شرایط موفقیت پرواربندی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

◀️پرواربندی تجاری چیست؟

پرواربندی تجاری حالتی است که شخص سرمایه گذار خود دارای گله نبوده و از مراکز توليدی شامل گله های عشايری و روستايی اقدام به خریداری بره می نماید.

  • بهترین زمان برای خرید بره ارديبهشت ماه است زیرا در این ماه به دلیل عرضه زياد، قيمت بره ها پایین می باشد.
  • در پاییز قیمت بره گران است زیرا زمستان بهترین فصل برای پرواربندی بوده و تقاضا در این زمان زیاد است. برخی گله داران تا پاییز بره ها را نگه می دارند تا بتوانند با قیمت بالاتری بفروشند.
  • اغلب عشایران در فصل بهار بره ها را می فروشند زیرا این فصل همزمان با کوچ آن ها بوده و در طول مسیر تحمل گرمای دشت و کوه ها برای بره ها سخت بوده و ممکن است تلف شوند. از طرفی در هنگام کوچ مراقبت همزمان ميش ها و بره ها دشوار است.

همچنین بره ها ممکن است در این زمان به علت فحل شدن اقدام به جفت گیری کنند و به همین دلیل در فصل بهار بره های 10-12 ماهه فروخته می شوند.

◀️شرايط موفقیت پرواربندی تجاری:

  1. ⬅️ایمن بودن جایگاه پرورش گوسفندان در برابر حیوانات وحشی، باران و برف و…
  2. ⬅️احداث مکان اختصاصي که شامل جايگاه باز (9/0) و جایگاه بسته (1) متر مربع
  3. ⬅️تهیه علوفه و مواد غذایی لازم در زمان نیاز که به ازای هر کیلوگرم افزایش وزن باید 8 کیلو علوفه بیشتر خریداری شود. این مواد غذایی شامل يونجه، شبدر، سيلو، جو و… می شود.
  4. ⬅️خرید دام در اوایل تابستان بهتر است زیرا این زمان می توان با پایین ترین قیمت، بره خرید.
  5. ⬅️انتخاب محلی مناسب برای احداث جایگاه پرورش
  6. ⬅️دوره پرواربندی 3 ماهه است.
  7. ⬅️فروش دام به دو شکل امکانپذیر است یا به شکل سرپایی یا فروش لاشه پس از کشتار (بهتر است کشتارگاه نزدیک جایگاه پرورش باشد). فروش به شکل لاشه روش بهتری می باشد.

◀️انتخاب نژادهایی مناسب برای پرواربندی:

 

⬅️قزل، شال، بختياري، افشاري و مغاني بهترین نژادها برای پرواربندی هستند زیرا به طور روزانه 200 تا 220 گرم افزايش وزن دارند که برای پرواربندی ایده آل می باشد.البته نژادهای مهربانی و كردی و لری نیز خوب هستند.

⬅️بهترین نژاد برای پرواربندی باید دارای اندامی درشت و سالم، دست و پای بلند و كشيده باشد و همچنین بهتر است شکمی کوچک و  فاقد افتادگی داشته و دچار ریزش مو، لنگش، اسهال و یا ترشحات بينی و اطراف چشم نباشد.

⬅️بهتر است دام ها 4-7 ماهه بوده و وزنشان 3 کیلو باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *