چگونگی ارزیابی سلامت و وزن گوسفندان با توجه به شکل مهره های کمر

زمان مطالعه: 3 دقیقه

⬅️یکی از راه های تشخیص تيپ گوسفند زنده، بررسی وضعيت مهره های كمر گوسفند و پشت آن است. در واقع خریدار می تواند با بررسی زائده شوكی و زائدهای كناری مهره های كمر و پشت گوسفند زنده ميزان چاقی و يا لاغری حیوان را مشخص نماید.

⬅️فاصله هایی که بر روی این زائده ایجاد می شود ممکن است به دلیل تجمع گوشت يا چربیي باشد که با کمی دقت قابل تشخیص است. در اکثر مواقع گوسفند پس از ذبح تقریبا 50 درصد دچار افت وزن می شود و به همین دلیل خریدار هنگام خرید باید دقت داشته باشد تا دامی با نمره تیپ پایین نخرد زیرا در این صورت درصد افت وزن لاشه بسیار بالا خواهد رفت.

⬅️معمولا فروش گوسفند زنده به این صورت است که هنگام وزن کشی تنها 50 درصد وزن آن را محاسبه می کنند و به همین دلیل خریدار با کمی دقت می تواند گوسفندی با نمره تیپ بالا تهیه کند که از نظر اقتصادی در مقایسه با خرید گوشت گوسفند از قصابی ها برای او بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

گوسفندان با نمره صفر

گوسفند زنده با نمره صفر اغلب گوسفندانی هستند که به تازگی از بند بیماری رها شده اند و بسیار لاغر می باشند. خریدار باید مراقب باشد تا چنین گوسفندان لاغری تهیه نکند زیرا از نظر اقتصادی بسیار ضرر خواهد کرد. گوسفند زنده با نمره صفر اغلب زائده های شوكی و كناری مهره های كمر کاملا مشخصی دارد که به دلیل لاغری بیش از حد آن ها است.

روی این زائده های شوكی و كناری مهره های كمر تنها یک لایه پوست با کمی عضله بین ستون مهره ها قابل لمس است.

 

گوسفند با نمره یک

این گوسفندان اغلب گوسفندانی لاغر هستند که دارای زائده شوكی مهره كمر تيز و کاملا قابل لمسی هستند و هیچگونه لایه چربی یا گوشت قابل لمسی در ناحیه کمر ندارند. گوسفند با نمره یک بدنی زائده های عرضی مهره كمر تيز و برجسته ای دارند به گونه ای که انگشت شخص به راحتی از زير زائده عرضی قابل عبور است.

گوسفند با نمره دو

گوسفند زنده با نمره دو گوسفندی است که زائده شوكی مهره تيز و برجسته ای دارد. در عضلات کمر این گوسفند ها پوشش چربی کمی قابل تشخیص است. مهره های کمر این گوسفندان زائده های عرضی صاف داشته و کمی گرد هستند. انگشت شخص با مقداری فشار از زير زائده عرضی قابل عبور است.

گوسفند با نمره سه

گوسفند زنده با نمره سه زائده های شوكی صاف و گرد داشته و خریدار تنها با اعمال فشار می تواند آن ها را لمس کند. عضله فيله که دور ستون مهره ها قرار دارد در گوسفند نمره 3 دارای پوشش چربی مشخصی است. همچنین این گوسفندان زائده های عرضی صافی داشته و برای لمس قسمت انتهایی این زائده ها باید با انگشتان فشاری نسبی وارد شود.

گوسفند با نمره چهار

معمولا گوسفند زنده با نمره چهار گوسفندی چاق است که برای لمس زائده شوكی كمر آن نیاز به اعمال فشار زیادی به وسیله انگشتان خریدار است. در این گوسفندان زائده عرضی قابل لمس نیست و لایه بزرگی از چربی بر روی عضله کمر لمس می شود. همچنین عضلات کمر به میزان قابل توجهی بزرگ هستند.

گوسفند با نمره پنج

این گوسفندان بسیار چاق هستند و زائده شوكی كمر آن ها قابل لمس نمی باشد. درست در همین مکان قرارگیری زائده شوكی لایه ضخیمی از چربی وجود دارد. در این گوسفندان زائده عرضی قابل لمس نیست و عضلات کمر بسیار بزرگ بوده و لایه بزرگی از چربی روی این عضلات قرار گرفته است.

خریدار باید دقت داشته باشد بهترین گوسفندان برای ذبح گوسفندانی با نمره تیپ 3 تا 5 می باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *