حواس پنج گانه در گوسفند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوسفندان نیز مانند سایر حیوانات دارای حواس پنجگانه بينايي، بويايي، شنوايي، چشايي و لامسه هستند. واقعیت این است که حواس پنج گانه گوسفند بسیار متفاوت از حواس پنج گانه انسان عمل می کنند. اطلاعات کمی از چگونگی عملکرد این حواس در گوسفند وجود دارد اما در این مطلب به طور خلاصه به بررسی حواس پنج گانه گوسفند و چگونگی کارکرد آن ها می پردازیم.

شناخت رفتار و حواس پنج گانه در گوسفند به پرورش دهندگان گوسفند کمک میکند تا بتوانند این حیوانات اهلی و بی آزار را بهتر بشناسند.

حس بینایی

مردمک چشم گوسفند بسیار بزرگ است و ساختاری مستطیلی شکل دارد. بینایی گوسفند با انسان متفاوت است و به دلیل کشیده شدن چشم گوسفند به طرفین وسعت دید گوسفندان بیشتر از انسان است. این وسعت دید بالا موجب شده است گوسفند بیشتر برای شکار شدن مناسب باشد زیرا به دلیل افزایش وسعت دید تمرکز دید گوسفند کم است.در حیوانات شکارچی همچون سگ حوزه دید محدود است اما تمرکز بالایی بر روی شکار دارند که موجب می شود شکارگران خوبی باشند. گوسفندان به دلیل وسعت دید بالا به راحتی چراگاه های مناسب را پیدا می کنند. قبلا این تصور وجود داشت که گوسفندان کوررنگی دارند اما پس از انجام تحقیقاتی در این زمینه مشخص شد که گوسفندان نیز همچون انسان ها قادر به دیدن رنگ ها هستند.

 

گوسفند به دلیل وسعت دید بالایی که دارد می تواند با کمی چرخاندن سرش همه جا را ببیند و زود متوجه خطر شکارچی شده و پا به فرار بگذارد. اما گوسفند دید خوبی در بالای سر خود ندارد و اگر شکارچی در بالای سر او در شاخ و برگ درختان باشد قادر به دیدن آن نیست.

 

حس شنوایی

گوش گوسفندان حساسیت بالایی به صداهای بلند همچون پارس سگ و صداهای ناگهانی دارند. در زمان شنیدن صداهای ناگهانی هورمون های استرس در بدن گوسفند تولید می شود. بهتر است چراگاه گوسفند مکانی آرام باشد تا گوسفند بدون استرس چرا کند.

حس بویایی

از دیگر حواس مهم گوسفندان حس بویایی است. هنوز در مورد این حس تحقیقات زیادی انجام نشده است اما آنچه مسلم است این است که گوسفندان حس بویایی قوی تری نسبت به انسان ها دارند. حس بویایی گوسفندان کاربردهای بسیاری دارد مثلا میش از طریق حس بویایی خود بره اش را پیدا می کند.همچنین حس بویایی در زمان جفت گیری نیز اهمیت خاصی دارد. گوسفند نر در میان گله با استفاده از حس بویایی خود گوسفند ماده آماده جفت گیری را پیدا می کند. همچنین گوسفندان با استفاده از بویایی خود آب و مرتع مناسب را پیدا می کنند. بنابراین نباید علوفه کهنه و بدبو را به گوسفند داد زیرآن ها بوی بد را بیشتر از انسان ها می فهمند.

 

 

حس چشايی

از دیگر حواس پنج گانه گوسفند حس چشایی است که به حس بویایی بسیار نزدیک است. گوسفند با استفاده از حس بویایی و چشایی خود علوفه نامرغوب و کهنه را تشخیص می دهد. اگر چند نوع علوفه برای گوسفند بگذارید بی شک گوسفند تازه ترین و خوش طعم ترین علوفه ها را انتخاب خواهد کرد.گوسفند در مراتع نیز علوفه خوش خوراک را انتخاب می کند. از جمله موادی که گوسفند به آن بسیار علاقه دارد نمک است که خوردن زیاد آن در صورت نوشیدن آب زیاد برای گوسفند ضرری نخواهد داشت.

حس لامسه

آخرین حس پنج گانه حس لامسه است که در گوسفندان نیز وجود دارد. مهمترین اجزای بدن گوسفند در حواس پنج گانه دهان، لب ها، بینی و گوش گوسفند است اما پوست گوسفند با وجود اینکه از پشم یا موی زیادی پوشیده شده است میزانی از حساسیت را نیز دارد. این پشم ها از پوست محافظت کرده و موجب کاهش حساسیت پوست می شوند زیرا پشم ها نارسا هستند و موجب کاهش حس لامسه در نواحی بدون پشم می شوند.

 

بخش هایی از بدن گوسفند که پشم کمتری دارد حس لامسه بیشتری دارد برای مثال بخش های نرم پنجه گوسفند حساسیت بالایی دارد. حس لامسه در رابطه میان میش و بره اهمیت دارد. مکیدن شیر مادر توسط بره ها به حس لامسه بر می گردد. گوسفندان نر نیز نسبت به لمس شدن حساس هستند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *