اسب نژاد دره شوری

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اسب نژاد دره شوری

اسب های بومی فلات ایران نژادهای مختلفی را شامل می شوند که در سراسر کشو هنوز هم یافت می شوند. این اسب ها با توجه به جغرافیایشان ویژگی های متفاوتی دارند. به طور کلی اسب های بومی فلات ایران اسب هایی با جثه نه چندان درشت اما قدرتمند و بردبار هستند.

اسب های ایرانی از هزاران سال پیش جهت انجام کارهای سخت، طی راه های طولانی و کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار می گرفتند. بهترین و مشهورترین نژادهای اسب ایرانی اسب های ترکمن، قره باغی، لری، قشقایی، بختیاری، دره شویی و اسب های طالشی ( دارای خون اسب عربی) هستند.

تاریخچه اسب دره شوری

یکی از مشهورترین و قدیمی ترین نژادهای اسب ایرانی اسب های دره شوری هستند. نام این اسب ها در واقع برگرفته از نام یکی طوایف ایل بزرگ قشقایی است. دره شوری در واقع نام یکی از نژادهای اسب اصیل پارسی در زمان قبل از اسلام و دوره ساسانی بوده است که پس از حمله اعراب به ایران به کشور عربستان برده شدند. اعراب به پرورش این اسب ها بسیار علاقه داشتند و سال ها بعد این اسب ها به عنوان اسب های عربی شناخته می شدند.

با استناد به متون تاریخی، اعراب پیش از غارت اسب های ایرانی اقوامی شترسوار بودند، اما پس بردن این اسب های پارسی و آریایی به عربستان، نسبت به پرورش اسب بسیار علاقه مند شدند.

اسب های دره شوری در واقع توسط طایفه دره شوری از ایل قشقایی پرورش یافته و یکی از اصیلترین اسبهای دنیا می باشد. دره شور در واقع نام ییلاق این طایفه بوده است. دره شور نزدیک به سمیرم بوده و هنوز هم یکی از مناطق ییلاقی قشقایی ها است.

اسب نژاد دره شوری

اسب های دره شوری در واقع حاصل تلاقی اسب های عرب و اسب های منطقه فارس می باشند و به همین دلیل شباهت زیادی به اسب عربی دارند.

ویژگی های ظاهری اسب دره شوری

  • رنگ اسب های این نژاد اغلب کهر یا کهر طلایی است.
  • سر و گردن زیبا، سینه باز، صورت صاف و دم افراشته از دیگر ویژگی های ظاهری اسب دره شوری است.

اسب نژاد دره شوری

نژاد اسب های دره شوری در طول سالیان دراز به خوبی اصلاح شده است و با نوع زندگی عشایری و کوچ کردن که مستلزم قدرت بدنی بالا، سوارکاری راحت و استقامت زیاد بوده تطابق پیدا کرده است. این اسبهای تکامل یافته یکی از بهترین نژادهای اسب برای سوارکاری آزاد و مسابقات استقامتی هستند.

در گذشته زیباترین اسب های دره شوری برای خوانین طایفه انتخاب می شد و همین مساله زمینه مناسب برای اصلاح نژاد این اسب ها را فراهم کرده است و موجب شده که نسل اسب های دره شوری در طول سالیان بسیار زیبا و خوش اندام شود.

اسب های دره شوری بسیار مقاوم بوده و نرمی و راحتی بالایی برای سوارکاری دارند و به همین دلیل یکی از بهترین نژاهای اسب برای ورزش سوارکاری باشند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫6 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *