علائم بیماری کتوز دامی

علائم بیماری کتوز دامی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

علائم بیماری کتوز دامی

بیماری کتوز در شش هفته اول زایمان گاو یا گوسفند است که از مهمترین علائم بیماری کتوز دامی کاهش وزن است. بیماری کتوز در سه هفته اول پس از زایمان دام بسیار مهم است و دلیل ایجاد این بیماری کاهش گلوکز خون و افزایش تولید اجسام کتونی در خون دام است. به واقع بیماری کتوز در گاوهای تلیسه ای بیشتر از گاوهای مسن رخ می دهد که می توان نسبت به درمان آن اقدام کرد.

وجود اجسام کتونی در خون و ادرار گاو پس از زایمان و کاهش گلوکز خون باعث کاهش اشتهای گاو، ایجاد چربی زیاد دور کبد و به واقع خستگی مفرط گاوهایی می شود که تنها چند هفته از زایمان آنها گذشته است و مهمترین عامل افزایش وزن گاو آبستن و مدیریت نادرست تغذیه دام در طول ماههای آخر بارداری است.

علائم بیماری کتوز گاوی

  1. کاهش اشتها و وزن گاو پس از زایمان
  2. کاهش دریافت انرژی پس از زایمان
  3. خستگی مفرط
  4. نداشتن تعادل مناسب
  5. افزایش چربی دور کبد

درمان بیماری کتوز گاوی

بهتر است قبل از هر چیزی در طول دوره بارداری گاو تغذیه دام را مدیریت کنید تا با افزایش وزن و سخت زایی مواجه نشود.

یکی از روشهای درمان کتوز تزریق وریدی ۵۰۰ میلی لیترمحلول گلوکز ۵۰ درصد است تا گلوکز خون را افزایش دهد اما بدلیل تولید لاکتوز برای شیر و کاهش گلوکز اگر تزریق های پی در پی گلوکز انجام نشود بیماری دوباره بر میگردد.

حتما در طول آبستن گاو نباید زیاد لاغر یا زیاد چاق باشد و تغذیه آنرا مدیریت کنید.

به گاوهایی که سابقه ابتلا به کتوز دارند به مدت ۶ تا ۸ هفته بعد از زایمان گلیکول پروپیلین یا پروپیونات سدیم خورانده شود. جیره آغاز شیر دهی باید بیشترین مقدار از مواد پیش ساز گلوکز و کمترین مقدار از مواد پیش ساز کتونها را داشته باشد. میزان انرژی مصرفی گاو را باید تا اندازه ای افزایش دادکه موجب کاهش اشتها نشود٬ گاوها با علوفه مرغوب تغذیه شوند و از مصرف مواد سیلویی نامرغوب و دارای اسید بوتیریک بالا جلوگیری شود و ویتامین و مینرال در مقادیر بسنده برای گاوها فراهم شود.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *