انواع نژاد گاو ایرانی

مشهورترین نژادهاي گاو در جهان
زمان مطالعه: 4 دقیقه

معرفی تاریخچه گاو

گاو یکی از حیوانات حلال گوشت و اهلی می باشد که یکی از مهمترین منابع گوشت و شیر می باشد. گاو در واقع حیوانی سم‌دار و نشخوارکننده است که فاقد شاخ بوده و از خانواده گاوسانان می باشد. گاو ها و گاو میش ها از خانواده گاوسانان هستند.

گاوهای امروزی در واقع نسل جانوری انقراض یافته به نام (Bos primigenius) هستند که حدود دو میلیون سال پیش در آسیا زندگی می کرده است. سپس این حیوان، 250 هزار سال پیش به اروپا رفته و در آن زمان جثه ای بزرگ (کوچک تر از فیل) داشته و خشن بوده است. و پس از تغییرات بسیار به شکل امروزی در آمدند.

اولین نشانه های اهلی شدن گاو مربوط به 6000 سال پیش از میلاد مسیح در آسیا و خاورمیانه کنونی بوده است. در آن زمان انسان ها از دوره شکار فاصله گرفته و شروع به کشاورزی، دامپروری و اهلی کردن حیواناتی چون گاوها کردند. اولین حیواناتی که اهلی شدند بز، سگ، گربه و گوسفند بودند و انسان پس از اهلی کردن این حیوانات شروع به اهلی کردن گاوهای وحشی نمود.

در ابتدا اهلی کردن گاو به جهت مصرف گوشت آن بود اما پس از مدتی انسان ها به مصرف شیر گاو نیز روی آوردند. انسانها از گاوها علاوه بر تولید گوشت و شیر برای بارکشی نیز استفاده می نمودند.

گاوها از جمله پستاندارانی هستند که در تمامی طول سال می توانند زاد و ولد انجام دهند. گاوها مانند انسان ها طول دوره بارداری 9 ماهه دارند و اغلب تک ‌قلوزا هستند. تنها 2-1 درصد گاوها می توانند دو قلوزایی یا چند قلو زایی داشته باشند.

نژادهای شاخص گاو در ایران:

در ایران 6 نژاد شاخص گاو وجود دارد. ایران از نظر تولید گوشت گاو در جهان رتبه 31 ام را دارد و در خاورمیانه نیز رتبه 3 را داراست. همچنین ایران در زمینه تولید گوشت گاو میش در جهان رتبه 11 و در خاورمیانه رتبه 2 می باشد.

گاو تالشی:

محل اصلی پراکنش این نژاد گاو در تالش است که البته در بخش های دیگر استان گیلان تا استان اردبیل نیز به صورت پراکنده پرورش داده می شود. نژاد تالشی یک نژاد شیری – گوشتی می باشد که جثه ای بزرگ دارد.

رنگ گاو نژاد تالشی: گاو نژاد تالشی اغلب به رنگ سیاه تا قرمز آجری دیده می شود و البته گاهی نیز به رنگ زرد و سفید آهویی دیده شده است.

 

گاو نژاد تالشی به طور متوسط در هر دوره شیردهی 645 کیلوگرم (5 درصد چربی) شیر تولید می کند.

گاو دشتیاری:

این نژاد ایرانی جثه ای بزرگ داشته و نژادی شیری – گوشتی می باشد به طور متوسط در هر دوره شیردهی  963 کیلوگرم شیر تولید می کند.

رنگ گاو نژاد دشتیاری: این گاو ها معمولا رنگ قهوه‌ای سوخته دارند وگاهی نیز به رنگ های دیگری چون سیاه، حنایی، طوسی و ابلق دیده می شوند.

 

گاو سرابی:

این نژاد بهترین نژاد کوهستان بوده و یک نژاد شیری – گوشتی است. گاو سرابی جثه ای بزرگ داشته و حدودا 60 هزار اس جمعیت دارد.

رنگ گاو سرابی: این گاوها به رنگ های مختلفی همچون زرد روشن تا قهوه‌ای سوخته دیده می شوند که دور چشمی سفید تا قهوه ای دارند.

این گاوها به طور متوسط در هر دوره شیردهی  1477 کیلوگرم ( 4.77 درصد چربی) شیر تولید می کنند و میزان افزایش وزن روزانه شان  تقریبا 904 گرم است.

 

گاو سیستانی:

این نژاد ایرانی جثه ای بزرگ داشته و نژادی گوشتی می باشد به طور متوسط در هر دوره شیردهی  تنها 143 کیلوگرم شیر تولید می کند. این گاو تولید گوشت بالایی دارد به طوری که در روز 1317 گرم افزایش وزن دارد.

رنگ گاو سیستانی: این گاو ها غالبا به رنگ سیاه و بعضا به رنگ ابلق دیده می شوند.

گاو گلپایگانی:

این گاو ایرانی جثه ای متوسط داشته و نژاد آن شیری – گوشتی است که در میان گاوهای ایرانی بهترین نژاد از نظر تولید گوشت است. گاو گلپایگانی به طور متوسط در هر دوره شیردهی 580 کیلوگرم شیر (4/72 درصد چربی) تولید می کند.

رنگ گاو گلپایگانی: این گاو اغلب به رنگ قرمز حنایی دیده می شود.

 

‌ گاو گلپایگانی روزانه به میزان 894 گرم افزایش وزن دارد.

گاو نجدی:

این گاو ایرانی نژادی شیری – گوشتی است که جثه ای بزرگ داشته و به طور متوسط در هر دوره شیردهی 580 کیلوگرم شیر (4.72 درصد چربی) تولید می کند. این نژاد، نژاد اصلی گاو در منطقه خوزستان می باشد.

 

  رنگ گاو نجدی: این گاوها اغلب به رنگ قرمز حنایی می شوند.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *