برنامه واکسیناسیون گوسفند و بز

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بهترین روش برای پیشگیری از ابتلای گوسفند و بز به بیماری های واگیر و شایع واکسیناسیون به موقع آن ها است. بسیاری از بیماری های واگیر در دام ها می تواند بسیار کشنده باشد و موجب مرگ بخشی از گله یا تمام گله و زیان بسیار برای دامدار شود. یک دامدار موفق باید برنامه واکسیناسیون را یکی از اولویت های مهم خود در پرورش گوسفند و بز قرار دهد.

مهمترین واکسن های دام:

واکسن آبله

بیماری آبله هم در گوسفندان و هم در بزها مشاهده می شود.

واکسیناسیون آبله گوسفندی:

برای گوسفندان واکسن آبله به میزان نیم سی سی و به صورت زیر جلدی تزریق می شود. این واکسن باید برای گوسفند به طور سالیانه تکرار شود و البته تزریق آن برای گوسفند آبستن در ماه آخر توصیه نمی شود.

واکسیناسیون آبله بزی سویه گرگان:

برایبز نیز مانند گوسفندواکسن آبله به میزان نیم سی سی و به صورت زیر جلدی تزریق می شود. همچنین برای بز نیز به طور سالیانه تکرار شود و تزریق آن برای بز آبستن در ماه آخر توصیه نمی شود.

واکسن بروسلوز یا تب مالت

بیماری تب مالت یکی از شایع ترین بیماری های دامی است که واکسنهای مختلفی برای مقابله با آن وجود دارد. این واکسن ها برای گاوها، گوساله ها، گوسفند و بز متفاوت می باشد.

برای پیشگیری از ابتلای گوسفند و بز بالغ به این بیماری کشنده از واکسن  I Rev استفاده می شود. همچنین برای بره ها و بزغاله های 4 ماهه واکسن تب مالت تزریق شده و یک ماه پیش از فصل تولید مثل این واکسن باید مجددا تزریق شود.

شاربن

یکی دیگر از بیماری های واگیر و شایع دامی بیماری سیاه زخم یا شاربن است که اجرای برنامه واکسیناسیون آن برای تمامی دام ها مانند گاوها، گوسفند و بز و … ضروری است. واکسن شاربن باید پس از 3 ماهگی به دام تزریق شود و به طور سالیانه تکرار شود.

بهترین زمان برای این واکسیناسیون نیمه اسفند تا پایان فصل بهار است. تزریق واکسن شاربن برای دام هایی که در ماه آخر آبستنی هستند ممنوع می باشد.

آگالاکسی

یکی از بیماری های خطرناک دامی بیماری آگالاکسی (چشم سفیدی یا ورم مفاصل یا ورم پستان) است که در گوسفند و بز مشاهده می شود. واکسن این بیماری پس از 3 ماهگی تزریق می شود و دو هفته پس از اولین تزریق باید تکرار شود. واکسیناسیون آگالاکسی باید هر 6 ماه یکبار تکرار شود.

تب برفکی

این بیماری در گاوها، گوسفند و بز مشاهده می شود. این واکسن برای اولین بار باید در 4 ماهگی تزریق شود و سپس 3-4 هفته بعد تکرار شود. واکسیناسیون تب برفکی باید هر 4– 6 ماه تکرار شود. زمان این واکسیناسیون نباید با واکسیناسیون دیگر بیماری های ویروسی تداخل پیدا کند.

قانقاریای کبدی

قانقاریای کبدی از دیگر بیماری های کشنده در گوسفند و بزاست که با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری است. اولین بار این واکسن باید به میزان 2-3 سی سی به صورت زیر جلدی تزریق شده و 14 روز بعد یادآور آن تزریق خواهد شد.

پس از اولین تزریق این واکسن باید هر ۱۲- ۱۰ ماه یک بار تکرار شود. از تزریق این واکسن به دام هایی که در دو هفته پایان آبستنی هستند خودداری نمایید.

واکسن تیلریوز

بیماری تیلریوز یا زردی گاو نیز با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری است. واکسن این بیماری به میزان 1 سی سی و به صورت زیر جلدی در فصل زمستان تزریق می شود. بهتر است از تزریق این واکسن به گاوهای آبستن (بیش از 4 ماه)، گوساله های کوچکتر از 2 ماه و دام های تب دار اجتناب کنید. همچنین تزریق این واکسن برای گاوهای که تازه زایمان کرده اند تا ده روز توصیه نمی شود.

آنتروتوکسمی

یکی دیگر از واکسیناسیون های معمول برای گوسفند و بز واکسن بیماری آنتروکسمی یا علفی می باشد. تزریق این واکسن برای میش ها به صورت دو تزریق با فاصله دو هفته ای صورت می گیرد. البته برای میش های باردار تزریق این واکسن در دو هفته آخر آبستنی توصیه نمی شود.

همچنین انجام این واکسیناسیون برای بره های دو ماهه نیز ضروری است. اولین تزریق در بره هایی که مادرشان نسبت به این بیماری واکسینه بوده است باید در دو ماهگی صورت می گیرد و یادآور آن 3-4 هفته بعد انجام شود. اما در صورتی که مادر بره نسبت به این بیماری واکسیناسیون نشده باشد تزریق مرحله اول این واکسن باید در سن2  هفتگی بره صورت گرفته و یادآور آن 3-4 هفته بعد تزریق شود.

Rate this post

فهرست مطالب

‫69 نظرها

  1. سلام وقتتون بخیر
    من یک بره ۴روزه دارم چیکار کنم که مریض نشه و چه واکسن هایی و در چه ماه هایی پیشنهاد میکنید؟

  2. سلام اقای دکتر بره هام یکی یکی قارچ میگیرن وپمادمیزنم خوب میشن ودوباره یکی دیگه علتش چیه ؟

  3. سلام وقت بخیر.اگه زردی رواشتباهی ازرگ تزریق بشه به بز چه اتفاقی میفتد؟؟

  4. سلام من 30 تا میش آبستن دارم توی این چند روزدوتاش سقط جنین دوماهونیم داشتم دارو برای پیشگیری چی خوبه فکر کنم از کمبود باشه

  5. سلام دکتر یکی از برهام دل دل می کرد اکسی بحش زدم خوب نشد مرد شکمشو باز کردم دیدم داخل شکمش دور شش آب جم شده بود مشکلش چه بوده است

  6. سلام یه بره داریم بهش علفی زیاد دادن بردیم پیش دام پزشک گفتن مغزش باد کرده به خاطر مصرف زیادی دارو میخاستم بپرسم آیا خوب میشه ؟

  7. سلام من پانصد راس‌گوسفند دارم ی پنجاه تاشون از ادرارشون خون میاد حالا باید چه دارویی مصرف کنم لطفا جواب بدهید.

  8. مشاوران و کارخانجات تماس بگیرند ودامداران صنعتی ا تجربه …

    مورد استفاده تا کنون:
    ✅کارخانجات بزرگ کشور(گرگان، قم، مشهد، تبریز، لرستان، تهران و…)
    ✅فارم های بزرگ آستان قدس
    ✅شرکت های پخش و داروخانه های معتبر
    ✅ بزرگترین متخصصین کشور
    ????تا سه سال قبل این مواد معدنی جذب حداکثری بصورت وارداتی از آمریکا و آلمان، مورد استفاده قرار میگرفت.
    ????تست مواد معدنی آلی رایگان(جذب حداکثری) با ذکر مشخصات فارم موجود است.
    ????دز مصرف اقتصادی و راحتی استفاده (بدون نیاز به تغییر یا اختلال در جیره) و ????کاهش مصرف خوراک و افزایش میل جنسی، همچنین تقویت سیستم ایمنی و افزایش تولید شیر و مقابله با تنش ها بویژه تنش گرمایی???? از اثرات بزرگ دو محصول زیر است.
    ١.چهارجزئی (مثل اویلا۴)
    ٢.هپتامیکس(مس،منگنز،سلنیوم،کروم، روی،کبالت،آهن)

    09151176966
    09916408972

  9. مشاوران و کارخانجات تماس بگیرند ودامداران صنعتی ا تجربه …

    مورد استفاده تا کنون:
    ✅کارخانجات بزرگ کشور(گرگان، قم، مشهد، تبریز، لرستان، تهران و…)
    ✅فارم های بزرگ آستان قدس
    ✅شرکت های پخش و داروخانه های معتبر
    ✅ بزرگترین متخصصین کشور
    ????تا سه سال قبل این مواد معدنی جذب حداکثری بصورت وارداتی از آمریکا و آلمان، مورد استفاده قرار میگرفت.
    ????تست مواد معدنی آلی رایگان(جذب حداکثری) با ذکر مشخصات فارم موجود است.
    ????دز مصرف اقتصادی و راحتی استفاده (بدون نیاز به تغییر یا اختلال در جیره) و ????کاهش مصرف خوراک و افزایش میل جنسی، همچنین تقویت سیستم ایمنی و افزایش تولید شیر و مقابله با تنش ها بویژه تنش گرمایی???? از اثرات بزرگ دو محصول زیر است.
    ١.چهارجزئی (مثل اویلا4)
    ٢.هپتامیکس(مس،منگنز،سلنیوم،کروم، روی،کبالت،آهن)

  10. با سلام و خسته نباشین
    ببخشید من یدونه بره یک هفته ای دارم که خود به خود به زمین می افته و میلرزه مریضیش چیه چه دارویی استفاده کنم بهتر بشه.

  11. سلام .من گله هام به بیماری انترو .دچار شده اند.چند تا تلفات هم داشتم.سوالم اینجاست که میتونم الان که ابستنن واکسن انترو بزنم .از دو هفته اینده شروع به زایمان میکنند.تا چهل روز ایند.

  12. سلام آقای دکتر یه بره دارم از چشمش آب میریزه واگه از بغل نگاه به چشمش کنیم داخل چشم قسمت پلک پایین صورتی رنگه وپر از آب وآبریزش بینی هم داره ولی زیاد نیست باید چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. زیر بدنشو نگاه کن اگه دونه های قرمز هم داره احتمال ابله هست اگه تترا بزن تو چشمش

  13. سلام آقای دکتر یه بره دارم از چشمش آب میریزه واگه از بغل نگاه به چشمش کنیم داخل چشم قسمت پلک پایین صورتی رنگه وپر از آب وآبریزش بینی هم داره ولی زیاد نیست باید چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *