فواید قطع دنبه در بره ها و نکاتی درباره آن

قطع دنبه در بره ها
زمان مطالعه: 3 دقیقه

داشتن دنبه یکی از صفات مغلوب در گوسفندان است که در اکثر گوسفندان ایرانی دیده می شود. برخی از دامداران برای رشد بهتر و بیشتر بره ها اقدام به قطع دنبه آنها میکنند اما برای انجام این کار باید نکات زیادی را در نظر گرفت. پیش از این در مقاله ای به معرفی گوسفندان دنبه دار ایرانی پرداختیم و در این مطلب میخواهیم اهمیت قطع دنبه در بره ها و فواید آن را بررسی کنیم.

دلایل قطع دنبه در بره

بسیاری از گوسفندان نژاد ایرانی دارای دنبه هستند که از مهمترین آنها میتوان به گوسفند مهربان، سنگسری، کردی، لری، بلوچی و … اشاره کرد. این گوسفندان علاوه بر تولید گوشت وزن قابل توجهی چربی را در دنبه خود ذخیره میکنند که برای گوسفندان پرواری نیز این مقدار بیشتر است.

حتی ممکن است وزن دنبه در گوسفندان پرواری به حدی برسد که حدود 25 درصد وزن کلی دام را تشکیل دهد. از طرفی ذخیره چربی خودنیاز به انرژی دارد به طوری که به ازای ذخیره هر واحد چربی در دنبه باید 45.9 کیلوکالری انرژی مصرف شود. بنابراین بخشی از غذایی که دام مصرف میکند صرف تولید و افزایش چربی و دنبه در گوسفند میشود که از نظز هزینه تغذیه ای دام ها به صرف نیست. در این حالت هزینه تولید این چربی دو برابر هر واحد تولید گوشت است که بر سودآوری نیز تاثیر منفی میگذارد.

چرا باید دنبه بره ها را قطع نمود؟

قطع دنبه بره ها به صورت صحیح و بهداشتی فواد زیادی برای دام به دنبال دارد. با قطع دنبه احتمال جفتگیری طبیعی قوچ‌های بدون دنبه بیشتر میشود و تاثیرات مثبتی بر دوقلوزایی، افزایش وزن و شیر میش های دنبه دار میگذارد. از دیگر فواید قطه دنبه در بره ها میتوان به افزایش نرخ آبستنی و کاهش آلودگی های دامی اشاره کرد. دنبه گوسفند وقتی آلوده به فضولات باشد میتواند به محلی برای هجوم و تخم‌ریزی مگس‌ها تبدیل شود که در نهایت منجر به بروز انواع انگل ها در دام میشود. بنابراین قطع دنبه در بره ها به نظافت بهتر آنها و حفظ سلامتشان کمک زیادی می کند.

قطع دنبه در بره ها

نکات مهم درباره قطع دنبه

روش قطع دنبه با حلقه لاستیکی برای دام های زیر 7 روز مناسب است. بهترین زمان برای انجام این روش 24 ساعت پس از تولد است که بره آغوز کافی دریافت کرده است. قطع دنبه با هر روشی (حلقه لاستیکی یا با استفاده از کوتر) که انجام شده باید به گونه ای باشد که چین‌های دمی بره باقی بماند.

به طور کلی باید دو مهره از دم در هنگام برش باقی بماند. وقتی دنبه قطع میشود معمولا بره تا یک ساعت ممکن است درد زیادی داشته باشد اما پس از این زمان درد کاهش پیدا کرده و خیلی زود از بین میرود. برای کم کردن درد بره ها میتوانید داروهای ضد دردی مانند فلونیکسین مگلوماین به صورت عضلانی و یا داروهای بی‌حسی موضعی مانند لیدوکایین را پیش از شروع کار به محل مورد نظر بزنید.

نتیجه گیری :

اگر از حلقه برای قطع دنبه بره استفاده شود حدودا 10 روز طول میکشد تا دنبه بیفتد. در این مدت باید بره تحت نظر باشد تا حتی الامکان دچار عفونت نشود. اگر بره دچار عفونت یا آلودگی به لارو مگس شد هر چه زودتر اقدامات درمانی را آغاز کنید. اگر برای اینکار از کوتر برقی استفاده شده نیز باید محل مورد نظر را با اسپری آنتی‌بیوتیک ضدعفونی کرده و تا زمان بهبود از بره ها مراقبت شود.

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. 

Rate this post

فهرست مطالب

‫6 نظرها

  1. سلام اینکار یه مزایای دگ هم داره برای گوسفندانی ک بیابون میرن معمولا نژاد های سنجابی ک خیلی دنبه بزرگی دارند از گله عقب میمونن خیلی اذیت میکنن مخصوصا نژاد افشار هم دنبه های بزرگی دارن تو کوه همش باید مواظب باشی اما نژاد بومی خودمون بهتره و شرایط اب و هوا تاثیر بسزای تو خرید دام داره هیچ وقت نژاد های گرم سیر بدرد سرد سیر وبالعکس نمیخورن نخرید ب مشکل میخورید اذیت میشید

  2. گوسفند آمیخته رومانف این مشکلات را‌ندارد‌
    ولی‌صددرصد مشکلات زیادی‌دارد‌من‌خودم‌از‌هر‌دو
    داشتم‌ودارم

  3. حکم ابادی هستم خریدار 4راس گوسفند رومانف اصل بایک عدد قوچ رومانف ایا باشرایط اب وهوایی معتدل سازگارهستند چون یکی از دوستان گفتند خریداری کردیم بعد چند ماه با شرایط اب وهوایی به مشکل خوردیم ایا این موضوع برای نگهداری مهم است ممنونم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *