اهمیت ضدعفونی کردن محل پرورش گوسفند و شیوه های مختلف ضدعفونی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از مهمترین مسائل در پرورش گوسفند زنده حفظ سلامت گوسفند می باشد و ضد عفونی کردن موثرترین روش برای پیشگیری از ایجاد بیماری در بین گوسفندان می باشد.

⚪️ضدعفونی کردن چیست؟

ضد عفونی کردن به معنی از بین بردن عوامل بیماری زا و  عفونی و مبارزه با بیماری های واگیردار از طریق روشهای شیمیایی یا فیزیکی می باشد. با استفاده از ضدعفونی کننده می توان از بروز بیماری ها جلوگیری کرد زیرا هزینه آن در برابر هزینه درمان بیماریها بسیار کمتر است. در صورت وجود گوسفند بیمار، باید سریعا آن را قرنطینه کرد و سپس محل پرورش را ضد عفونی کرد.

⚪️انواع ضدعفونی کننده های قابل استفاده در دامپروری ها

ضدعفونی کننده های فیزیکی:

عوامل فیزیکی ضدعفونی کننده خود می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. برای مثال نور، گرما، سرما و خشکی و… از جمله ضدعفونی کننده های فیزیکی محسوب می شوند. نور خورشید به دلیل دارا بودن اشعۀ ماوراي بنفش بهترین ضدعفونی کننده طبیعی برای حفظ سلامت گوسفند می باشد و به همین دلیل پنجره ها باید به گونه ای ساخته شوند که نور زیادی وارد جایگاه پرورش گوسفندها بشود. همچنین جریان داشتن هوای سالم بیرون به درون محل پرورش گوسفند نیز به پیشگیری از رشد میکروب ها و عوامل بیماری زا کمک می کند.

ضدعفونی کننده های شیمیایی:

استفاده از ضدعفونی کننده های شیمیایی برای پیش گیری از ایجاد بیماری در همه دامپروری ها برای حفظ سلامت گوسفند امری ضروری محسوب می شود. این ضدعفونی کننده ها خود دارای انواع مختلفی مانند بنزالکونیوم کلراید، ترکیبات یددار(بتادین، تنتورید و لوگل)، ستریمید-سی (ساولن)، آهک، فرمالین، مایکوجرم و …می باشند. مواد شیمیایی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

گندزداها: از گندزداها بیشتر برای حذف عوامل بیماری زا از ابزار، تجهيزات و تأسيسات استفاده می شود.

ضدعفونی کننده ها (آنتي سپتیك): از این مواد برای از بین بردن میکروب ها و انگل های خارجی موجود زنده استفاده می شود.

⚪️مشخصات ضدعفونی کننده مناسب:

  • یک ضد عفونی کننده ایده آل باید به راحتی در دسترس بوده و ارزان باشد.
  • اثر گذاری سریع بر انواع باکتری ها، ویروسها، قارچها و انگل ها داشته باشد و در صورت استفاده به وسیله مواد آلی خنثی نشود.
  • به جز اثر ضدعفونی کنندگی تهدید کننده سلامت دام نباشد.
  • باعث ایجاد لک و رنگ و یا اثر تخریبی بر روی ساختمان و دیوارها نگردد.
  • باعث حساسیت پوستی برای دام و کارگران نشود.
  • اثر بخشی بالا داشته و بتواند در درز ها و شکاف های ساختمان و کف نیز نفوذ کند.

 

⬅️نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که پیش از ضدعفونی کردن، جایگاه باید شسته شود تا مواد آلی روی سطوح وجود نداشته باشد زیرا این مواد مانع از اثر بخشی ضدعفونی کننده ها می شوند.

⚪️ضدعفونی کردن جایگاه

ضدعفونی جایگاه با روش محلول پاشی:

برای ضدعفونی از طریق محلول پاشی به این تجهیزات نیاز خواهید داشت: لباس کار مخصوص، چکمه، دستکش، ماسک، دستگاه محلول پاش 2 عدد، مواد ضدعفونی کننده و آب به میزان لازم

  روش انجام محلول پاشی:

  1. ابتدا لباس کار، کلاه، ماسک و دستکش را پوشیده و چکمه ها را به پا کنید.
  2. در مرحله بعد 3 عدد ضدعفوني كننده را برداشته و با توجه به میزان نیاز، آنها را با آب رقیق کنید و محلول رقیق شده را درون محلول پاش بریزید و خوب به هم بزنید. ( نسبت آب و ماده ضد عفونی کننده معمولا توسط کارخانه سازنده بر روی محصول ضد عفونی کننده درج می شود.)
  3. حال به وسیله دستگاه محلول پاش تمامی سقف، دیوارها، کف و درزهای جایگاه را ضد عفونی کنید.
  4. پس از تکمیل محلول پاشی تمامی تجهیزات را تمیز و خشک کرده و در جای قبلیشان مرتب قرار دهید.

 

❗مراقب باشید که مواد ضدعفونی کننده به پوست شما آسیب نرساند و وارد دهان، چشم، گوش و دستگاه تنفسی شما نگردد. برای حفظ سلامت گوسفند قبل از سم پاشی باید آنهارا خارج کنید.

 

ضدعفونی جایگاه با روش شعله افكنی:

برای ضدعفونی از طریق شعله افکنی به این تجهیزات نیاز خواهید داشت: لباس کار مخصوص، چکمه، دستکش، ماسک، دستگاه شعله افکن مخصوص، نفت یا گازوئیل

روش انجام شعله افکنی:

  1. ابتدا لباس کار، کلاه، ماسک و دستکش را پوشیده و چکمه ها را به پا کنید.
  2. هر گونه وسیله قابل اشتعال را از جایگاه خارج کنید.
  3. در این مرحله نفت یا گازوئیل را وارد شعله افکن کنید تا پر شود.
  4. روشن کردن مشعل دستگاه شعله افکن
  5. تمامی کف ساختمان و دیوارها تا ارتفاع 1/5 متر را از طریق شعله افکنی ضدعفونی کنید.

❗توجه به این نکته ضروری است که در ساخت جایگاه از چوب استفاده نشده باشد. هرگز در این روش نفت و گازوئیل را بر کف جایگاه نریخته و سپس شعله بگیرید زیرا بسیار خطرناک است.

❗مراقب اتصالات برق و کلید و پریز ها باشید و در نزدیکی آنها شعله افکنی را انجام ندهید و اگر برق ساختمان را قطع کنید ایمن تر خواهد بود.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *