بیماری انگل مگس گوسفند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بیماری انگل مگس دام

هنگامی که قصد پرورش گوسفند دارید باید این نکته توجه داشته باشید که با دانش بالای شما و اطلاع از انواع بیماریهای گوسفندان می توانید نسبت به درمان آن اقدام کنید. در این مقاله به بیماری انگل مگس گوسفند که همان مگس سینوسی گوسفند گفته می شود می پردازیم طوری که به هنگام کشتن گوسفند قصاب کله گوسفند را محکم به زمین می کوبد تا در صورت وجود کرم لارو از سر گوسفند خارج شود.

استروس اویس یا انگل مگس

یک نوع انگل است که توسط مگس استروس اویس در قسمت سینوسی بینی گوسفند ایجاد می شود. به واقع در گرمای زیاد تابستان این نوع مگس ماده اقدام به ریختن تعدادی زیاد لارو که نزدیک به پانصد عدد می رسد داخل قسمت سینوسی بینی گوسنفد باعث بوجود آمدن کرم در بینی گوسفند می شود که حتی تا کشتن آن ممکن است باقی بماند.

بیماری میاز در انسان

این نوع مگس ممکن است بر اثر تماس انسان ها با دام وارد گلوی آنها شود که به واقع میاز گلو و چشم بسیار خطرناک است .

علائم میاز چشم شامل : التهاب و آماس ملتحمه ، آبریزش و خارش چشم باشد و در عین حال اشکال تنفسی، سوزش، سرفه های ممتد و آبریزش بینی می تواند علائم میاز گلو باشد.

راه های پیشگیری میاز

  • استفاده از ماسک
  • فاصله گرفتن از گوسفندان و بز در فصل گرما
  • پوشاندن و ضد عفونی کردن زخم های طبیعی دام
  • استفاده از عینک

راه های درمان میاز

  • در صورت ایجاد میاز در زخم محل آلودگی را با لایه ای از روغن های نفتی مثل پارافین بپوشانید.سپس لاروها را از محل زخم خارج سازید.
  • در میاز گلو خوردن روغن ولرم توصیه می شود. چون روغن باعث تحریک لاروها و رها شدن آنها از مخاط گلو می شود.
  • در صورت میاز در چشم حتما به پزشک مراجعه شود. تا لاروها را از چشم خارج سازد.
Rate this post

فهرست مطالب

‫21 نظرها

  1. سلام چند تا شیشک تو خونه نگهداری میکنم .از دست مگس عاسی شدن راه مقابله هست.اگه هست راهنمای،کنید با تشکر

  2. سلام. اگر دچار مگس زدگی شدید و به پزشک مراجعه کردید به پزشک بگید که دچار تب یونجه شدید. اسم بیماری تب یونجه است. پشه ناقل بیشتر در زمین یونجه وجود داره تا گوسفندان. ولی شبیه علائم کرونا است. خارش شدید گلو و سرفه و اب ریزش بینی و عذب وحشتناک. من بار ها تجربه کردم.

  3. سلام رفته بودم نزدیک گوسفند ک گلوم شروع کرد ب سوزش سرفه میکردم و بالا میاوردم الان چند ساعته ک از گلو درد ب خود میپیچم آب ریزش بینی هم دارم از چشمام هم آب میاد راه درمانش چیه بالا ک میارم نفس کشیدنم سخت میشه

  4. پسر ٨ سالم چهار روز پيش رفت وسط گوسفندا همونجا شروع كرد به سرفه و استفراغ من اين چهار روز دو تا بيمارستان و شيش تا دكتر بردمش همه گفتن حمله آسمي هست ، با اينكه خودم ميگفتم مگس تخم ريزي كرده ولي اصلا قبول نداشتن ، كلي اسپري و قرص كرتون دادن و بچه من هر روز حالش بدتر ميشد و از سرفه كبود ميشد و شبا اصلا نميتونست بخوابه من خودم روغن، دوغ ترش و دارو بهش دادم تاثير نداشت، امروز دو تا قاشق عرق قرقره كرد بعد قورت داد همون موقع اب رو اتيش شد ، بچه اي كه ميگفتند بايد بستري بشه

    گفتم تجربمو با همه در ميون بزارم چون خودم خيلي اذيت شدم با علم پزشكامون متاسفانه

    1. سلام پدرمنم اینجوری شده منظور این خانوم از عرق چه عرقی میباشد ممنون میشم جوابمو بدین پدرم خیلی حالش بده🙏

  5. سلام .من این مگس داخل دهنم تخم گذاری کرده به گفته مردم
    الان اب ریزش بینی دارم گلوم خارش داره
    چیکار باید بکنم

  6. سلام وقت بخیر.. گوسفندم چن وقته چشمم کرم زده هر چی روغن و دارو بهم معرفی کردن به چشمش زدم ولی حیونکی خیلی ضعیف شده.. اگه دارویی چیزی هست ممنون میشم بهم معرفی کنید تا تهیه کنم

  7. درود…بردر این کرم انگله میازه..وقتی داره خارج میشه یعنی به بلوغ رسیده و میخاد مگس شه.خودشو داخل مدفوع حیوان مخفی میکنه و مراحل شفیره ت مگس رو میگذرونه و تبدیل به مگس میشه.حتم با دامپزشک درمورد دارو برای انگل مگس گوسپند صحبت کن…خودتونم زیاد بینی و دهنتونو نزدیک سر گوسپندان نبرید چون تو این فصل مگسهای ناقل در حل فعالیتند.

    1. درود…بردر این کرم انگله میازه..وقتی داره خارج میشه یعنی به بلوغ رسیده و میخاد مگس شه.خودشو داخل مدفوع حیوان مخفی میکنه و مراحل شفیره ت مگس رو میگذرونه و تبدیل به مگس میشه.حتم با دامپزشک درمورد دارو برای انگل مگس گوسپند صحبت کن…خودتونم زیاد بینی و دهنتونو نزدیک سر گوسپندان نبرید چون تو این فصل مگسهای ناقل در حل فعالیتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *