تهیه شناسنامه برای گوسفند و بز

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تهیه شناسنامه برای دام

یکی از اصول موفقیت در پرورش گوسفند و بز تهیه شناسنامه برای گوسفند و بز می باشد زیرا به دامدار در رکوردگیری صحیح، میزان تغذیه مورد نیاز، بهداشت، زایش و … بسیار کمک می کند. همچنین ثبت مشخصات به تفکیک بره ها مثلا بره ها زایشی کمک می کند.

دامدار برای انتخاب دام به جهت جفتگیری، زایش، بهداشت، تغذیه، تولید شیر و فرآورده های آن و یا تولید گوشت و پرواربندی نیاز به دانستن اطلاعات آماری درست از گله خود می باشد که این مساله اهمیت ثبت اطلاعات دام ها را نشان می دهد.

ثبت اطلاعات دام شامل ثبت خصوصیات ظاهری و ژنتیکی دام بوده و تاریخ تولد، جفت گیری و … نیز باید در آن ثبت شود تا به دامدار برای برنامه ریزی بهتر کمک کند. در شناسنامه دام باید اطلاعاتی چون نژاد، رنگ، تاریخ تولد، جنسیت، وزن تولد، شمارة پدر و مادر، میزان شیردهی، پشم، مو و …ثبت شود. با توجه به عواملی همچون تعداد دام ها، شرایط محیط، اهداف دامدار از ثبت اطلاعات دام ها و امکانت موجود روش شناسایی دام ها را انتخاب کنید.

مهمترین آمارگیری ها در پرورش گوسفند و بز در این زمینه ها می باشد:

  1. تعداد جفتگیری و زایمان
  2. میزان تولید شیر
  3. میزان تغذیه مورد نیاز
  4. آمارهای بهداشت وسلامت دام ها

با داشتن این آمار دقیق می توان با توجه به هدف دامدار اقدام به انتخاب نژاد مناسب، بهینه سازی وضعیت تغذیه و بهداشت دام ها و …کرد. این آمارگیری و تهیه شناسنامه در محل های پرورش گوسفندی که تعداد بسیار زیادی دام پرورش می دهند بسیار مهم است.

مواردی که باید در شناسنامه دام ثبت شود:

  1. نام دامدار، شمارة گوسفند یا بز، جنسیت، تاریخ تولد و وزن تولد، نوع نژاد، نوع زایش از نظر تک قلویی بودن یا چند قلو بودن، تاریخ حذف و علت مرگ
  2. میزان تولید شیر، پشم، مو و …
  3. شماره پدر و مادر دام

اطلاعات زیر نیز باید در پشت شناسنامه ثبت شود:

  1. مشخصات بره متولد شده از دام مانند تاریخ تولد، جنسیت، وزن تولد، وزن شش ماهگی و 12ماهگی و …
  2. تاریخ پشم چینی و میزان پشم تولیدی از دام، تاریخ واکسیناسیون و نوع واکسن، بیماری ها و …

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *