معرفی بز نژاد آلپاین

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از مشهورترین نژادهای بز در جهان نژاد آلپاین است که زادگاه آن کشور فرانسه می باشد. بز نژاد آلپاین بسیار مقاوم و سازگار است و شیردهی بسیار بالایی دارد. به دلیل این خصوصیات، بز نژاد آلپاین برای پرورش مخصوصا پرورش سیستم بسته صنعتی بسیار مناسب است و از نظر تجاری بسیار سودآوری بالایی دارد.

شیر بزهای آلپاین به دلیل طعم خاص و دارا بودن ویتامین های ضروری مانند ویتامین های A، B،C ، E، K شهرت جهانی دارد و از این شیر برای ساخت انواع فرآورده های لبنی مانند ماست، کره، خامه و … استفاده می شود. کشورهای هند، مالزی، فیلیپین و هند در زمینه پرورش بز آلپاین بیشترین تجارت را دارند.

رنگ:

رنگ بز آلپاین قهوه ای، خاکستری تیره و یا ابلق می باشد.

وضعیت ظاهری:

بزهای نژاد آلپاین اغلب بدنی پوشیده از موهای کوتاه قهوه ای و گوش هایی کوچک و رو به بالا دارند. این نژاد دارای سینه ای پهن و عمیق و لگن پهن بوده که به محکمی به پاهای بی نقص این بز متصل شده است. این نژاد شیرده قبل از شیردوشی پستان هایی بزرگ و وسیع دارد که پس از شیردوشی جمع می شوند.

قد بزهای ماده نژاد آلپاین حدودا 77 سانتی متر و قد بزهای نر این نژاد حدودا 85 سانتی متر می باشد.

 وزن:

بز آلپاین ماده و شیرده وزنی معادل 50 الی 60 کیلوگرم داشته و بز آلپاین نر حدودا 80 الی 100 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

میزان شیردهی:

این نژاد در طی 296 روز 886 کیلوگرم شیر (روزانه 4 تا 5 لیتر) تولید می کند که از این مقدار 37.8 گرم در هر کیلوگرم آن را چربی  و 33.2 گرم در هر کیلوگرم آن را پروتئین تشکیل می دهد.

 

چگونگی تغذیه:

برای بالا بردن میزان شیردهی بزهای آلپاین باید به خوبی آن ها را تغذیه کرد. بهتر است به بزهای  آلپاین هم صبح ها و هم عصرها علوفه کافی داده شود و در کنار غذای مناسب آب کافی و سالم نیز در اختیار آن باشد. بزغاله ها به مراقبت بیشتری احتیاج دارند و باید به میزان کافی با علوفه و شیر سالم تغذیه شوند.

بهترین غذا برای بزهای آلپاین علوفه های سبز، یونجه خشک، ذرت کوبیده، پلیت و … می باشد. این بزها باید یک بار صبح و بار دیگر عصرها دوشیده شوند که بهتر است این کار پیش از زمان غذا خوردن آن ها انجام گیرد.

برای پرورش بز آلپاین درست کردن آغل و مکانی ایمن و مناسب امری ضروری می باشد. محل پرورش بز باید مرتباً ضد عفونی شود تا از بیمار شدن دام ها جلوگیری شود. چراگاهی مناسب برای بزهای نژاد آلپاین در نظر بگیرید.

در سالهای اخیر نژاد بزهای آلپاین به کشورهای دیگر نیز وارد شده است و موجب بوجود آمدن نژادهای جدیدی از آن شده است که به اختصار آن ها را معرفی می کنیم.

انواع نژاد بز آلپاین:

⬅️نژاد آلپاین آمریکایی: این بزها از ترکیب دو نژاد آلپاین های فرانسوی و آمریکایی به وجود آمده است. این بزها بزرگ جثه، قوی و بسیار شیرده هستند و به همین دلیل برای پرورش و تجارت بسیار مناسبند.

⬅️نژاد آلپاین انگلیسی: این نژاد بسیار شیرده بوده و اغلب به رنگ سیاه و سفید دیده می شود.

⬅️نژاد آلپاین فرانسه: این نژاد اصیل ترین نژاد آلپاین بوده که شیردهی بسیار قابل توجهی دارند و به همین دلیل برای پرورش و سودآوری بسیار مناسبند. این نژاد دارای رنگ هایی مختلف است.

⬅️ نژاد آلپاین صخره ای: این نژاد پرشیرترین نژاد بز آلپاین است.

⬅️نژاد آلپاین سوئیسی: خاستگاه این نژاد برینزر منطقه ای در سوئیس است که به رنگ قهوه ای تیره مایل به قرمز با پوزه، صورت، پشت و شکم سیاه رنگ دیده می شوند. این نژاد مقاوم، سرسخت، گوشتی و شیری است.

کمتر از 50 سال پیش اصلاح نژادی آلپاین با هدف افزایش شیردهی این بزها از طریق تلقیح مصنوعی آغاز شد. نگهداری از بز آلپاین بسیار آسان بوده و به شرایط خاصی نیاز ندارد و به همین دلیل پرورش این بز هزینه هنگفتی نیاز ندارد.

 

3.5/5 - (2 امتیاز)

فهرست مطالب

‫32 نظرها

  1. سلام
    مزرعه پرشین زن
    پرورش دهند انواع بز و گوسفند پربازده اروپایی
    مشاوره و جیره نویسی
    آدرس پیج اینستاگرام
    romanov_persian_gene
    09163068549
    09138820083

  2. بهترین نژاد رو از لحاظ شیردهی و شرایط آب و هوایی شهرستان نیشابور معرفی کنید۱۰ راس خریدارم سپاسگذارم

  3. ایا نژاد الپاین سازگار با مناطق سردسیر و کوهستانی است ؟ و چرا در مرتع و کوه را دارد یا خیر؟و یا فقط در محیط بسته نگهداری شود؟؟

  4. بهترین نژاد بزهای شیری و گوشتی سازگار با مناطق سردسیر و کوهستانی کدامند؟؟مورسیا در نقاط کوهستانی سازگاری دارد؟؟

  5. سلام هرکسی که سرمایه ازاون باشه نگهداری از من دراستان اردبیل مرز گیلان واردبیل متطقه ویلگیچ جنوبی بهترین ییلاق کشور برای نگه داشتن همه نژادهای مختلف دراین منطقه هرکسی خواست شراکت کنه بسم اله یاعلی یا علی یاعلی

  6. سلام خسته نباشید ۴ تا ماده یه نر می خوام از کجا باید بخرم لطفا راهنمایی کنید ممنونم ۰۹۳۷۴۷۷۰۴۴۲

  7. سلام آیا میتوان بز آلپاین را در شمال کشور مازندران پرورش داد؟ با داشتن هوای رطوبتی سازگار هست

  8. سلام علاقه مندم دامپروری رااندازی کنم برای بهترین نژاد نیاز به همکاری دارم ۰۹۹۰۷۹۱۵۱۶۲ جوکار

  9. سلام
    بنده اهل یزد هستم اگر اینطور که شما می فرمایید نزاد آلپاین شیرده است چندتایی را میخوام چطور میتونم سفارش بدم تلفن تماس ۰۹۱۳۸۵۷۳۴۹۵

  10. سلام و خسته نباشید بنده اهل بلوچستان هستم آیا این بزها با آب و هوا بلوچستان سآزگار هستند،اگه هستن بنده ۴عدد بز ماده و ۱عدد نر میخام اگه موجود دارید شماره تماس بنده ۰۹۳۹۱۴۴۸۰۰۴هست تماس بگیرید ممنون میشم

  11. سلام قیمت بزالپاین الان چقدره وایابه اندازه بزسانن شیرداره وایاجواب میده ده تاش نگهداری کنیم چهارمحال وبختیاری وازنظربازدهی نسبت به خرجش جواب میده یانه

    1. سلام بز نژاد آلپاین نژاد مقاومی هست ولی بهتره که نر آلپاین جوان رو با در محلی جدا با بهترین ماده های همون منطقه جفت گیری کرد . دوباره ماده های به دنیا آمده رو از نر ها جدا کرد و با آلپاین های قبل جفت گیری کرد و دوباره همین عمل تکرار شود (کلا میشه سه بار جفت گیری با آلپاین اصل زمانبره ولی بهترین بازده داره

  12. آیا بزهایی که در منطقه جنوب و جنوبشرق هستند و به بز پاکستانی معروفند و گوشهای آویزان و قد بلند دارند همون بز آلپاین هستند؟

    1. سلام .نخیر پاکستان نژادخاصی هست وبا آلپاین فرق داره.پاکستان خوبه ولی برای سرما مقاومت نداره

  13. سلام من از اذربایجان غربی مزاحم میشم خواستم بپرسم بزهای الپاین برای این منطقه بکار میاد یا نه واز کجا باید ۴۰ راس خریداری کرد وقیمت هر راس بز چنده ممنون

  14. سلام من اهل سردشت اذربایجان غربی هستم ایا بزهای آلپاین برای منطقه ما بکار میاد یا نه و ازکجا میتوان ۴۰راس خریداری کرد وقیمت هر راس چنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *