (Romney)

این نوع گوسفند هم دارای جثه ای بزرگ و هم دارای بدن بلوکی و پشمی دراز می باشد. البته بخاطر سازگاری این نوع نژاد گوسفند با مناطق مرطوب است که دارای پشمی دراز می باشد.

  • وزن در هنگام بلوغ قوچ رامنی: ۱۰۰ تا ۱۲۵ کیلوگرم
  • وزن در هنگام بلوغ میش رامنی: ۸۵ تا ۱۰۰ کیلوگرم
گوسفند نژاد رامنی (Romney)

گوسفندان نژادهای پشم تلاقی یافته

نژاد کلمبیا (Columbia)

این نوع گوسفند از تلاقی بین قوچ لینکلن و میش رامبویه بوجود آمده است که به نوعی جز بزرگترین نژاد گوسفند تلاقی محسوب می باشد. منشا این گوسفند در کلمبیا می باشد و دارای جثه ای بزرگ  می باشد که روی صورت آن بدون مو می باشد و کاملا با هوای کوهستانی سازگار هستند.

گوسفند نژاد کلمبیا (Columbia)

نژاد کوریدال (Corriedale)

این نوع گوسفند دارای جثه ای متوسط و کمی بزرگ می باشد و کیفیت گوشت و پشم آن عالی می باشد. گوسفند نژاد کوریدال (Corriedale) در اصل از تلاقی بین قوچهای لینکلن و لایسستر با میشهای مرینوس می باشد و در اصل زادگاه آن در نیوزلند می باشد.

گوسفند نژاد کوریدال (Corriedale)

نژاد پاناما (Panama)

این گوسفند دارای لاشه گوشتی می باشد و در عین حال جثه ای بزرگ دارد در اصل منشا این گوسفند در آمریکا و حاصل تلاقی قوچ رامبویه و میش لینکلن می باشد.

گوسفند نژاد پاناما (Panama)

نژاد راملدال (Romeldale)

این نوع گوسفند حاصل تلاقی بین قوچ رامنی و میش رامبویه و منشا یافته از ایالات متحده آمریکا است. پشمی ظریف و بدون شاخ از خصوصیات ظاهری این گوسفند می باشد.

گوسفند نژاد راملدال (Romeldale)

 


 

نژاد تارگی (Tar ghee)

این نوع گوسفند در سال وزن پشم چیده شده آن حدود ۵/۴ تا ۴/۵ کیلوگرم می باشد. رنگ صورت آن سفید و دارای بدنی بلوکی مانند می باشد. این نژاد حاصل تلاقی بین قوچ رامبویه با میشهای کاریدال – لینکلن-رامبویه می‌باشد.

گوسفند نژاد تارگی (Tar ghee)

نژاد بدون دم (Tailless)

این گوسفند بدون دم می باشد و از تلاقی گوسفند بدون دم سیبری با تعدادی از نژادهای اصلاح شده بوجود آمده و منشا آن در آمریکا می باشد.

گوسفند نژاد بدون دم (Tailless)

نژاد سوت دال (Southdaie)

این نوع گوسفند از لحاظ پشم و گوشت دارای کیفیتی مناسب است و منشا آن در ایالات متحده آمریکا و  و از تلاقی بین نژادهای سات داون و کوریدال به وجود آمدهاست.

 


گوسفندان با نژادهای پشم قالی

نژاد صورت سیاه‌ها اسکاتلند (Black-Faced Highland)

این گوسفند دارای جثه ای کوچک و پشم زبر و ضخیم می باشد. نژاد این گوسفند در اصل در اسکاتلند و توانایی سازگاری با مناطق خشک و اندک را دارند.

گوسفند نژاد صورت سیاه‌ها اسکاتلند (Black-Faced Highland)

 
 

جهت خرید انواع نژاد گوسفندان می توانید با سایت گوسفنده زنده پیام که عرضه کننده با کیفیت ترین دام زنده و با حداقل قیمت همراه با قصاب و باسکول در محل شما می باشد، تماس حاصل فرمایید.

 

فیلم چراء گوسفندان:

تمامی گوسفندان  ییلاق ییلاق اذربایجان غربی (کأنی سفید) پرورش و کشتار می گردند.

گوسفندان ما در مراتع استان به صورت طبیعی پرورش پیدا میکنند و از نظر کیفیت در بالاترین کیفیت خود میباشند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫123 نظرها

  1. با درود
    سنگینترین نژاد گوسفند چه از لحاظ گوشتی پشمی و حتی دوقلو زایی و شیری ، گوسفند نژاد سنجابی است و میباشد ، این گوسفند نژاد سنجابی رکورد ۱۵۰ کیلوگرم وزن را دارد و متوسط هیکل آنها بین ۱۱۰ تا ۱۳۸٫۸KG میباشد ، دنبه ی این نژاد خیلی بزرگ است ، در تولید پشم هم مناسب میباشد طول الیاف پشم بزرگ میباشد ، در دوقلوزایی توان خوبی دارد ، گوسفند ماده نژاد سنجابی روزی حدود یک لیتر شیر میدهد !!!!
    شوربختانه در ایران کسی نمی آید از این نژاد دفاع کند و بحث کند و یه جورایی مظلوم واقع شده …!!!!!
    نژادهای افشاری و مرینوس و زل مازندران ووو هیچکدام وزن و هیکل گوسفند نژاد سنجابی را ندارد … گوسفند نژاد سنجابی در استان کرمانشاه دهستان سنجابی بوده و باید یک فرد خبره برود و از آنها خرید کند و دورگه نخرد …. کژل ، کلول و زردی انواع مختلف شکل صورتش میباشد …..

    1. نژاد سنجابی اصل ، در استان کرمانشاه در پروار شدن وزنش تا ۱۵۰ کیلوگرم میرسد .

  2. با سلام
    بنده مدتی هس که به پرورش گوسفند لاروف و لاکن که هم چن قلوزا و هم پرشیر هستن رو آوردم و خیلی اینده خوبی رو برا این نژادا متصورم.
    دوستان به خاطر قیمت سنگین علوفه و کنسانتره حتما قبل از خرید دام تحقیق کنید تا متضرر نشید.
    جهت مشاوره ۰۹۳۶۳۷۸۴۰۶۰

  3. با سلام
    بنده تعدادی گوسفند لاروف و لاکن دارم که هم چن قلوزا هستن و هم شیر بالایی دارن
    البته برای اونایی که میخان در سیستم بسته کار کنن عالیه …
    شماره تماس: ۰۹۳۶۳۷۸۴۰۶۰

  4. در ایران خودمان بهترین نژادهای گوسفند سازگار با محیط زیست ایران وجود دارد که اصلا نامی از آنها نبرده اید و به نژادهای خارجی پرداخته اید ،به عنوان مثال گوسفند نژاد مهربان که در بین عشایر کرمانشاه یافت میشود که سازگار با کوهستان و گوشتی هستن و یا نژاد گوسفند سنجابی کرمانشاه که از هر لحاظ نمونه و سازگار است،

  5. سلام دنبال سرمایه گذار هستم در تولید دام سبک گوشتی وشیری تجربه وکار ازمن سرمایه از شما اگر مایل هستید بااین شماره تماس بگیرد ۰۹۱۹۳۵۲۱۶۲۴ کارمن بصورت تخصصی صنعتی بوده راحت میتوان گفت که سرمایگذار پس مدت زمان ۳۶ماه کل مبلغ سرمایگذاری کرده وبلاو سود عالی دریافت خواهد کرد که سال به سال به این سود افزوده میشود باتشکر مهران

    1. یک نوع نژاد گوسفند آفریقایی به نام Meatmaster داریم که دم دراز هستند اما به شکل و شمایلشون مثل این نژاد نیست.

    2. نژاد گوسفندان دم دراز زیاده اما ممکنه حتی گوسفند نژاد هندی Marwari sheep باشه

    3. سلام ازنزادرمانیایی هستند که به تازگی وارد کشورشدند

  6. سلام چجوری بتونیم نژاد Romney رو با نژاد هایی ایرانی مثل نژاد ماکو تولید کنیم بدون داشتن قوچش

  7. ایا این نژاد رومانف طبیعی است یا اینکه اصلاح نژادی شده است؟
    منظور اینکه در ژن های این نوع گوسفند دستکاری شده که قادر به تولید ۷ الی ۹ بره است یا اینکه بطور طبیعی قادر به تولید مثل این تعداد میباشد.
    اگه کسی معلومات داره بنده رو هم راهنمایی کنید.

    1. دوست گرامی سلام این نژاددراصل دوقولو زا ودرنهایت چهار قلو زا هستند درکل د نیا برای این نژاد خاص بصورت نادر چند نمونه کم ۷قلو یک نمونه هم در امریکا ۹ قلو ثبت شده است ولی این نژاد خاص اگر خالص باشد ارزش سرمایه گذاری دارد چون خیلی مرغون به صرفه است باتشکر مهران

    1. خیلی خوبن در هر زایش از 2 تا 4 زایش دارن و تمام خصوصیات گوسفند افشاری رو داره و بومی ایرانه و در همه جای ایران مخصوصا مناطق سرد شمال کشور می توان پرورش داد و تا 250 درصد درصد دوقلو زایی دارد
      و چهار ژن به نژاد افشار اضافه شده اول چند قلو زایی دوم رشد سریع و سوم دمبه کوچک و چهارم پشم مرغوب و زیاد
      در هر صورت هر نزادی رو بخوایی پرورش بدی که چند قلو زا باشه و خصوصیات گوشتی و شیری خوبی داشته باشه باید غذای بیشتری نسبت به دام های محلی به آنها بدی تا بره خوب و سالم به نیا بیارن و بزرگ کنن

  8. سلام خسته نباشید بشیری هستم اگه از جنبه اقتصادی نگاه کنیم کدوم دام پرواری برای خراسان رضوی خوب هست ممنون میشم راهنمایی کنیدیاعلی

  9. آب و هوای دشت مغان نسبت به اردبیل گرمتره
    نژاد سافولک چی اونم تو منطقه ما جواب میده

  10. سلام میخواستم بدونم پرورش نژاد رومانوف و سافولک تو دشت مغان استان اردبیل جواب میده یا نه.
    ممنون از راهنمایی شما

    1. هر چی منطقه خنک تر باشه بهتره. گوسفند زومانف بومی مناطق سردسیر هست.

  11. سلام من میخوام یه کار شروع کنم به علت علاقه زیادم به پرورش دام میخوام کار پرورش گوسفند رو انجام بدم مطالب شما خیلی کمکم میکنه ممنونم

    1. دیدگاه های شما عزیزان باعث دلگرمی و قوت قلب برای ادامه مسیر با قدرت بیشتر برای ما میباشد. دامداری و پرورش گوسفند تقریبا کار دلی هستش و وقتی عاشق یک کار میشی برای درآمدش نیست برای عشق به اون کاره

  12. سلام نژاد دو رگه ای که بتواند در گیلان با توجه به شرایط مرطوب آن پرورش داد چه نژادی میباشد و اصولا آیا شما در خصوص تاسیس دامداری مشاوره هم میدهید

    1. به زودی در مقاله ای گوسفندان مناسب هر استان را معرفی میکنیم.

  13. با سلام
    تو استان فارس کدوم نژاد بیشتر جواب میده؟
    برا گله داری داشت، کدوم نژاد رو پیشنهاد میکنید و برا پرواربندی کدوم؟
    نژاد اصیل و مطمئن چطور میشه پیدا کرد؟

  14. سلام
    ی سوال
    آیا همه این نژاد ها ک گفته شد در ایران قابل تهیه هستم؟
    مثلا رومانف رو از کجا میشه تهیه کرد؟

    1. بله . اکثرا در ایران هستند. رومانف در مناطق سردسیر قابل پرورش هست. فکر میکنم مرکز اصلاح نژاد قم داشته باشه

  15. با سلام و خسته نباشید. برای پروار بندی در کردستان کدام نژاد ؟ ایا رو مانف با منطقه سازگاز است؟

  16. باسلام وخستە نباشید دراذربایجان غربی چه نوع گوسفندی باقابلیت چندقلوزایی خوبه پرورش داد لطفا راهنمایی کنید

  17. من ببعی می خوااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام 🙁

  18. سلام .خسته نباشی اقا اسماعیلی چه نژادی پرورش بدم توگیلان که جواب بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *