چگونگی مراقبت و تغذیه بره های تازه متولد شده

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نکات کلی در مورد نحوه مراقبت از بره ها در زمان تولد:

  1. هنگام تولد، بند ناف از فاصله 3 تا 4 سانتي متری بریده شود و سپس با تنتوريد ضد عفوني گردد.
  2. هنگام تولد، بره فاقد پشم است و به همین دلیل لیس زده شدن بره توسط مادر، از خشک شدن و اتلاف انرژي بدن بره پیشگیری می کند.
  3. به مدت 48 ساعت بره ها همراه مادر باشند و سپس برای پرورش جدا گردند.
  4. دادن آغوز به بره ها در دوازده ساعت اول پس از تولد بسیار مهم می باشد زیرا در این زمان دیواره روده قادر به جذب پادتن ها نمی باشد.
  5. نقش آغوز، دادن پادتن هایی به بره است که آن را تنها در برابر بيماري هايي که ميش قبلاً به آنها مبتلا شده است محافظت می کند. در نتیجه رعایت بهداشت برای جلوگیری از ابتلای بره به سایر بیماری ها بسیار مهم می باشد.
  6. برای جلوگیری از مرگ و میر در بره های تازه متولد شده، ساخت آغل هاي ييلاقي به خصوص در آب و هواي ناملايم ضروری می باشد.
  7. دو شبانه روز اول مرحله بحراني برای بره های نوزاد است که ممکن است دچار مشکلاتی چون سرماخوردگي، عدم قبول بره توسط ميش، ابتلاء به بيماري هاي عفوني و… شوند.
  8. در روزهای اول حدود 35 تا 55 درصد تلفات به دلیل گرسنگی و كاهش حرارت به دلیل مواجهه با محيط بیرون می باشد.
  9. اگر بره ها در شرایط سرد و سخت باشند به 210 سي سي و اگر در آغل باشند به 180 سي سي آغوز به ازاری هر کیلو وزن بره نیاز خواهند داشت.

آغوز چیست؟

شیر میش مادر در 2-3 روز اول با شیر معمولی متفاوت می باشد و ترکیبی خاص از پروتئين، چربي، ويتامين و مواد معدني بیشتر نسبت به شیر معمولی دارند. آغوز در مقایسه با شیر معمولی لاکتوز کمتری دارد. همچنین آغوز در مقایسه با شیر معمولی به دلیل وجود پروتئين هاي آلبومين و گلوبولين بیشتر خاصیت آنتی بادی دارد. همچنین آغوز دارای ویتامین A بیشتری نیز می باشد.

انسان و حیواناتی چون خوكچه هندي ، خرگوش و ميمون در زمان جنینی از طریق جفت مادر آنتی بادی های لازم برای مبارزه با بیماری ها را دریافت می کنند. اما پستاندارانی چون گوسفند، بز، گاو و ماديان قادر به جذب پادتن ها در دوران جنینی نمیباشند و به همین دلیل پس از 12 ساعت از تولد، پادتن ها از طریق دیواره روده جذب می شوند.

به بره هایی که در ساعات اولیه قادر به مكيدن پستان مادر نیستند باید آغوز به شکل دستی داده شود. همچنین جالب است بدانید که آغوز تا یکسال در یخچال قابل نگهداری است اما در صورتی که در یخچال گذاشته نشود باید تا 48 ساعت مصرف گردد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫153 نظرها

  1. سلام یه قوچ خریدم یک بیضه اش بزرگ ویکی خیلی لاغرتر ه آیاببرم پس بدم یانگه دارم لطفا راهنمایی کنید

  2. سلام بره ای دارم ۱ روزشه از وقتی که به دنیا اومده شیر نخورده ولی کمی خورده جون نداره چی باید بش داد تا خوب بشه.

  3. سلام بره یک هفته هست ب دنیا اومده مدفوع نمیکنه قبض کرده اصلا حالش خوب نیست لطفاً راهنمایی کنید

  4. سلام من یه میش دارم که دوهفته ای هست بره اش به دنیا اومده این بره از اول حالش خوب بود و جستو خیز میکرد الان یه روزه که افتاده بیحاله چند روز قبل دیدم که خاک میخورد میخواستم ببینم مشکلش چیه؟

  5. بزغاله مایه گیر شده درمانش چیه کسی میدونه؟خیلی تلفات دادم شکم هر کدومشو باز میکنم تو شیردون کلوخه شیر یکی دو تا کوچیک یا بزرگ هست اگه کسی میدونه بگه ثواب داره

  6. سلام ،بره من حدود۲هفته ست متواد شده تازه گیا
    اسهال شده بود الان خوب شده ،ولی شیر نمیخوره چندتا دکتر هم بردیم گفت بره سالمه، ولی‌شیر نمیخوره لطفا بگید چیکار کنم…ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *