دلایل برتری پرواربندی گوسفند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در سال های اخیر با توجه به نیاز جمعیت انسانی به پروتئین های حیوانی، پرواربندی مهمترین روش برای مقابله با کاهش تولیدات گوشتی و دامی در جهان است. پرواربندی به معنی پرورش دام های مختلف به شکل صنعتی بوده که در واقع روشی جدید و سودده برای علاقه مندان به پرورش دام و فرآورده های دامی می باشد. امروزه پرواربندی در کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارد.

در روش پرواربندی، گوسفند در سنی باید به فروش برسد که دامدار دچار زیان نشود. در واقع گوسفند در سن پایین نباید به فروش برسد زیرا وزن کمی دارد. از طرفی میش هایی که قابلیت آبستن شدن دارند در واقع یک ابزار تولید می باشند که فروش و کشتار آن ها به مرور موجب کاهش تولیدات دامی در کشور خواهد شد.

دلایل برتری پرواربندی گوسفندان

بهترین زمان برای فروش بره های نر پرواربندی شده زمانی است که بره ها به وزن ایده آل رسیده باشند. در سال های اخیر کشور ما در زمینه تامین گوشت گوسفند مورد نیاز جامعه دچار مشکلاتی گردید که این مساله موجب توجه بیشتر تولید کنندگان به روش پرواربندی و پرورش صنعتی گوسفند شد.

هر چند در سال های اخیر روش پرواربندی در کشور ما مورد توجه دامداران واقع شده است اما هنوز هم میزان گوشت گوسفند تولیدی پاسخگوی درخواست و نیاز جامعه نمی باشد. پرواربندی روشی سودده و علمی برای پرورش دام های مختلف همچون گوسفند، گاو و بز است. در این مطلب به بررسی دلایل برتری پرواربندی گوسفند نسبت به دیگر دام ها می پردازیم.

  1. گوسفند حیوانی قوی و خوش بنیه است که به راحتی با آب و هواهای گوناگون خو گرفته و با تغذیه ناچیز هم دوام می آورد.
  2. گوسفند نسبت به دیگر دام ها به خوراک کمتری احتیاج دارد که بیشتر خوراک دریافتی آن نیز صرف رشد و افزایش وزنش می شود.
  3. می توان در تمامی طول سال از گوسفندان، فرآورده های دامی را بدست آورده و به فروش رساند.
  4. در پرواربندی گوسفند سرمایه اصلی به سرعت بر می گردد زیرا بره ها پس از تولد تا 3 ماهگی به سرعت رشد کرده و آماده فروش می شوند.
  5. مراتعی که گوسفند در آن چرا می کند نیازی به کوددهی و صرف هزینه های گزاف برای تقویت خاک ندارند زیرا فضولات گوسفندان به تنهایی برای بهبود خاک کفایت می کند.
  6. پشم به دست آمده از گوسفندان را می توان تا مدت ها در انبار نگهداری کرد و در هر زمان از سال به فروش رساند.
  7. لانولین بدست آمده از پشم گوسفند (هنگام شستشوی پشم با روش های شیمیایی) را نیز می توان به فروش رسانید. این ماده یکی از مواد اصلی برای ساخت لوازم آرایشی و کرم های مختلف است.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *