آشنایی با پشم گوسفند

راههای افزایش کیفیت پشم گوسفند با تغذیه مناسب
زمان مطالعه: 3 دقیقه

⬅️پرورش گوسفندان و دام ها تنها به دلیل دست یابی به گوشت این گونه حیوانات نمی باشد و فواید زیادی دارد که هر کدام برای بخشی از زندگی انسان کاربرد خاصی را دارد. دست یابی به گوشت مورد نیاز دام حتی توسط شکار هم به دست می آید و چه بسا که راحت تر از پرورش دام هم می باشد و زحمت نگه داری و مراقبت را ندارد و هم چنین هزینه ی آن هم بسیار کم است.

⬅️اما دام ها و حیوانات اهلی هم چون گوسفندان فواید دیگری مانند پشم و شیر نیز برای انسان دارند که عمل شکار دیگر این منافع را در اختیار انسان قرار نمی دهد. با توجه به پیشرفت علم و کارخانه های نساجی نیاز به پشم در این گونه صنایع هم افزایش یافته است ازاین رو است که افراد می کوشند تا با گسترش پرورش های دام و گوسفند این نیاز را برطرف سازند.

⬅️از آنجا که گوسفندان و بز ها بیشتر در مناطق کوهستانی و سردسیر زندگی می کنند و از شرایط جوی تاثیرات بسیاری را می پذیرند، پوست این گونه حیوانات اهلی و یا وحشی ضخیم می باشد و در بسیاری از موارد در تولید پشم و لباس کاربرد فراوانی را دارد.
⬅️صنعت نساجی برای رفع نیاز خود به پشم فراوان نیاز دارد اما چیزی که اهمیت بسیار زیادی دارد کیفیت این پشم است که باعث تحلیل یا قوت نتیجه ی کار نساجان خواهد شد. در طول تاریخ نساجی افراد اقدام به تولید پشم های مصنوعی فراوانی کرده اند که با وجود پیشرفت های فراوان هنوز هم پشم گوسفند از اولویت و کیفیت به سزایی در مقایسه با مصنوعات ساختگی می باشد.
⬅️اما در این مقاله می خواهیم که بررسی کنیم چه چیزهایی سبب می شود تا پشم گوسفند دارای مزایای زیادی برای نساجان باشد و یا به یک ماده ی پرطرف دار در این صنعت مبدل شود.

اول از همه می توان به وجود خلل و فرج در پشم گوسفند اشاره کرد که این ویژگی سبب می شود تا نسبت به سایر الیاف ها جذب آب بیشتری داشته باشد و حتی بیش از 18 درصد وزن خود آب جذب کند بدون این که ما با مشاهده ی پشم متوجه مرطوب بودن آن شویم و یا بیش از 50 درصد وزن خود را آب جذب کند بدون اینکه از لحاظ جذب آب اشیاء شود و نتواند آب بیشتری را جذب کند.


پشم های گوسفندی عایق گرما هستند یعنی نه تنها در سرمای شدید می توانند بدن انسان را از سرما برهانند و سبب حفظ شدن گرمای بدن شوند، بلکه در تابش بسیار زیاد نور خورشید هم می توانند از نفوذ گرما به بدن جلوگیری کنند و سبب خنک نگه داشتن بدن شوند. از آن رو است که کوچ نشینان معمولاً لباس های خود را از پشم گوسفند تهیه می کنند.

خصوصیات پشم گوسفند:

⬅️پشم های گوسفندان بسیار مقاوم است و الیاف آن بسیار قطور است. در کنار این مقاومت پشم خاصیت ارتجاعی هم دارد یعنی بدون این که خراب و پاره شود می تواند بیش از 30 درصد افزایش طول داشته باشد. از این رو است که در صنعت نساجی کاربرد فراوان دارد و همینطور در پارچه سازی و تولید لباس هم بسیار کارآمد است زیرا جذب رنگ پشم بسیار بالا است و می تواند تمامی رنگ های رنگ رزی هارا به خود جذب کند. حفظ رنگ پشم دائمی است و رنگ ها را تغییر نمی دهد.


اما این نظر که تمامی پشم های گوسفندان دارای یک خصوصیت و ماهیت باشند کاملاً اشتباه است. گوسفندان در نژادهای مختلف پشم های متفاوتی را تولید می کنند اما در این بین پشمی پر طرفدار تر است که قطر کم تری داشته باشد. کیفیت چنین پشمی بسیار بالا تر از سایر پشم ها می باشد و نیز استفاده های بیشتری هم دارد.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *