آشنایی با نژاد گاو جرسی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تاریخچه نژاد گاو جرسی

معروف ترین گاو شیری در جهان نژاد جرسی است.در مورد این که این نژاد از کجا به وجود آمده است اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد ولی اصلی ترین آن نشان دهنده منشا این نژاد از بخش آسیا و آفریقای شمالی به سمت اروپا می باشد. برخی از نظرات دیگر هم آن را از بریتانیا و نرماندی می دانند که از سال 1709 با فرانسه مرتبط شده است.اصلاح نژادی گاو جرسی از جزیره ای به نام جرسی ایجاد شده است که بین کانال فرانسه و انگلستان می باشد. این گاوه نژادی خالص دارد زیرا در این جزیره به دلیل سخت گیرهای مربوط به واردات هر نژادی اجازه ورود داده نمی شود و اصالت آن بیش تر از 1500 سال است که حفظ شده است.

مشخصات ظاهری گاو نژاد جرسی

گاو نژاد جرسی دارای بدنی به رنگ زرد است که ممکن است قهوه ای و یا به سیاه هم تغییر کند. همچنین لکه های سفید دارد که به صورت تکه هایی پیوسته و یا جدا می باشند. رنگ پوزه گاو سیاه با حلقه موی کم رنگ می باشد. سر این گاو کوچک است و بین چشم ها حالتی فرو رفته دارد که می تواند با تمام آب و هواها سازگاری داشته باشد. تحمل کردن گرمای این حیوان نسبت به گرما بسیار عالی می باشد. گاو نژاد جرسی می تواند به راحتی با هرگونه آب و هوای مختلفی خود را وفق دهد و از گاوهای شیری اصیل وحشی تر می باشد. این گاو به حرکات محیطی بسیار حساسیت دارد و سیستم عصبی قوی را دارد که به اطراف واکنش نشان می دهد. در مناطق استوایی کارایی این نژاد از سایر نژادها بهتر می باشد.

همانطور که گفتیم صورت این نژاد تورفته و یا گود می باشد که از این لحاظ مشابه با نژادهای گاو های شاخ کوتاه در ایران، آفریقای جنوبی و مصر می باشند. گاوهای ماده نژاد جرسی معمولاً بین 880 الی 1150 پوند وزن دارند که وزن گاوهای نر نژاد جرسی از 1200 الی1800 پوند خواهد بود. این گاوها بالا تنه بلندی داشته و بدن آن ها در بخش کفل داری سطح صاف می باشد. گاوهای نر هم دارای شانه های عضلانی می باشد.

مشخصات تولید محصولات گاو نژاد جرسی

گاو نژاد جرسی از کوچک ترین نژاد های با اصالت شیری در جهان می باشند که با داشتن چربی زرد جهت تولید نمودن گوشت قرمز و گوشت گوساله بی ارزش می باشد. شیر گاو جرسی در قیاس با دیگر نژادها دارای درصد چربی بالاتر و مواد جامد بدون چربی می باشد. گاو جرسی از سایر گاوهای شیری بالغ دیرتر به بلوغ می رسد و تولید شیر آن از در زمان کوتاه تری از سایر نژاد ها صورت می گیرد. از اصلی ترین فرآورده های شیری گاو جرسی کره می باشد که پافشاری بیشتری بر تولید گاوها با چربی بالا می گردد. شیر این گاو به دلیل داشتن کاروتن بالا رنگی زرد داشته و می تواند کاروتن را به ویتامین آ بالاتر از نژادها تبدیل کند. در کشور انگلستان شیر این نژاد به نام گلدتاپ میلک عرضه می شود.

مزیت گاو جرسی تولید شیر زیاد می باشد که می توان گفت میانگین تولید شیر این نژاد در هر دوره در حدود 4 هزار لیتر با مقدار چربی 4.2 درصد و همچنین 3.6 درصد پروتئین می باشد. توقع دامداران از گاوهای ماده جرسی سالانه 10 برابر وزن خود می باشد که با 4.5 درصد چربی همراه باشد.

ویژگی های تولید مثل گاو نژاد جرسی

اولین زایمان گاو نژاد جرسی در سن 19 ماهگی می باشد که از این لحاظ در بین نژادهای دیگر زودتر بالغ شده و بارور می گردند. گاوهای نژاد جرسی گاوهایی می باشند که کوچک هستند ولی شیری با چربی و کره زیادی تولید می کنند. می توانند بسیار زود چاق شوند و در هوای گرم بسیار تحمل دارند. گاوهایی که نژاد اصیل دارند نوارهایی سفید در اطراف پوزه دارند. از لحاظ اخلاقی گاوهای نرجرسی بسیار خشن بوده ولی برعکس آن ها گاوهای ماده بسیار آرام می باشند.

طریقه نگه داری از گاو نژاد جرسی

هزینه نگه داشتن و مراقبت از گاو جرسی در قیاس با گاوهای دیگر خیلی کم می باشد. این گاوها از لحاظ هیکلی خیلی کوچک بوده ولی قدرت باروری بالایی را دارند و می توانند گوساله ها را به راحتی به دنیا بیاورند. تولید شیر گاو جرسی در حال حاضر در آمریکا هم بسیار زیاد شده است.

باید دقت شود که گاوهای نژاد جرسی می تواند بیماری برفک را پس از تولد به راحتی بگیرند پس باید در صورت مشکوک بودن گاوها به سرعت بیماری آن ها درمان گردد.

وزن گاو جرسی

وزن گوساله نژاد جرسی در حدود ۲۶ کیلوگرم، وزن گاو نر نژاد جرسی در حدود ۶۸۰ کیلوگرم،وزن گاو ماده نژاد جرسی در حدود ۴۵۰ کیلوگرم می باشد و به قد گاو نژاد جرسی بالغ در حدود۱/۱۵ متر است. مقدار شیری که روزانه می توانند تولید کنند در حدود 20 الی 24 کیلوگرم است و دارای پروتئین 6.3 درصدی و همچنین چربی 9.4درصدی هستند که ارزش شیرشان را بسیار بالا کرده ولی ارزش گوشتشان پایین می باشند.

پرورش گاو جرسی در ایران

پرورش گاو نژاد جرسی در ایران هم با توجه به مقاومت خوب آب و هوایی که این نژاد دارد می تواند انجام شود و در حال حاضر هم در بخش هایی از استان های اصفهان، هرمزگان و … در حال پرورش می باشد. با اینکه این گاو از لحاظ اندازه کوچک است ولی بهترین فرآورده های شیری را در اختیار دارد و می تواند بازدهی بسیار عالی در شیری با کیفیت بالا داشته باشد.

قیمت گاو جرسی

قیمت انواع گوساله شیری جرسی و همچنین گاو شیری جرسی با توجه به وزن، اندازه، نر و ماده بودن آن با قیمت های مختلفی عرضه می گردد.

4/5 - (3 امتیاز)

فهرست مطالب

‫7 نظرها

  1. سلام خسته نباشید کی میدونه گوساله نر نژاد جرسی برای پروار نگه داری وزن میگیرن یا نه ممنون

  2. سلام بنده گاو محلی دارم که از طریق دامپزشک آمپول جرسی به گاو محلی تزریق کرد الان سه ماه است که گاو زایمان کرده و یک گوساله نر جرسی اصیل به دنیا آورده نژاد جرسی بهترین نژاد است

  3. با سلام اگه اطلاع دارین لطفا بفرمایین چه طوری میشه از این نژاد خریداری کرد ممنون از به اشتراک گذاری مطالب مفیدتون

  4. سلام واقعا خسته نباشی ازبه اشتراک گذاشتن اطلاعاتتون که اطلاعات مارا بروز رسانی میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *