گوسفند نژاد کرمانی

گوسفند نژاد کرمانی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوسفندان در مناطق مختلف و زیست بوم های متفاوت دارای نژاد های گوناگونی هم هستند. نژاد های گوناگون گوسفندان دارای خصوصیات مختلفی هستند. این تفاوت خصوصیات می تواند شامل ظاهر گوسفندان و یا حتی تولیدات آن ها باشد. اکثر افراد گمان می کنند که تمامی گوسفندان دارای تولیدات گوشت، شیر و پوست یکسانی هستند و از نظر تولید تفاوتی ندارند. اما این گونه نیست و نژاد های گوناگونی از گوسفندان با توجه به زیست بوم و نیز شرایط آب و هوایی منطقه ای که در آن زیست دارند میزان تولیدات گوناگونی دارند.

به طوری که برخی از گوسفدان تولیدات گوشت فراوانی دارند و نیز گوشت آن ها مرغوب می باشد و دارای کیفیت بالایی است در حالی که به عنوان مثال پشم زبر و ضخیم و نا مرغوبی را دارند و از نظر تولیدی در نژاد های گوشتی قرار می گیرد.

گوسفندان نژاد کرمانی:

گوسفندان کرمانی جزء نژاد های پشمی و گوشتی هستند و هم پشم و هم گوشتی که از این گونه گوسفندان به دست می آید مرغوبیت بالایی دارد. این گوسفندان دارای پشم و پوستی به رنگ نخودی هستند و از نظر رنگی می توان آن ها را از دیگر گوسفندان تمایز داد. از آن جا که پشم این گوسفندان دارای رنگ نخودی می باشد و الیاف های آن مرغوبیت بالایی دارد از آن در تولیدات البسه و نیز فرش دست بافت استفاده می شود. پشم این گوسفند هم چنین دارای قدرت رنگ پذیری بالایی می باشد.

نژاد کرمانی را در چه شهرهایی میتوان یافت؟

گوسفندان کرمانی را اغلب می توان در شهر هایی مانند جیرفت، شهر بابک، کهنوج، سیرجان و شهرستان بافت مشاهده کرد. در واقع زیست بوم اصلی این گوسفندان در این نواحی می باشد و پرورش آن ها در دشت ها و روستا های این نواحی به وفور دیده می شود. به طوری که تعداد رآس هایی از گوسفند کرمانی که در چنین نواحی هایی و دیگر نواحی کشور دیده می شود حدودآ 2 میلیون راس می باشد.

خواص فیزیکی نژاد کرمانی:

این گوسفندان با شرایط زیست بوم خود کاملآ سازگاری دارند و می توانند گرمی آب و هوا را تحمل کنند و حتی بدون استفاده از مراتع غنی زیست خود را ادامه دهند. گوسفندان کرمانی بسیار چابک هستند و قدرت راه پیمایی بالایی دارند. حالت های فیزیکی بدن این گوسفندان نیز با شرایط زیست بوم آن ها سازگار است به طوری که دست و پا های گوسفندان کرمانی نسبت به سایر گوسفندان بلند تر است و همین امر سبب شده تا گوسفندان کرمانی برای راه پیمایی های طولانی و نیز بالا و پایین رفتن از ارتفاعات برای رسیدن به چراگاه های خود مناسب باشند.

گوسفندان کرمانی برای راه پیمایی های طولانی و نیز بالا و پایین رفتن از ارتفاعات برای رسیدن به چراگاه های خود مناسب باشند.

حالت بدن گوسفندان کرمانی گرد و مقداری کشیده است و مفصل خرگوشی در این نوع از گوسفندان حالت خمیده دارد حالت گردن در این گوسفندان عضله ای است و گوسفندان کرمانی دارای چشم های ریزی و کوچکی هستند. اکثر این گونه گوسفندان به رنگ سفید دیده می شوند که ممکن است سفیدی رنگ پشم این گوسفندان به گوسفندان کرمانی برای راه پیمایی های طولانی و نیز بالا و پایین رفتن از ارتفاعات برای رسیدن به چراگاه های خود مناسب باشند.هم گرایش داشته باشد.

دست ها و پا ها، پوزه گوسفند و نیز اطراف چشمان گوسفندان کرمانی به رنگ مشکی می باشد. بره هایی که در این نژاد متولد می شوند دارای وزن میانگین 7.2 کیلوگرم هستند و زمانی که گوسفندان نژاد کرمانی رشد می کنند و به بلوغ می رسند میانگین وزن آن ها حدودآ به 48 کیلو گرم می رسد. دو قلو زایی در این نژاد آن چنان به چشم نمی خورد به طوری که میزان دو قلو زایی در این نوع از گوسفندان به طور میانگین 5 درصد می باشد.

گوسفند نژاد کرمانی
گوسفند نژاد کرمانی

خرید انواع دام

از آن جا که گوسفندان زنده برای مراسماتی مانند عروسی، عزا، حج، نذر و … تهیه و قربانی می شوند، در نتیجه خرید آن ها هم توسط عموم مردم و به صورت مکرر صورت می گیرد و نمی توان که خرید و فروش دام زنده را تنها به دام داران نسبت داد. اما در راستای خرید گوسفند زنده باید به نکاتی از قبیل سلامت دام زنده توجه کنیم زیرا وجود بیماری در گوسفند زنده می تواند سبب شود تا گوسفند قبل از قربانی شدن و ذبح شدن تلف شود و گوشت آن دیگر مورد استفاده نباشد و حتی بعد از زبح مصرف گوشت آن برای سلامتی انسان مشکلاتی را به وجود آورد.

هم چنین پیدا کردن گوسفند سالم و شاداب با وزن گوسفند زنده ی مورد نظر خود در میان مراکز عرضه ی دام زنده ی شهرداری کار دشواری است زیرا گاهی این گونه مرکز از محل زندگی ما دور می باشند و برای مراجعه به این مراکز و خرید گوسفند زنده ی مورد نظر خود باید هزینه های مازادی را هم پرداخت کنیم. مرکز آنلاین خرید و فروش دام زنده در تهران این مشکلات را برای شهروندان تهرانی حل نموده است.

تنها در کوتاه ترین زمان ممکن و با اتصال به اینترنت و مراجعه به سایت مربوط به مرکز آنلاین خرید و فروش دام زنده در تهران می توانید دام زنده ی خود را با توجه به وزن گوسفند زنده ی مد نظر خود کنند. جالب است بدانید که فروش دام زنده با توجه به قیمت روز گوسفند زنده انجام می گیرد و دام زنده ی خریداری شده در محل به شما تحویل داده می شود و علاوه بر اطمینان از سلامت دام و همینطور صرفه جویی در زمان خود، نیازی به هزینه های مازاد نیز نخواهد داشت.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *