چگونگی قطع شاخ گاو در گاوداری ها

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شاخ گاو عضو خطرناک بدن گاو است. گاو در نزاع با گاوهای دیگر ممکن است بوسیله شاخ هایش به گاوهای دیگر و یا انسان ها آسیب بسیار جدی وارد کند. گاهی در گاوداری ها برای کاهش خطرات، شاخ های گاوها را قطع می کنند. برای قطع شاخ گاوها 3 روش وجود دارد:

  1. قطع شاخ به وسیله پتاسیم هیدروکسید (سود سوز آور)
  2. قطع شاخ به وسیله شاخ سوز الکتریکی
  3. قطع شاخ به وسیله سیم شاخ بری

قطع شاخ به وسیله پتاسیم هیدروکسید (سود سوز آور)

این روش بیشتر برای گوساله های کمتر از دو روز استفاده می شود. در این روش پتاسیم هیدروکسید را در محل رویش شاخ می مالند که این کار موجب از بین رفتن کامل سلول های شاخی می شود.

برای استفاده از این روش ابتدا باید موهای اطراف محل مورد نظر را کاملا کوتاه کرده و  سپس اطراف محل رویش شاخ را وازلین مالید تا پس از ریختن پتاسیم هیدروکسید که ماده ای سوز آور است پوست این ناحیه آسیب نبیند.

پس از کوتاه کردن موها و مالیدن وازلین اطراف محل رویش شاخ، باید با استفاده از یک قلم موی مرطوب، پتاسیم هیدروکسید را درست در محل رویش شاخ مالید. این کار باید دقیقا روی دکمه شاخ صورت گیرد تا پوست آن بخش از بین رفته و خون دیده شود. مالیدن پتاسیم هیدروکسید روی سلول های شاخی باید کامل و دقیق انجام شود تا هیچ سلول شاخی باقی نماند و در غیر این صورت ممکن است پس از مدتی شاخ هایی کوچک و غیرمعمول در محل رویش شاخ رشد کند.

از آن جایی که این ماده سوزاننده است باید قلم را در کاغذی پیچانده و در دست گرفت تا ماده با پوست دست تماسی نداشته باشد. پس از ده روز پوسته خشک شده و می افتد.

می توان از خمیر پتاس به جای قلم مو استفاده کرد و برای مالیدن آن باید از قاشقک کوچک استفاده کرد. برای گوساله های کمتر از دو روز می توان از خمیر پتاسیم هیدروکسید استفاده کرد اما برای گوساله های بزرگ تر این روش توصیه نمی شود زیرا ممکن است خمیر را به نقاط دیگر بدن خود بمالند.

بهتر است برای گوساله های بزرگتر از دو روز، از قلم مو برای مالیدن پتاسیم هیدروکسید روی سلول های شاخی استفاده شود. این کار نباید در روزهای بارانی صورت گیرد.

قطع شاخ به وسیله شاخ سوز الکتریکی

دومین روش برای قطع شاخ گاو استفاده از شاخ سوز برقي است. این روش برای گوساله های 3 تا 5 هفته انجام می شود. عملکرد این دستگاه مانند دستگاه لحیم است. این دستگاه گرمایی معادل با 480 تا 540 درجه سانتیگراد ایجاد می کند و بخش انتهایی آن گرد و توخالی می باشد.

در این روش بخش گرد انتهایی را که حرارت بسیار بالایی دارد به مدت 5 تا 10 ثانیه روی محل شاخ می گذارند که موجب می شود سلولهای شاخی کاملا از بین بروند. سپس میله را به پهلو خم کرده و روی نوک شاخ می گذارند تا محل رویش شاخ کاملا از بین برود.

✅چند روش جهت بریدن شاخ گاو وجود دارد که این موضوع به سن دام هم بستگی دارد. به طور مثال گوساله هایی که سن پایینی دارند را می توانید با کمک خمیر شاخ سوز( پتاسیم هیدروکسید ) و شاخ سوز برقی شاخ بری نمایید. در صورتی که شاخ گوساله رشد داشته باشد می توان با کمک شاخ چین، کش قطع کن شاخ و همینطور سیم بر شاخ ، این کار را انجام دهید.

قطع شاخ به وسیله سیم شاخ بری

یکی دیگر از روش های قطع شاخ گاوها  استفاده از شاخ بري با اره (شاخ چين) و یا سیم شاخ بری است. این روش برای  قطع شاخ گوساله های بزرگ تر که شاخشان بزرگ شده وکاملا رشد کرده مناسب می باشد. در این روش باید از اره یا شاخ چین استفاده کرد.

معمولا شاخ چین برای گوساله های جوان تر که شاخشان مقداری رشد کرده و اره برای گاوهای بالغ که شاخشان کاملا رشد کرده استفاده می شود. به طور کلی این روش برای گوساله هایی که حداقل یک سال باشند استفاده می شود.

فصل مناسب برای شاخ بری به این روش پاییز و بهار است زیرا تابستان به دلیل زیاد بودن مگس و امکان ایجاد عفونت در محل بریده شده و زمستان به دلیل سرما و باران فصول مناسبی برای انجام شاخ بری نیستند. اگر گاودار مجبور به بریدن شاخ در فصل تابستان شد به دلیل فراوان بودن مگس در این فصل باید محل زخم را بپوشاند.

برای پیشگیری از نشستن پشه ها روی محل زخم باید محل شاخ را با ترکیبات آنتی بیوتیک ضد عفونی کرده و سپس با پنبه کاملا پوشانید. شاخ بری در هر فصلی که صورت بگیرد در صورت بروز خون ریزی بهتر است محل مورد نظر ضدعفونی شده و بسته شود.

برای کاهش درد در گوساله و گاو می توان مقداری بی حس کننده را در بین دو شاخ و اطراف محل بریدگی تزریق کرد.

2/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫6 نظرها

  1. سلام ما از کش استفاده کردیم چند روزی میشه رو شاخشونه ولی هیچ اثری نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *