آشنایی با همه خواص گوشت مرغ

خواص گوشت مرغ
زمان مطالعه: 5 دقیقه

خواص گوشت مرغ بیشمار است و این گوشت یکی از مهمترین و مفید ترین مواد غذایی در جهان است که تقریبا در تمام کشورهای دنیا مصرف میشود. پرورش مرغ و مصرف گوشت آن از هزاران سال پیش تاکنون در بین انسان ها رایج بوده است و هم اکنون که شما در حال خواندن این مقاله هستید هزاران انسان در سراسر جهان در حال خوردن مرغ سوخاری یا کبابی هستند. گوشت مرغ یکی از سالم ترین و مفید ترین گوشتهاست که همواره پزشکان مصرف آن را به عنوان جایگزینی سالم برای گوشت قرمز توصیه میکنند. در این مطلب قصد داریم شما را با تمام خواص و مضرات گوشت مرغ آشنا کنیم. اگر میخواهید بیشتر درباره این گوشت لذیذ و مفید بدانید با ما همراه باشید.

مقدمه

در مورد خواص گوشت مرغ چه میدانید؟ قطعا گوشت مرغ یکی از مهمترین مواد در برنامه غذایی اغلب ما است اما  شاید بیشتر ما در مورد خواص آن اطلاعات چندانی نداشته باشیم. گوشت مرغ یکی از مفید ترین انواع گوشت است که مصرف آن به تمام گروههای سنی توصیه میشود. گوشت مرغ منبع عظیمی از پروتئین، ویتامین ها  و مواد معدنی است که میتواند در پیشگیری از انواع بیماری ها مانند سرطان، درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی کاهش وزن مفید باشد. البته مصرف بیش از حد مرغ نیز میتواند نگران کننده باشد و منجر به مشکلات کبدی، قلبی و گوارشی متعددی در انسان شود. در ادامه ابتدا تمامی خواص گوشت مرغ را برای شما توضیح میدهیم.

مرغ سرشار از پروتئین است

گوشت مرغ منبع غنی از پروتئین است که چربی آن در مقایسه با گوشت قرمز بسیار کمتر است. گوشت مرغ با دارا بودن مقادیر زیادی از پروتئین میتواند انرژی مورد نیاز شما را تامین کرده و مانع از حس گرسنگی شود. گوشت مرغ با دارا بودن مقادیر زیاد پروتئین و آمینو اسیدهای ضروری میتواند به بازسازی بافت های بدن ما کمک کند. مصرف گوشت مرغ به بازسازی بافت ماهیچه ای و تقویت پوست و مو نیز کمک میکند. طبق مطالعات انجام شده گوشت مرغ در پیشگیری از پوکی استخوان نیز موثر بوده و در نتیجه مصرف آن به سالمندان توصیه میشود. البته مصرف بی رویه منایع پروتئینی اثر معکوس داشته و میتواند پوکی استخوان را تشدید کند پس در مصرف مرغ تعادل را نگه دارید.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گوشت مرغ

گوشت مرغ حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن ماست. برای مثال گوشت مرغ مقادیر زیادی فسفر دارد که برای عملکرد بهتر پروتئین ها و همچنین حفظ سلامت دندان و استخوان های ما مفید میباشد. یکی از آمینو اسیدهای با ارزش در گوشت مرغ اسید آمینه تریپتوفن است که به داشتن خواب راحت و کافی و پیشگیری از افسردگی کمک میکند. گوشت مرغ حاوی مواد با ارزش دیگری چون نیاسین، سلنیوم و ویتامین B6 است. نیاسین برای تقویت پوست، دستگاه گوارشی و سیستم عصبی ما مفید بوده و به پیشگیری از آلزایمر کمک میکند. سلنیوم یک آنتی اکسیدان بوده که در ترمیم بافت ها و پیشگیری از سرطان بسیار موثر است. ویتامین B6 نیز به عملکرد پروتئین ها و گلبول های قرمز کمک کرده و از بیماری های قلبی پیشگیری میکند.

مصرف مرغ و کاهش وزن

گوشت مرغ منبع پروتئین بوده و به دلیل چربی کمترش نسبت به گوشت قرمز میتوان از آن به عنوان یکی از مواد موثر در کاهش وزن استفاده کرد. سینه مرغ کالری کم و پروتئین زیادی دارد و مصرف منظم آن میتواند به کنترل وزن ما کمک کند. به همین دلیل مصرف گوشت مرغ مخصوصا در قسمت های سینه مرغ که چربی کمتری دارد به افرادی که قصد کاهش وزن دارند به شدت توصیه میشود. خوردن منظم گوشت مرغ به کاهش کلسترول و کنترل بیماری دیابت کمک میکند.

کاهش کلسترول

گوشت مرغ و ماهی نسبت به گوشت قرمز چربی اشباع و کلسترول بسیار کمتری دارد و بنابراین مصرف آن میتواند در پیشگیری از بیماری های قلبی موثر باشد. مصرف متعادل گوشت مرغ و ماهی به کاهش کلسترول خون کمک میکند اما مصرف بی رویه این گوشت ها نیز میتواند موجب تشدید بیماری های قلبی شود.

 درمان استرس و افسردگی

گوشت مرغ به دلیل دارا بودن آمینو اسید تریپتوفان میتواند به فرد احساس آرامش دهد. مصرف مرغ سطح سروتونین را در بدن ما بالا برده و میتواند در رفع افسردگی موثر واقع شود. سروتونین موجود در مرغ احساس استرس را از بین برده و خواب شما را راحتتر میکند.

مصرف مرغ و تقویت بینایی

گوشت مرغ حاوی ویتامین A و مشتقات آن یعنی رتینول، آلفا و بتاکاروتن و لیکوپن که در تقویت بینایی ما بسیار موثر میباشند.

سلامت پوست

یکی از خواص با ارزش گوشت مرغ رفع خشکی پوست و درمان بیماری های دهانی و خشکی لب هاست. گوشت مرغ به دلیل دارا بودن ماده ای به نام ریبوفلاوین برای درمان خشکی پوست مفید است. جگر مرغ حاوی مقدار زیادی از این ماده مفید است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

یکی از خواص مهم گوشت مرغ کاهش خطر ابتلا به سرطان است. متاسفانه مصرف بیش از حد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و مقعدی را افزایش میدهد اما با جایگزینی گوشت مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز میتوان خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داد. نیاسین موجود در گوشت مرغ برای مبارزه با بیماری های ژنتیکی و سرطان مفید است.

مصرف مرغ و تقویت استخوان ها

گوشت مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین دی است که در سلامت استخوان ها و تقویت بینایی بسیار موثر است. گوشت مرغ حاوی پتاسیم و سدیم نیز میباشد که در سلامت استخوان و عملکرد بهتر مغز تاثیر مثبت دارد. مصرف مرغ برای سالمندان نیز بسیار مفید میباشد زیرا میتواند در پیشگیری از بیماری التهاب مفاصل و پوکی استخوان موثر باشد. گوشت مرغ با دارا بودن مقادیر زیادی پروتئین از تحلیل استخوان ها جلوگیری میکند.

درمان سرماخوردگی

سوپ مرغ یکی از بهترین خوراکی ها در درمان سرماخوردگی است. سوپ مرغ سیستم ایمنی را تقویت میکند و مصرف آن در درمان سرماخوردگی های معمولی بسیار موثر واقع میشود.

فواید دیگر

خواص گوشت مرغ بیشمار است و ما تا اینجا تنها به تعدادی از آنها اشاره کردیم. مصرف گوشت مرغ در کنترل فشار خون و کاهش آن موثر بوده و بنابراین خوردن آن به افرادی که از فشار خون بالا رنج میبرند توصیه میشود. گوشت مرغ حاوی ماده سلنیوم است که بر عملکرد متابولیکی و کنترل تعادل هورمونی بسیار موثر میباشد. گوشت مرغ حاوی مواد معدنی با ارزشی است که موجب تولید بیشتر هموگولین و درمان کم خونی میشود. مصرف منظم گوشت مرغ به زیبایی پوست کمک کرده و از سفید شدن مو پیشگیری میکند. گوشت مرغ به دلیل داشتن ویتامین های مهم به عملکرد بهتر سیستم گوارش نیز کمک میکند.

مضرات مصرف گوشت مرغ

هر چند گوشت مرغ یکی از سالم ترین گوشت ها در سبد غذایی ما است و مصرف آن به تمام گروههای سنی توصیه میشود اما زیاده روی در مصرف آن نیز مانند هر خوراکی دیگر میتواند خطراتی در پی داشته باشد. در هر صورت گوشت مرغ نسبت به گوشت های قرمز کلسترول کمتری دارد اما مصرف بیش از حد آن مخصوصا زمانی که با روغن حیوانی یا چربی های ترانس سرخ شده باشد میتواند موجب افزایش کلسترول و فشار خون شود. پوست مرغ حاوی چربی اشباع شده بسیار زیادی است که باید در هنگام تمیز کردن مرغ حتما تمامی پوست آن را جدا کرده و دور بیندازید. به طور کلی توصیه میشود افراد مبتلا به فشار خون و کلسترول بالا در مصرف گوشت مرغ مراقبت بیشتری داشته و تنها مرغ را بدون پوست و به صورت آبپز یا کباب شده میل نمایند.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *