آموزش غنی سازی کاه

آموزش غنی سازی کاه
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آموزش غنی سازی کاه

دام ها از یونجه، دانه جو، کنجاله سویا، تفاله ملاس چغندر بعنوان مواد غذایی استفاده می کنند. در این بین کاه یکی از ارزانترین مواد غذایی دام ها می باشد که به تنهایی هضم آن باعث می شود که دام ها مواد غذایی کمتری بخورند . کاه دارای ارزش غذایی پایین می باشد به همین دلیل باید کاه را غنی سازی کرد و آنرا با کود های شیمیایی اوره( کود سفید) غنی سازی کرد تا دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

آموزش غنی سازی کاه

مراحل غنی سازی کاه

  • ساخت سیلو
  • آماده کردن کاه
  • آماده کردن محلول
  • تهیه سیلو

همانطور که در بالا گفتیم برای غنی سازی در ابتدا باید یک سیلو را بسازید. سیلو به مکانی برای انبار کردن مواد غذایی گفته می شود که  آنرا می توان به سه روش ساخت

  1. کندن گودال در زمین
  2. ساختن یک چهار دیواری روی زمین
  3. پوشاندن کامل کاه با پلاستیک

در مرحله بعد شما باید کاه  را جمع آوری کنید و اگر اندازه آنها کوچک نیست به اندازه های ده سانتی متری کوتاه کنید.

در مرحله سوم باید محلول را آماده کنید یعنی به ازای صد کیلوگرم کاه 5 کیلوگرم کود اوره را داخل صد کیلوگرم آب قاطی کنید. در این بین موادی چون  ملاس، آهک و نمک را برای خوش خوراکی بودن کاه به محلول اضافه می کنند که به مقدار زیر است.

  • ملاس 2 الی 5 کیلوگرم
  • 2 کیلوگرم آهک
  • 2 کیلوگرم نمک

و در مرحله آخر شما باید کاه ها را به صورت لایه لایه روی هم قرار دهیم و روی آنها را به صورت کامل پلاستیک بذارید و سپس روی پلاستیک را کاهگل یا گچ بچسبانید و تا زمان برداشت کاه به آن دست نزنید.

برداشت کاه به سه زمان بستگی دارد.

  • در هوای گرم یک هفته
  • در هوای معتدل دو هفته
  • در هوای سرد سه هفته

هنگام برداشت کاه باید آنرا ابتدا در هوای آزاد بگذارید تا گاز آمونیاک آن خارج شود. برای اینکه بتوانید پرواربندی را به صورت کامل انجام دهید باید تمامی مراحل آن چون تغذیه، به موقع بردن به مراتع، به موقع گرفتن پشم گوسفندان را یاد بگیرید.

Rate this post

فهرست مطالب

‫15 نظرها

  1. سلام خسته نباشید آیا از کاه جونم میشه سیلاژ درست کرد لطفن راهنمایی کنید من مقدار زیادی کاه جو دارم اگر میشه بهم بگین ممنون میشم .

  2. سلام مرسی از توزیحتان من تابستان از سایت شما دیدن کردم ویک ماه پیش با دویست کیلو کاهش سیلاژ درست کردم والان چهارروزه که روزی یک نوبت به گوسفندان میدم خوبم میخورم با اشتها اما قبل از دادن به دام سه ساعت در هوای آزاد میزارم بازم بوی خیلی تندی داره خاستم بدونم آیا مشکلی برای دام ایجاد نمیکنه لطفن بهم خبر بدین ممنون از لطفتان

  3. جناب بعد از اماده شدن کاه غنی شده وزن مواد افزایش مییابد یا به اندازه همان وزن ۱۰۰ کیلوکرام باقی می ماند .

  4. محترم درمورد مخانکیت تعامل کاه غنی شده معلومات دهید یوریا با اب وکاه چگونه تعامل میکند وچه بوجود می اید

  5. طول ماه گندم که از کمباین خارج میشود معمولا” کمتر از ۴ سانتی متر است ایا مشکلی نداردندارد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *