برنامه واکسیناسیون گوسفند و بز

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بهترین روش برای پیشگیری از ابتلای گوسفند و بز به بیماری های واگیر و شایع واکسیناسیون به موقع آن ها است. بسیاری از بیماری های واگیر در دام ها می تواند بسیار کشنده باشد و موجب مرگ بخشی از گله یا تمام گله و زیان بسیار برای دامدار شود. یک دامدار موفق باید برنامه واکسیناسیون را یکی از اولویت های مهم خود در پرورش گوسفند و بز قرار دهد.

مهمترین واکسن های دام:

واکسن آبله

بیماری آبله هم در گوسفندان و هم در بزها مشاهده می شود.

واکسیناسیون آبله گوسفندی:

برای گوسفندان واکسن آبله به میزان نیم سی سی و به صورت زیر جلدی تزریق می شود. این واکسن باید برای گوسفند به طور سالیانه تکرار شود و البته تزریق آن برای گوسفند آبستن در ماه آخر توصیه نمی شود.

واکسیناسیون آبله بزی سویه گرگان:

برایبز نیز مانند گوسفندواکسن آبله به میزان نیم سی سی و به صورت زیر جلدی تزریق می شود. همچنین برای بز نیز به طور سالیانه تکرار شود و تزریق آن برای بز آبستن در ماه آخر توصیه نمی شود.

واکسن بروسلوز یا تب مالت

بیماری تب مالت یکی از شایع ترین بیماری های دامی است که واکسنهای مختلفی برای مقابله با آن وجود دارد. این واکسن ها برای گاوها، گوساله ها، گوسفند و بز متفاوت می باشد.

برای پیشگیری از ابتلای گوسفند و بز بالغ به این بیماری کشنده از واکسن  I Rev استفاده می شود. همچنین برای بره ها و بزغاله های 4 ماهه واکسن تب مالت تزریق شده و یک ماه پیش از فصل تولید مثل این واکسن باید مجددا تزریق شود.

شاربن

یکی دیگر از بیماری های واگیر و شایع دامی بیماری سیاه زخم یا شاربن است که اجرای برنامه واکسیناسیون آن برای تمامی دام ها مانند گاوها، گوسفند و بز و … ضروری است. واکسن شاربن باید پس از 3 ماهگی به دام تزریق شود و به طور سالیانه تکرار شود.

بهترین زمان برای این واکسیناسیون نیمه اسفند تا پایان فصل بهار است. تزریق واکسن شاربن برای دام هایی که در ماه آخر آبستنی هستند ممنوع می باشد.

آگالاکسی

یکی از بیماری های خطرناک دامی بیماری آگالاکسی (چشم سفیدی یا ورم مفاصل یا ورم پستان) است که در گوسفند و بز مشاهده می شود. واکسن این بیماری پس از 3 ماهگی تزریق می شود و دو هفته پس از اولین تزریق باید تکرار شود. واکسیناسیون آگالاکسی باید هر 6 ماه یکبار تکرار شود.

تب برفکی

این بیماری در گاوها، گوسفند و بز مشاهده می شود. این واکسن برای اولین بار باید در 4 ماهگی تزریق شود و سپس 3-4 هفته بعد تکرار شود. واکسیناسیون تب برفکی باید هر 4– 6 ماه تکرار شود. زمان این واکسیناسیون نباید با واکسیناسیون دیگر بیماری های ویروسی تداخل پیدا کند.

قانقاریای کبدی

قانقاریای کبدی از دیگر بیماری های کشنده در گوسفند و بزاست که با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری است. اولین بار این واکسن باید به میزان 2-3 سی سی به صورت زیر جلدی تزریق شده و 14 روز بعد یادآور آن تزریق خواهد شد.

پس از اولین تزریق این واکسن باید هر ۱۲- ۱۰ ماه یک بار تکرار شود. از تزریق این واکسن به دام هایی که در دو هفته پایان آبستنی هستند خودداری نمایید.

واکسن تیلریوز

بیماری تیلریوز یا زردی گاو نیز با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری است. واکسن این بیماری به میزان 1 سی سی و به صورت زیر جلدی در فصل زمستان تزریق می شود. بهتر است از تزریق این واکسن به گاوهای آبستن (بیش از 4 ماه)، گوساله های کوچکتر از 2 ماه و دام های تب دار اجتناب کنید. همچنین تزریق این واکسن برای گاوهای که تازه زایمان کرده اند تا ده روز توصیه نمی شود.

آنتروتوکسمی

یکی دیگر از واکسیناسیون های معمول برای گوسفند و بز واکسن بیماری آنتروکسمی یا علفی می باشد. تزریق این واکسن برای میش ها به صورت دو تزریق با فاصله دو هفته ای صورت می گیرد. البته برای میش های باردار تزریق این واکسن در دو هفته آخر آبستنی توصیه نمی شود.

همچنین انجام این واکسیناسیون برای بره های دو ماهه نیز ضروری است. اولین تزریق در بره هایی که مادرشان نسبت به این بیماری واکسینه بوده است باید در دو ماهگی صورت می گیرد و یادآور آن 3-4 هفته بعد انجام شود. اما در صورتی که مادر بره نسبت به این بیماری واکسیناسیون نشده باشد تزریق مرحله اول این واکسن باید در سن2  هفتگی بره صورت گرفته و یادآور آن 3-4 هفته بعد تزریق شود.

Rate this post

فهرست مطالب

‫69 نظرها

  1. باسلام وخسته نباشی به تمام عزیزان اطلاعاتی ذکر شده خوب بود ولی مختصربود واگر ممکن است شفاف تر فصل به فصل وواضحتر توضیح دادشود متشکرم

  2. سلام خسته نباشید آقای دکتر من حدود سیصد راس گوسفند دارم و چند روز چندتا میش ویک بز مثل اینکه کم حوش شوند وبا گله نمی روند خودبخود می مانند باید چه کنیم، تا خوب شوند ممنون میشم اگر جواب بدین غلامرضا محمدی هستم از خراسان شمالی شهرحصارگرمخان

    1. سلام اقای دکتر من یکی از میش هام جگر سفید خراب شده باید چی کارکنم

  3. سم روطتون بخیر ممنون از سایتتون
    من به گوسفندام نوعی واکسن زدن که اسمش یادم نیست ولی واسه گَری گوسفندا زده شده.
    تا چه زمان شیر گوسفند قابل مصرف نیست.
    ممنون

  4. سلام چند گوسفند ‌‌‌‌‌‌دارم که توانایی حرکت کردن ندارن و نمی توانند راه بروند و همچنین داری تب هم هستند لطفاًمرا راهنمایی کنید که از چه دارویی استفاده کنم ممنون میشم

    1. اونا احتمال زیاد خاک خوردن به دامپزشک بگی برات روغن میده اونو بخورونش

  5. سلام چند گوسفند ‌‌‌‌‌‌دارم که توانایی حرکت کردن ندارن و نمی توانند راه بروند و همچنین داری تب هم هستند

    1. سلام علي اقا تب برفکي گرفتن .بهشون تزريق کنيد ب مرور خوب ميشن

  6. سلام چند تا بره ۲ ماهه دارم کا آگالاکسی گرفتن و چشمشون سفید شده کور شدن میشه درمانشون کرد؟خواهش میکنم حتما جواب بدین

    1. هگزال سول ، کتو جکت ، یا کتو پروفین بزن خوب میشن بعد دو الی یک هفته که خوب شدن واکسنشو بزن

  7. با سلام
    اگه از تداخل دارویی واکسنها گفته بشه خوبه
    ودیگه اینکه فاصله واکسنها چند روز باشه کافیهبرا مثال پی پی ار رو چند روز بعد از تب برفکی میشه زد
    با تشکر فتحی

  8. ایا گوشت گوسفند نر که بو میدهد موقع پخت و واکسن پرخوری به گوسفند زدن خوردنش برای انسان زرر دارد

  9. ممنون از مطلب خوبتون.
    پیشنهاد :
    ۱-در صورت امکان همین توضیحات در قالب جدول مشخص گردد.
    ۲-علائم بیماری نیز در جدول قید گردد.(چه علائمی دام داشته باشدمی توان فهمید که فلان بیماری را دارد)
    ۳-قید گردد به طور نرمال واکسن ها در چه فصل یا ماه از سال زده شود.
    ۴-نحوه زدن واکسن ها آموزش داده شود.
    ۵-هم نام لاتین و هم نام فارسی واکسن ها قید گردد.(در صورت امکان تصویر واکسن نیز نمایش داده شود)
    ۶-مقدار دوز تزریقی تمام واکسن ها به صورت نرمال مشخص گردد.
    این پیشنهادات هم جهت بالا بردن سطح کیفی سایت و هم ارتقا دانش مراجعه کنندگان ارائه گردید.ممنون از زحمات شما عزیزان و کارشناسان امر

    1. سلام،وقت زدن واکسن تب برفکی کی هستش؟وسوال دوم سگ اگرپیش گوسفندان اب بخوره مشکلی داره؟

  10. این همه واکسن با این همه هزینه دیگه تهش چی باقی میمونه اخه؟؟؟؟

  11. سلام ای کاش از اول بهار تا آخر زمستون به ترتیب بنویسی چه آمپولی زد وچند سی سی تزریق شود. و کدوم ماهها آمپول زده شود. مرسی

    1. سلام ضمن تشکر از اطلاعات مفیدتون
      اگر امکان داره بفرمایید واکسن هایی که لازمه و در اولویت هستند و در طول سال حتما باید تزریق شوندکدامند؟ و اگر برایتان امکان دارد روش تزریق آن را به صورت تصویری بارگذاری نمایید. ممنون

  12. درود – ای کاش میشد مطالب فوق به صورت جدول منظمی برای واکسینه دام مرتب شده در اختیار دوستان قرار میگرفت

    1. سلام یه بره ی تازه متولد دارم روز اول حالش خوب بود اما متاسفانه مادرش مرد الان نه میتونه سرپا بایسته نه شیر میخوره گلوشم خس خس میکنه خیلی بیحال و ناراحته کی میتونه منو راهنمایی کنه خدا ازتون راضی باشه

  13. اطلاعات جامع و کاملی از واکسن ها ارایه نشده است در صورت امکان اطلاعات جامع و کامل از زمان تزریق واکسن و اطلاعات واکسن را ارایه بفرماید

  14. سلام و خسته نباشید خدمت شما
    ممنون بابت اطلاعات خوب و مفیدی که ارایه میدید.
    _ یک سوال خدمتتون داشتم:
    در بالا نوشته شده:

    «واکسیناسیون آبله گوسفندی:

    برای گوسفندان واکسن آبله به میزان نیم سی سی و به صورت زیر جلدی تزریق می شود.»

    ــ آیا این نیم سی سی برای تمام بره ها و میش ها با وزن های مختلف (۵ کیلو، ۳۰ کیلو، ۷۰ کیلو و …) هست؟

    تشکر

    1. سلام ایا واکسن اگلاسکی لا قافل مرگی تداخل داره یعنی اگر اگلاسکی بزنی بعد از سه روز بخوای قافل مرگی بزنی مشکلی ایجاد میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *