خواص شیر گاو

زمان مطالعه: 2 دقیقه

خواص شیر گاو

شیر یکی از مهترین مواد غذایی برای بدن انسان است که این روزها دیگر همه با اهمیت مصرف روزانه آن برای پیشگیری از بیماری پوکی استخوان آشنایی دارند. مصرف منظم شیر برای همه افراد مخصوصا کودکان توصیه می شود زیرا مصرف منظم شیر برای تکامل رشد کودکان و تقویت عضلات، استخوان ها و مفاصل آن ها ضروری است.

در تمامی جهان شیر یکی از مهمترین و محبوب ترین مواد غذایی است و البته در این میان شیر گاو با مصرف سالانه ۵۴۲ میلیون تن بیشترین اهمیت را دارد و پس از شیر گاو، شیر گوسفند و شیر بز نیز در تمامی جهان تولید و مصرف می شود. شیر گاو حدودا 85 درصد شیر مصرفی در جهان را تششکیل می دهد و به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است.

خواص و مضرات شیر گاو از دیدگاه طب سنتی:

دانشمندان طب مدرن معتقدند همه انسان ها باید روزانه حداقل سه لیوان شیر گاو یا همان لبن را مصرف کنند اما متخصصان طب سنتی معتقدند در مورد خوردن زیاد شیر باید کمی احتیاط کرد و شیر زیاد خوردن به همه افراد توصیه نمی شود.

در طب سنتی شیر گاو را آرام بخش و تقویت کننده ی اعصاب، تقویت کننده ی قلب و مغز، موثر در درمان فراموشی, مالیخولیا و وسواس، چاق کننده و افزایش دهنده قوای جنسی می دانند. برخی متخصصین طب سنتی معتقدند که شیر گاو باعث افزایش رطوبت مغز و تقویت آن می شود.

شیر گاو برای افرادی که مزاج خشک دارند و سوداوی هستند بسیار مفید است. شیر نرم کننده شکم نیز می باشد. خوردن شیر به صورت گرم توصیه می شود زیرا در این حالت جذب آن در معده سریعتر صورت می گیرد.

شیر گاو از شیرهای دیگر بهتر است زیرا مدت آبستنی گاو مانند انسان 9 ماه می باشد.

برای جوشاندن شیر بهتر است یک چهارم حجم آن به شیر آب اضافه کنیم سپس بگذاریم بجوشد تا حدی که آب اضافه شده کامل تبخیر شود.

از دیگر فواید شیر گاو کمک به درمان سنگ کلیه، گواتر، واریس، ورم لوزه ها، خارش های پوستی، رماتیسم، کمردرد، سرماخوردگی، تقویت رشد موها، گلود درد و …اشاره کرد. در واقع فواید شیر گاو به قدری زیاد است که در این مطلب نمی توان همه این فواید را توضیح داد.

شیر گوسفند چربی بالاتری نسبت به شیر گاو داشته و غلیظ تر از آن می باشد. بخش پنیری شیر گوسفند بیشتر از بخش پنیری شیر گاو است.

شیر بز معتدل ترین شیر است و نسبت به شیر گاو لطیف تر است. بخش آبی شیر بز بیشتر از بخش های دیگر آن است و شباهت بیشتری به شیر مادر دارد.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫4 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *