علائم بیماری تب برفکی در گاو و درمان آن

علائم بیماری تب برفکی در گاو و درمان آن
زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از بیماریهای شایع در گاو را می توان تب برفکی نامید که باعث قطع شیر و کاهش وزن شدید گاو می شود. تب شدید جزو مهمترین علائم بیماری تب برفکی در گاو است که با تاول زدن نوک پستان ها و داخل دهان گاو همراه خواهد شد. درمان قطعی برای بیماری تب برفکی وجود ندارد اما می توان با واکسینه کردن به موقع گاو و همچنین قرطینه کردن گاو مانع از سرایت بیماری به کل گاوداری شد.

می توانید مطلب مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

بیماری های شایع در گاوها

تب برفکی چیست؟

بیماری تب برفکی بر اثر شیوع ویروسی به نام پیکورنا ایجاد می شود. این بیماری جزو بیماری های عفونی دام است که بر اثر خوردن علوفه های آلوده ایجاد و از طریق راه تنفسی به دیگر گاوها سرایت می کند.  این بیماری بیشتر در زمستان ایجاد می شود و اگر راه های پیشگیری از بیماری را انجام ندهید به شدت واگیر دار است و می تواند به دیگر گاوها سرایت کند.

در ایران تیپ A و O بیماری وجود دارد که با قرنطینه کردن و انجام طرح مایکوبی دام امکان درمان بیماری تب برفکی در گاو وجود دارد.

علائم بیماری تب برفکی در گاو

اولین نشانه های بیماری تب برفکی با تب شدید همراه خواهد بود که حتی دمای بدن گاو تا 42 درجه هم خواهد رفت. با تب شدید علائم دیگری چون ورم پستان و تاول زدن روی نوک پستان و روی زبان گاو ایجاد می شود که اگر به موقع  رسیدگی نشود امکان ابتلا دیگر دام ها به تب برفکی زیاد است و حتی ممکن است به مرگ گوساله ها ختم شود.

  1. تب شدید
  2. تاول روی پستان ها و سر پستانک
  3. ایجاد زخم دهان گاو
  4. کاهش میل غذا در گاو به دلیل زخم دهان
  5. کاهش اشتهای گاو
  6. ورم پستان در گاو
  7. سقط جنین گاو
  8. افسردگی شدید گاو
  9. ترشح بزاق

هنگام مشاهده تب شدید در بین گاو و به همراه اول دیدن تاول های ریز روی دهان و پستان ها سریعا گاو را قرنطینه کنید و با دامپزشک تماس بگیرید.

می توانید مطلب مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

در صورت ابتلای دام به تب برفکی چه اقداماتی باید انجام داد؟

به دلیل واگیر دار بودن بیماری بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا دیگر دام ها به بیماری قرنطینه کردن گاو بیمار است.

  1. قرنطینه کردن دام بیمار
  2. مایه کوبی : طرح سراسری تزریق واکسن کشته تب برفکی گاو
  3. جلوگیری از ورود دام آلوده و حامل ویروس به دامداری ها.
  4. ضدعفونی وسایل نقلیه.
  5. ضدعفونی و رفع آلودگی دامداریهای آلوده تا رفع بیماری.
  6. کشتار دامهای مبتلاء بخصوص در دامداریهای بزرگ و مجتمع های تولید شیر و گوشت و سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه دامهای مبتلاء.
  7. رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه ای فردی اکیپ های واکسیناتور ، تلقیح مصنوعی – دامپزشک و افراد ورودی به دامداری و استفاده از لباس و چکمه متعلق به دامدار.
  8. استفاده از سرنگ سرسوزن و کلمن های نگهداری واکسن مخصوص هر واحد در زمان واکسیناسیون.
  9. ضدعفونی روزانه وسائط نقلیه حمل شیر در زمان ورود و خروج.
  10. سوزانیدن لاشه و فضولات و هرگونه وسائل آلوده یکبار مصرف.
  11. عدم برداشت و انتقال کود آلوده تا رفع کامل بیماری.

بهترین روش ضدعفونی کردن محل گاوداری

برای ضدعفونی کردن گاوداری و وسایل نقلیه باید از مواد زیر استفاده کنید.

  • فرمالین 5 درصد
  • سود سوزآور 2 درصد
  • آهک مناسب محوطه

ضدعفونی به موقع گاوداری و همچنین تزریق واکسن تب برفکی بهترین روشهای پیشگیری از بیماری تب برفکی است. توجه داشته باشید که قبل از هر چیزی بهترین دارو برای درمان قطعی بیماری تب برفکی وجود ندارد اما واکسینه کردن و ضدعفونی کردن می تواند از ابتلا دیگر دام ها به بیماری جلوگیری کنید.

خسارات اقتصادی تب برفکی گاو

به طور متوسط تنها 5 درصد امکان مرگ گاو بر اثر بیماری تب برفکی وجود دارد. این بیماری بیشترین ضرر را برای گوساله های تازه متولد شده دارد. ابتلا گاو به بیماری تب برفکی امکان سقط جنین را افزایش می دهد و باعث قطع شیر گاو و خسارات اقتصادی گاوداری می شود.

با ابتلا دیگر گاوها به بیماری تب برفکی و قطع شیر گاوهای شیری خسارتی جبران ناپذیر برای گاوداری ها رخ می دهد پس بهتر است مواظب باشید و علائم بیماری تب برفکی در گاو را زودتر تشخیص دهید.

Rate this post

فهرست مطالب

‫11 نظرها

  1. سلام دوستان حتما یه سر به گروه دام پزکی آرین.گنبدکاوس بزنید پیج اینستاش یه فیلم گذاشته یه دارویی تازه ب بازار اومده برای درمان تب برفکی ک حتی درموقع بروز بیماریم استفاده میشه.ایشالاک هیچ دامداری دامی تلف نده ب حق امام حسین آرزوی قلبیه منه

  2. سلام یه گاودارم الان چهارروزه غذانمیخوره وتب داره راههای مقابله باتب برفکی چیست لطفاراهنمایم کنیدوایااب سرروگاوریختن وبدنش راخیس کردن تاثیرداره

  3. سلام ببخشید من چند تا گاوم تب برفکی گرفته وا از امروز صبح هم یه گوساله پنج ماهه دارم که خوراک نمیخوره ولی دهانش کف هم نمیکنه مثل گاو های بالغ، ایا امکان داره گوساله هم گرفته باشه،راهنماییم کنین واسه درمان گوساله ام چکار کنم

  4. سلام دوتا بره هام علف ک میخورن روگلوشون رودلشون میمانه بعدشم صرفه میکنن بعدم کف میاد.دکترهم اوردم گفت پی پی ار تب برفکی هم نیست..لطفا کمکم کنید خواهش میکنم خیلی تلف شدن بخدا????????????????????????????

    1. سلام یه گاودارم الان چهارروزه غذانمیخوره وتب داره راههای مقابله باتب برفکی چیست لطفاراهنمایم کنیدوایااب سرروگاوریختن وبدنش راخیس کردن تاثیرداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *