تشخیص گوشت گاو نر و گاو ماده

زمان مطالعه: 2 دقیقه

⚪️تفاوت در اسکلت و استخوان بندی

از آن جایی که به طور ذاتی وزن گاو نر از گاو ماده بیشتر است و گاو نر برای حفظ تعادل این وزن زیاد نیاز به اسکلت و استخوان بندی درشت تر و قوی تری دارد می توان با توجه به اسکلت لاشه پی به جنسیت آن برد. گاوهای نر استخوان هایی ضخیم تر و گاو های ماده استخوان هایی ظریف تر دارند.  استخوان های گاو نر علاوه بر ضخیم تر بودن طول بیشتری نیز نسبت به استخوان های گاو ماده دارند که این مساله نیز ناشی از سنگین وزن تر بودن گاو نر نسبت به گاو ماده است.

⚪️تفاوت های جنسی

اندام های جنسی گاو نر و گاو ماده بسیار متفاوت است و یکی از راه ها برای تشخیص لاشه گاو نر از ماده بررسی اندام های جنسی آن ها می باشد. اندام جنسی گاو نر شامل نرینه و دنبلان است که معمولا پس از کشتار قطع می شود. حتی اگر این اعضا قطع شده باشد باز هم به راحتی می توان گاو نر را از گاو ماده تشخیص داد.

در حد فاصل انتهایی ران های نر علائمی همچون توده چربی و ادامه نرینه متصل به ستون فقرات دیده می شود که در گاو ماده هیچ نشانه ای از این قبیل همچون توده چربی مشاهده نمی شود.

 

⚪️تفاوت در ظاهر لاشه ها

لاشه های گاو نر معمولا عضلانی بوده و استخوان هایی پهن دارند که موجب می شود تنها با چاقوی با تیغه بلند بتوان آنرا قطعه قطعه کرد. لاشه گاو نر معمولا چربی کمی در ناحیه دور عضلات شکمی و بین دنده ای وجود دارد اما در گاو ماده برعکس چربی زیادی در ناحیه دور عضلات شکمی و بین دنده ای دیده می شود. لاشه گاو ماده استخوانی تر است و عضلات کمتری داشته و استخوان هایش ظریف تر هستند.

⚪️تفاوت در رنگ لاشه

لاشه گاو ماده و لاشه گاو نر رنگ های متفاوتی دارند. گاوهای نر و جوان معمولا گوشت هایی روشن تر نسبت به گاوهای ماده و پیر دارند. جنسیت و سن دام دو عامل تاثیر گذار بر رنگ گوشت می باشد.

⚪️تفاوت در رنگ چربی لاشه

یکی دیگر از راه های تشخیص لاشه نر از لاشه ماده توجه به رنگ چربی لاشه است. گاوهای ماده چربی هایی زرد رنگ دارند در حالی که گاوهای نر چربی سفید رنگ و محکمی دارند. اگر لاشه، چربی شل داشته باشد و یا رنگ آن تغییر کرده باشد ممکن است نشان دهنده وجود بیماری در دام باشد. تغییر رنگ در لاشه و چربی می تواند نشان از بیماری باشد و در صورت مشاهده تغییر رنگ بهتر است از مصرف گوشت خودداری کنید.

گوساله و گاوهای پرواری عمدتا به دلیل کیفیت بالا به ندرت بیمار می شوند و مورد تایید دامپزشکی و شهرداری می باشند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫4 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *