نکات مهم برای سودآوری در پرورش گوساله

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نکات مهم برای سودآوری در پرورش گوساله

پیش از این در مورد چگونگی پرورش گوساله و روش های سنتی و صنعتی آن، مطالب زیادی ارائه کردیم. در این مقاله شما را با 10 نکته مهم و اصلی برای افزایش بازده و سودآوری پرورش گوساله آشنا می کنیم. رعایت این نکات کیفیت زندگی گوساله ها را افزایش داده و تاثیر زیادی در افزایش وزن و سلامت گوساله ها دارد.

  1. چگونگی انتخاب گوساله مناسب

اولین گام در شروع تجارت پرورش گاو، خرید گوساله های سالم و با کیفیت است. گوساله مناسب برای پرورش، باید حداقل وزنی در حدود 40 کیلوگرم داشته باشد. بهتر است گوساله هایی با سن کمتر از 5 روز که در سلامت و شادابی کامل هستند خریداری کنید. محل بند ناف گوساله باید تمیز و سالم باشد. گوساله های دوقلو یا بیمار را برای پرورش خریداری نکنید.

  1. تغذیه گوساله با آغوز

گوساله تازه متولد شده باید در روزهای نخست پس از تولد حداقل با 4 لیتر آغوز تغذیه شود تا سریعتر رشد کرده و افزایش وزن پیدا کند.

  1. عبور از بهاربند جایگاه

بهاربند مکانی است که گوساله ها از آن عبور می کنند. برای جا به جایی گوساله ها باید از ماشین هایی با پوشش های مقاوم استفاده کرد. کف ماشین باید تمیز باشد و حدود 10 سانتی متر روی آن کاه ریخته شود. در این ماشین ها باید از اسپری ید استفاده شود. هنگام پیاده کردن گاوها از ماشین، کمی به آن ها استراحت بدهید.

نکات مهم برای سودآوری در پرورش گوساله

4- اندازه جایگاه نگهداری

اصطبل هر گوساله باید فضای کافی برای استراحت و فعالیت آن را داشته باشد. حداقل فضای لازم برای جایگاه هر گوساله 1.5 تا 2.5 متر مربع می باشد. در هر جایگاه نگهداری بیش از 10 گوساله را نگهداری نکنید.

در هر اصطبل بزرگ نیز بیش از 100 گوساله را نگهداری نکنید. بهتر است گوساله های جدیدی که وارد جایگاه می کنید در مکان مجزایی نگهداری شوند و با گوساله های قبلی در یک مکان نباشند.

  1. سقف جایگاه

جایگاه نگهداری گوساله ها باید مسقف باشد تا از ورود پرنده ها و عوامل بیماری زا جلوگیری شود. همچنین مسقف بودن جایگاه دام را در برابر باد و باران محافظت می کند. پس از مدتی گوساله ها را به مدت 3 هفته به مکانی خشک و آزاد منتقل کنید.

کف جایگاه باید دارای شیب ملایم بوده و با شن یا خاک پوشیده شده باشد. برای پوشاندن کف جایگاه می توان از کاه یا خاک اره تمیز به ضخامت 20 سانتی متر استفاده کرد. جایگاه آبخوری را از جایگاه خوراک دادن جدا کنید تا با ریختن آب زمینه رشد کپک ها در آخورها فراهم نشود.

  1. تهویه جایگاه

جایگاه نگهداری گوساله ها نیازمند یک سیستم تهویه مناسب و قوی است. این سیستم تهویه باید قابل تنظیم باشد. جایگاه باید به خوبی زهکشی شده باشد تا رطوبت جایگاه کاهش یابد. برای حفظ سلامت گوساله ها ظرف های خوراکی آن ها را مرتبا تمیز کنید.

  1. برنامه دقیق خوراک دهی

برنامه خوراک دهی به گوساله ها باید منظم و دقیق باشد. هر گوساله باید به اندازه 10 درصد وزن بدنش شیر مصرف کند. در صورت کمبود شیر می توان از جایگزین های شیر برای تغذیه گوساله ها استفاده نمود. گوساله های جوان به صورت روزانه دو بار باید شیر بخورند. شیر و هر ماده دیگر را باید ابتدا گرم کرده و سپس به گوساله بدهید. حداقل دمای ماده خوراکی باید 40 درجه سانتیگراد باشد.

  1. لزوم تغذیه گوساله ها با کنسانتره و علوفه

تغذیه گوساله با کنسانتره و مکمل ها برای افزایش رشد و سلامت آن ها بسیار ضروری است. گوساله ها را به مدت یک ماه با کنسانتره و علوفه تغذیه کنید. همچنین وجود آب سالم و کافی برای سلامت گوساله ها بسیار مهم است.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

  1. I have been surfing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours.

    It’s pretty worth enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made good content as
    you did, the internet will be a lot more useful than ever
    before.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *