تشخیص بیماری گاو از طریق ارزیابی مدفوع

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تشخیص بیماری گاو از طریق ارزیابی مدفوع

جالب است بدانید که هنگامی که شما به پرورش گاو مشغول هستید و گاو داری را راه اندازی می کنید باید در واقع اطلاعات کاملی راجع به انواع نژاد گاو داشته باشید. و  با توجه به موقعیت و شرایط آب و هوایی خود اقدام به پرورش نوع خاصی از نژاد گاو داشته باشید اما در این بین تغذیه گاو تنها کافی نیست بلکه شما باید با انواع بیماری گاو آشنا باشید تا هنگام بیماری سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنید. اما تشخیص بیماری گاو از طریق ارزیابی مدفوع هم امکان پذیر است.

نحوه فهمیدن بیماری گاو با دیدن مدفوع آن

به واقع ظاهر مدفوع و حتی بوی آن تاثیر مستقیمی بر بیماری گوارشی گاو دارد که شما می توانید با مشاهده آن تشخیص دهید که آیا گاو سالم است یا در حال حاضر بیمار است و دستگاه گوارشی آن مشکل دارد.

نمونه هایی از تشخیص بیماری با دیدن مدفوع

  1. دیدن دانه های ذرت در مدفوع نشان از مشکل دار بودن آسیاب دانه ها باشد که باعث می شود به صورت سالم با مدفوع بیرون بیاید.
  2. کف کردن مدفوع گاو نشان از تولید گاز می باشد.
  3. اسهال گاو هم نشان از تولید اسید و تخمیربودن بخش پایانی دستگاه گوارشی گاو می باشد.
  4. وجود سنگ و خاک در مدفوع گاو هم حاکی از ناراحتی های گوارشی شکمبه گاو و اسیدوز می باشد.

برطرف کردن مشکلات مدفوع گاو

بسیار از این مشکلات ممکن است از نحوه تجزیه مواد کنستانتره و علوفه باشد که بلند هستند و باعث می شود که گاو ها نتوانند به خوبی اقدام به جویدن خوراک کنند. و حتی ممکن است دلیل بر وجود فیبر زیاد و  خوراندن بیش از  حد نشاسته به گاو باشد.

شما هنگام مشاهده این تغییر در مدفوع گاو بهتر است سریعا با دامپزشک تماس بگیرید و اطلاعات دقیق تر را دریافت کنید. زیرا ممکن است حتی آسیب دیدگی دستگاه گوارشی باعث مردن دام شود.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *