فواید کود گوسفندی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

فواید کود گوسفندی

پرورش گوسفند یکی از حیاتی ترین منابع تامین کننده گوشت، شیر، پشم و … مورد نیاز انسان ها است. حتی کود گوسفند نیز به دلیل خواص بسیار زیاد، کاربردهای بسیار زیادی در کشاورزی دارد. زیرا کود حاوی باقی مانده مواد آلی و غذایی حاصل از گوارش گوسفند است که برای تقویت خاک زمین های کشاورزی بسیار مفید است.

کود از دیرباز تاکنون توسط کشاورزان برای تقویت خاک استفاده میشده است. کود گوسفند دارای سرعت تجزیه بسیار بالا ( به دلیل نداشتن بستر) و دوام کمتر در خاک نسبت به دیگر کودهای دامی است. کود گوسفند حاوی مقادیر زیادی از گوگرد، ازت، پتاسیم، کلسیم، منگنز، روی و آهن است که برای تقویت خاک های زراعی و رشد گیاهان بسیار مفید است.

فواید کود دام

به دلیل سرعت تجزیه بالای کود گوسفند زنده باید در مصرف آن احتیاط کرد زیرا به دلیل این سرعت بالای تجزیه ممکن است در صورت استفاده کود در مقادیر زیاد گیاه بسوزد و از بین برود. وقتی کود به سرعت تجزیه می شود مقادیری آمونیاک آزاد می کند که در صورت زیاد بودن آن امکان مسمویت گیاه وجود دارد. کود گوسفند نوعی کود گرم محسوب می شود.

بهترین زمان برای کود دادن به زمین های کشاورزی یک ماه پیش از کشت محصول است. برای کود دادن به گیاه باید از گاو آهن، دیسک و یا کولتیواتور استفاده کرده و کود و خاک را در عمق 15 سانتی متری به خوبی مخلوط کرد.

استفاده از کود دام برای تولید و رشد کرم

کود گوسفندی برای رشد کرم ها نیز مفید می باشد. می توان از کود گوسفند برای پرورش و رشد کرم ها و تولید وری کمپوست استفاده کرد. البته باید مراقب باشید که برای این کار درصدی از کود گاو و خوراک های مکمل کرم را با کود گوسفندی مخلوط نمایید. دادن کود گوسفند به تنهایی به کرم ها کار اشتباهی است زیرا ممکن است موجب مرگ کرم ها شود.

کود گوسفندی از تمامی کود های دامی دیگر غنی تر است.

گوسفند سالیانه مقادیر زیادی کود تولید می کند به گونه ای که میزان کود تولید شده از گوسفند در طول یک سال 25 برابر وزن خود گوسفند است. پس اگر 100 راس گوسفند در گله وجود داشته باشد سالیانه حدودا 125تن کود تولید می شود.

در طی دوره پرواربندی که معمولا 3 یا 4 ماه طول می کشد. به طور متوسط 30 تا 40 تن کود گوسفندی تولید می شود که کودی بسیار غنی و مفید است و به دلیل دارا بودن مواد تخمیر کننده زیاد به سرعت تجزیه شده و برای تقویت زمین های کشاورزی مفید می باشد.

همچنین جمع آوری و بسته بندی کود در محل پرواربندی و کود دهی به زمین های کشاورزی آسان تر از کودهای دیگر است. می توان با جمع آوری و بسته بندی کود حاصل از گوسفندان سود بیشتری بدست آورد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫14 نظرها

  1. سلام کود کوسفند برای زعفران مفید هست گل رو جمع کردم کی باید بپاشم تو 1هکتار چقدر باید بدم

  2. بانام خدا
    با سلام واحترام اگر فردآگاهی پاسخ عالمانه ومستند به سوالات بدهد بسیار سپاسگزارم.
    1-آیا آنالیزی مورد تایید آزمایشگاه که کود گوسفند را مورد آزمایش وتجزیه قرار داده باشدبا ذکر مواد موردنیاز گیاهان در کودگوسفند بزرگواری دراختیار دارد؟
    وامکان ارسال آن از همین طریق ممکن است؟
    2-دلیل علمی سوزاندن گیاه با استفده از کود گوسفند چیست؟ چه فعل وانفعالاتی درکود وگیاه رخ میدهد؟

  3. پظئئر
    پظئذئپظگشگچضمشسگک
    پظئرئپظگشچضنبس
    وروپظورطئد
    پظورئپپظوردالتلئرظپئربیپظگکشسن
    وذطنلیوپظوپپططظپورطئر
    وروپظگشچضمشرین
    پطئرئرططئزظ

  4. برای از بین بردن تخم گیاهان هرز در کود حیوانی ،بهترین راه پوساندن کود هست،ابتدا کود را بعد از جمع اوری با کود شیمیایی و مقداری خاک مخلوط کرده و سپس رو ان آب پاشی کنید ، البته در هنگام مخلوط کردن اگر آب پاشی شود بهتر است چون تمام کود مرطوب شده است و سپس کود را یکجا جمع کرده روی ان را با پلاستیک کانل بپوشانید ، حد اکثر سه ماه و حداقل یک ماه زمان می برد تا کود پوسیده شود،،،

  5. کودگوسفنددا رایمقدارزیادی تخم گیاه وعلف است که بعدازکوددهی سبزشده وبایدازبین بردایاراهی وجوددارد که قبل ازکوددهی این تخمهاراازبین ببرندتاایجادمزاحمت نکند

    1. سلام … سئوال شما مربوط به 16 تیر 98 است و امروز 18 بهمن 99 … به هر حال خواستم بدونید بهترین راهکار برای از بین بردن علفهای هرز در کودها این است که:
      کود حیوانی را در کیسه ای بریزید ، سپس آن کیسه را بمدت دو هفته در آب غوطه ور و غرق کنید … این کار باعثِ از بین رفتنِ تمامی تخم علفهای هرز موجود در کود میگردد.
      بعد کود را خشک کنید و در کشاورزی استفاده کنید … موفق باشید

  6. آیا پاشیدن کود حیوانی در فصل پاییز ب منظور کشت سال بعد یعنی کشت بهاره مطلوب است؟ یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *