اهمیت گروه بندی گاوهای شیری در گاوداری ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در مدیریت روش صنعتی پرورش گاوهای شیری و در گاوداری ها، تقسیم بندی درست گاوهای شیری در گروه های مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا گاوهای شیرده مختلف نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند. از طرفی نوع جایگاه آن ها نیز باید با هم متفاوت باشد. گروه بندی صحیح گاوهای شیرده تاثیر بسیاری بر افزایش تولید شیر و راندمان تولید مثلی آن ها دارد.

به طور کلی گاوهای شیری در 7 گروه تقسیم بندی می شوند:

  1. گاوهای شیری (شیر سالم و قابل فروش)
  2. تلیسه های شیری (شیر سالم و قابل فروش)
  3. گاوهایی که به تازگی زایمان کرده اند و دارای شیر سالم و قابل فروش هستند.
  4. تلیسه هایی که به تازگی زایمان کرده اند و دارای شیر سالم و قابل فروش هستند.
  5. گاوها و تلیسه هایی که به تازگی زایمان کرده اند اما شیر سالمی ندارند.
  6. گاوهای شیری بیمار (شیر ناسالم و غیر قابل فروش)
  7. گاوهای حذفی

گاوها و تلیسه های شیری سالم را باید در گروه هایی جداگانه (7-10 راس) قرار داد. بقیه گاوها و تلیسه های گروه های 3 تا 7 باید در مرحله کلوز آپ قرار داده شوند. هر کدام از گروه ها به جایگاهی با اندازه خاص خود احتیاج دارند.

تلیسه ها در اولویت هستند و بهتر است از گاوهای مسن تر جدا شوند زیرا نسبت به گاوهای مسن نیازهای تغذیه ای بیشتر و ماده خشک کمتری احتیاج دارند. قرار گیری تلیسه ها و گاوهای مسن در یک جایگاه موجب کاهش راندمان تولید شیر و تولید مثل در تلیسه ها می شود.

تلیسه ها در مقایسه با گاوهایی که در گروه کلوز آپ نگهداری می شوند تفاوت تغذیه ای زیادی دارند. گاوهای گروه کلوزآپ مصرف غذایی بالاتری دارند و امکان ابتلا به بیماری تب شیر در آن ها بیشتر است و به همین دلیل این گاوها باید جدا شوند.

از طرفی اگر گاوها و تلیسه ها در یک جایگاه قرار گیرند ممکن است تلیسه ها به دلیل فشار اجتماعی دچار کاهش وزن شوند.

گاوهای خشک باید سه هفته پیش از زایمان به جایگاه جداگانه منتقل شوند و با مواد مغذی و سرشار از پروتئین و انرژی تغذیه شوند. برای پیشگیری از ابتلای این گاوها به تب شیر باید کلسیم و پتاسیم جیره غذایی آن ها کم شود و یا غذای آن ها دارای پتاسیم و کلسیم همراه با نمک های آنيونيک باشد زیرا نمک های آنیونیک به عدم ابتلای آن ها به تب شیر کمک می کند.

اما تلیسه هایی که 1 ماه تا زایمان آن ها باقی است باید با مواد غذایی دارای پروتئین و انرژی فاقد نمک های آنيونيک تغذیه شوند. گاوها و تلیسه های باردار هنگام زایمان باید به جایگاه های خاص و در نظر گرفته شده جهت زایمان منتقل شوند.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

  1. سلام روز بخیر
    قبلا ازتون دعوتتون کرده بودم برای عضویت
    در گروه جامعه گوسفند بازها
    مهندس چرا نیومدی توی گروه
    خوشحال میشیم تشریف بیارید و دوستان دیگه تبادل اطلاعات داشته باشیم
    گروه جامعه گوسفند بازها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *