خرید قربانی و ذبح اسلامی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

خرید قربانی و ذبح اسلامی یا همان قربانی کردن یکی از سنت های مهم در دین اسلام است و همه مسلمانان در روز عید قربان و همزمان با به جا آوردن اعمال حج گوسفندی را قربانی میکنند. روز عید قربان که بزرگترین عید مسلمانان است روزی است که حضرت ابراهیم (ع) میخواست فرزندش حضرت اسماعیل (ع) را برای خدا قربانی کند و از آن زمان مسلمانان هر ساله در چنین روزی یک گوسفند زنده را قربانی میکنند.

چه حیواناتی را میتوان در روز عید قربان قربانی کرد؟

همانطور که گفتیم در روز عید قربان باید یک حیوان چهارپای حلال گوشت را قربانی کرد. به طور کلی چهار حیوان حلال گوشت چهار پا یعنی گوسفند، گاو، گاومیش و شتر را میتوان در روز عید قربان قربانی کرد اما حیواناتی مانند خروس و مرغ شامل آنها نمیشود.

روش صحیح ذبح اسلامی

ذبح حیوان در دین اسلام باید مطابق با شرایط و آداب خاصی انجام گیرد و در غیر این صورت قربانی صحیح نمی باشد. در ذبح اسلامی شرایطی برای ذبح صحیح حیوان و نحوه صحیح سر بریدن آن وجود دارد که باید حتما رعایت شوند. در ادامه این شرایط را به طور کاملا بررسی کرده ایم.

شرایط واجب برای ذبح حیوان

برای ذبح اسلامی شخص ذبح کننده باید مسلمان بوده و دشمنى با اهل بیت پیامبر (ص) نداشته باشد. سر قربانی را باید با ابزاری تیزی از جنس آهن برید اما در صورت نبود آهن و در شرایطی که در صورت عدم ذبح ممکن است حیوان تلف شود میتوان از وسیله برنده مانند شیشه یا سنگ تیز استفاده کرد به شرطی که چهار رگ را قطع نماید.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

روش صحیح ذبح گوسفند

قربانی در هنگام ذبح باید رو به قبله باشد!

پس از خرید قربانی و برای سر بریدن قربانی باید بدن آن رو به قبله بگذارید و صورتی که عمدا حیوان را رو به قبله نکنید قربانی باطل و حیوان حرام خواهد شد. اگر قربانی به صورت غیر عمدی رو به قبله نبوده باشد برای مثال ذبح کننده جهت قبله را نداند یا این مساله را فراموش کرده باشد یا نداند اشکال ندارد و قربانی صحیح است.

هنگام بریدن سر قربانی ابتدا کارد را رو گلو گذاشته و پس از نیت کردن بسم الله بگویید. در صورتی که عمدا نام خدا بر زبان نیاید قربانی صحیح نبوده و گوشت آن حرام است اما اگر غیرعمدی بوده یا فراموش شده اشکال ندارد. حیوان باید پس از سر بریدن حرکت کند برای مثال پای خود را به زمین بکوبد یا چشم و دم خود را حرکت دهد. بعد از بردین سر باید مقداری خون از بدن قربانی خارج شود تا گوشت آن حلال باشد.

نحوه صحیح سر بریدن قربانی

هنگام بریدن سر قربانی باید حلقوم، مِرى و دو شاهرگ دو طرف حلقوم از پایین برآمدگى زیر گلوبه طور کاملا بریده و قطع شوند. این رگ ها و مجاری باید پشت سر هم بریده شود و اگر بعضی را ببرد و پس از مرگ حیوان بقیه را ببرد ذبح قربانی صحیح نبوده و گوشت آن حرام میشود. به طور کلی حتی اگر بعضی از رگ ها را بریده و در این فاصله حیوان هم نمیرد باز هم قربانی صحیح نمیباشد. نکته دیگر که باید بدانید این است پیش از خروج کامل روح از بدن قطع کردن کامل سر حیوان حرام است اما گوشت آن را حرام نمیکند. به طور کلی احتیاط آن است که تا پیش از خروج روح از بدن از کندن پوست حیوان و بریدن مغز حرام در تیره پشت خودداری شود.

ذبح اسلامی شتر

برای قربانی کردن شتر نیز باید شرایطی را رعایت کرد. ذبح شتر نیز باید به وسیله یک شی تیز آهنی یا شی برنده دیگر باشد. برای این کار باید شی تیز را در گودى بین گردن و سینه شتر فرو کرد و در این شرایط بهتر است شتر ایستاده باشد.

اعمال مستحب در هنگام بریدن سر حیوان

برای بریدن سر حیوان باید دو دست و یک پای آن را بگیرید و یک پایش را باز بگذارید. برای گاو نیز باید چهار دست و پایش را ببندید و دم آن را باز بگذارید و برای شتر نیز باید دو دست را از پایین تا زانو یا تا زیر بغل بسته و پاها را باز بگذارید. فردی که میخواهد حیوان را ذبح نماید باید رو به قبله بایستد و مستحب است پیش از سر بریدن قربانی به آن آب بدهند. هر چه سریعتر قربانی انجام شود بهتر است تا حیوان کمتر اذیت شود.

انجام این کارها در هنگام سر بریدن حیوان مکروه است‌:

فرو کردن چاقو از پشت حلقوم و بریدن سر حیوان از پشت مکروه است. قربانی کردن حیوان جلوی حیوان دیگر مکروه است. بهتر است جز در حالت ضرورت از بریدن سر حیوان در شب یا پیش از ظهر روز جمعه خودداری کنید. مکروه است که انسان حیوانی که خود پرورش داده قربانی کند.

احکام ذبح در اهل سنت

طبق نظر اهل سنت گوشت حیوانی که توسط اهل توحید یعنی مسلمان، یهودی و مسیحی ذبح شده باشد حلال است به شرطی که طبق دستور اسلام سر بریده شده باشد. ترزیق داروی بهداشتی به دام و یا وارد کردن شوک الکتریکی به آن پیش از ذبح، در صورتی که موجب مرگ آن نشده باشد اشکالی ندارد. احکام ذبح حیوان در ادیان دیگر نیز وجود دارد برای مثال قوانینی برای ذبح حیوان در دین یهود وجود دارد و یهودیان به غذای حلال کشروت میگویند.

آیا میتوان به جای قربانی کردن معادل پول آن را به فقرا داد؟

عید قربان یکی از مهمترین اعیاد مسلمانان است و در این روز حجاج و مسلمانانی که استطاعت مالی داشته باشند اقدام به قربانی کردن یک یا چند حیوان میکنند. یکی از سوالاتی که در این مورد بسیار مطرح می شود این است که آیا میتوان به جای قربانی کردن معادل پول آن را به فقرا داد؟ پاسخ منفی است! یکی از احکام مهم در حج، خرید قربانی و ذبح آن است و این کار بر تمام حجاج واجب است. به طور کلی حاجیان باید حداقل یک حیوان را در مراسم حج قربانی کننده و دادن پول به فقرا نمیتواند این حکم را از حجاج بردارد.

برای افرادی که در حج حضور ندارند قربانی کردن یک عمل مستحب است که انجام آن در روز عید قربان ثواب بسیار زیادی دارد. هر چند دادن پول به فقرا کاری بسیار خیر است اما قربانی کردن به حساب نمی آید. اگر فرد مایل است پول ذبح قربانی را به صورت ولیمه به مستمندان بدهد می‌تواند حیوانی را ذبح کرده و با گوشت آن ولیمه ای درست کرده و به فقرا بدهد که همان اجر و ثواب را دارد.

مکروهات در ذبح اسلامی

هنگام ذبح اسلامی بهتر است به تمامی مستحبات نیز توجه کرده و از انجام مکروهات خودداری کنید. از مهمترین مکروهات ذبح در اسلام میتوان به بریدن نخاع قبل از جان دادن حیوان، ذبح حیوان جلوی حیوانات دیگر، ذبح حیوانی که به دست خود پرورش داده اید، ذبح قربانی، ذبح حیوان قبل از ظهر جمعه و بریدن سر حیوان از پشت در شب اشاره کرد.

خرید قربانی

 

نتیجه گیری:

ذبح اسلامی مجموعه ای از روش ها و دستورات در دین اسلام است که باید در هنگام ذبح قربانی و آماده‌سازی و پخت انواع غذا‌های حلال رعایت شود. برای خرید قربانی و گوسفند زنده مناسب این ایام نگران نباشید. گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفنده زنده خود تنها کافی است با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال قصاب همراه با دام جهت مراسم قربانی شما عزیزان می نماید.

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفند زنده ،گوساله و یا خروس زنده خود تنها کافی است با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

گوسفند زنده و خروس زنده
Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *