خواص جگر گوسفندی

جگر گوسفندی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

خواص جگر گوسفندی بسیار زیاد بوده و جزو غذاهای مقوی حساب می گردد که می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. این منبع غذایی خاصیت های فراوانی دارد و به حذف کردن ماده های سمی از بدن کمک خواهند کرد و همچنین باعث بازسازی دستگاه ایمنی و گوارش می شوند. جگر گوسفند می تواند منبع شگفت انگیزی از ویتامین، پروتئین، اسیدهای چرب، ماده معدنی و آنتی اکسیدان ها باشد.

جگرها حتی از میوه ها و سبزیجات نیز پر ویتامین تر می باشند. کار جگر یا کبد در بدن انسان و یا حیوان پردازش کردن غذای هضم شده، پاک سازی سم ها و یا دارو از خون، ذخیره کردن موارد مهم مانند آهن، ویتامین، گلوکز و سایر مواد مغذی می باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد خواص آن بیشتر صحبت نماییم، پس با گوسفند زنده همراه باشید.

خواص جگر گوسفندی چیست

ویتامین های جگر گوسفندی

جگر گوسفند زنده دارای ویتامین های A، D، K، B و اسید فولیک می باشد و در قیاس با گوشت های دیگر می توان از کالری کم آن ولی داشتن مواد مغذی زیاد، نام برد. بیشتر افراد جگر را غذای کامل برای خون سازی می دانند که برای افراد کم خون بسیار مناسب می باشد. مصرف به اندازه آن کمک زیادی در بالا بردن توانایی جسمی خواهد نمود.

جگر سیاه منبع غنی از ویتامین آ است که می تواند بینایی، افزایش مقاومت بدن در مقابل با عفونت و سلامتی پوست را در خود داشته باشد. افرادی که کمبود این ویتامین را دارند می توانند با مصرف مقدار کمی از جگر و یا عصاره جگر این مشکل را برطرف نمایند و همچنین سلامتی را در گوش داخلی و مخاط تنفسی داشته باشند.

حتماً مصرف جگر مناسب و متعادل باشد تا مشکلی برای کسی ایجاد نگردد.

☑ ویتامین A

ویتامین آ یک نوع ویتامین محلول در چربی می باشد که کاتالیزور مهمی در عملیات بیوشیمیایی بدن را خواهد داشت و برای جذب شدن ماده های مغذی، رشد استخوان و باروری مهم می باشد.

☑ ویتامین B2

ویتامین ب2 جهت عملکرد سلولی مهم می باشد و می تواند باعث تبدیل غذا به انرژی کمک بسیار زیادی می باشد.

☑ ویتامین B9

ویتامین ب9 نقش بسیار زیادی در رشد کردن و تشکیل دادن سلول DNA خواهد داشت.

☑ انواع پروتئین

جهت ادامه حیات، پروتئین ها نقش مهمی را در بدن انسان دارد و در تمام بخش های بدن نیز پیدا می گردد. بیشتر از یک جگر گوسفندی از پروتئین ساخته شده و باعث می شود که اسیدهای آمینه بدن، تامین گردد. در واقع از موارد تشکیل دهنده پروتئین ها اسیدهای آمینه می باشند. جگرها منبع خوبی از پروتئین ها می باشند که مصرف آن باعث ایجاد شدن عضله، بالارفتن متابولیسم، کم شدن اشتها و موارد دیگر می شود.

☑ انواع مواد معدنی

در جگر مواد مغذی زیادی مانند آهن، کروم، روی، فسفر و … وجود دارد که ارزش غذایی بالایی در تغذیه افراد دارد.

☑ ویتامین مس

جگر گوسفند دارای مقادیر زیادی مس می باشد که در فعال کردن برخی آنزیم ها نقش خواهد داشت و می تواند به تولید انرژی و همچنین عملکرد مغز کمک فراوانی را نماید.

☑ ویتامین آهن

جگر از منابع مهم برای تامین آهن می باشد و آهن نیز برای ایجاد اکسیژن برای بدن ضروری است.

☑ ویتامین کولین

کولین نقش مهمی در رشد کردن مغز و کبد دارد و می تواند یک ماده مغزی در دوران بارداری باشد که رشد جنین را بهتر می نماید.

خصوصیات جگر سالم گوسفند

خصوصیات جگر سالم در گوسفند

رنگ مایل به قرمز
قابلیت ارتجاع
دارای بافت روشن تر از سطح خارجی
نداشتن بوی بد
نداشتن کیست یا انگل

خواص مهم خوردن جگر گوسفندی

رساندن انواع مواد مغذی شامل ویتامین ها و یا مواد معدنی به بدن
رساندن پروتئین و چربی های اشباع به بدن
دارای سدیم، کربوهیدرات
ایجاد سلول های قرمز در بدن
ایجاد ویتامین A برای محافظت بینایی چشم
درمان انواع زخم ها
منبع عالی جهت حفاظت ایمنی
جلوگیری از کم خونی قبل از بارداری
خاصیت ضد سرطانی و تقویت کننده حافظه
ایجاد آنتی اکسیدان با سلنیوم موجود در جگر
جلوگیری از بیماری های قلبی
درمان کردن کم خونی
دارای ماده غذایی انرژی زا
منبع کربوهیدرات ها
تقویت سیستم ایمنی بدن
ایجاد انرژی در بدن
ایجاد سلامت و تقویت کننده مغز
جلوگیری از زوال عقل و اختلالات ذهنی
دارای خواص ضد ویروسی و باکتریایی
محافظت از رگ های خونی با داشتن زینک و ویتامین A
جلوگیری از بیماری های عفونی
جلوگیری از بیماری های چشمی مانند آب مروارید و عفونت های چشم
دفع سموم بدن با وجود ویتامین A

جگر برای افرادی که چربی خون دارند توصیه نمی شود و باید برای تامین موادی که احتیاج دارند از مواد دیگر استفاده نمایند زیرا وجود چربی و کلسترول موجود در جگربرای این افراد خطرناک می باشد.

 

مصرف جیگر چه مزایایی دارد

خواص درمانی جگر سیاه گوسفند

جگر سرشار از آهن و ویتامین ب12 می باشد که برای درمان کم خونی بسیار موثر است.
جگرها دارای ویتامین آ می باشند که برای درمان و جلوگیری از خشکی پوست، خشکی چشم و شب کوری مفید است.
جگر حاوی روی است که برای رشد کودکان ویتامینی ضروری می باشد.
جگر سیاه دارای ویتامین های E و D نیز است که در رشد و درمان پوکی استخوان مفید می باشد.

ضررهای خوردن جگر

❌مصرف جگر شاید برای برخی افراد نگران کننده باشد . شاید یکی از نگرانی ها مقدار کلسترول آن می باشد که باعث ایجاد بیماری های قلبی می شود. در واقع مصرف زیاد جگر می تواند خطر ایجاد سکته قلبی را به دلیل کلسترول بالا انجام نماید. در برخی موارد مصرف زیاد آن به دلیل داشتن سموم منع می شود.

❌ همچنین در زنان باردار مصرف زیاد جگر باعث ناهنجاری جنین خواهد شد.

استفاده از مصرف جگر سالم چه اهمیتی دارد

مصرف جگر سالم برای سلامتی انسان‌ها اهمیت زیادی دارد. جگر منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و آهن است که برای بدن حیاتی است. ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، آهن و زینک از جمله مواد مغذی موجود در جگر هستند که برای سلامت چشم‌ها، پوست، سیستم ایمنی بدن و تولید انرژی ضروری هستند. همچنین، مصرف جگر سالم می‌تواند به کنترل کلسترول خون، تقویت سلامت قلب و عروق، و پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک کند.

اما باید به اندازه مصرف دقت کرد؛ زیرا مصرف بیش از حد ممکن است باعث ایجاد اضطراب و مشکلات سلامتی شود. همچنین، مصرف جگر باید از منابع قابل اعتماد و بهداشتی تهیه شود تا از خطر آلودگی و بیماری‌های احتمالی جلوگیری شود.

چگونه میتوانیم جگر سالم را تشخیص بدهیم

برای تشخیص جگر سالم، می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. این شامل:

1. رنگ و بو: جگر سالم رنگ تیره‌تر و صاف بوده و بوی مطبوع داشته باشد. رنگ سبز تیره یا قرمز روشن در جگر نشانه‌ای از عدم سالم بودن آن است.

2. بارز بودن و متمایل به نرمی: جگر سالم معمولاً باریک و چرب است و با فشار انگشت به آن فشار می‌آوریم، سریعاً به حالت اولیه باز می‌گردد.

3. منبع معتبر: خرید جگر از منابع معتبر و بهداشتی مانند فروشگاه‌ها یا مراکز بازرگانی که از استانداردهای بهداشتی پیروی می‌کنند، می‌تواند کمک کند.

از نظر بهداشتی و کیفیتی، بهتر است جگر از مراکز معتبر و بهداشتی و مورد اعتماد تهیه شود تا از مشکلات آلودگی و بیماری‌های احتمالی جلوگیری شود.

مصرف جگر برای کودکان که زیر یک سال هستند و یا خانم های باردار ممنوعیت مصرف دارد.

چه غداهایی را میتوان با جگر درست کرد

جگر یک مواد غذایی چند منظوره است که می‌توان آن را به انواع غذاهای لذیذ تبدیل کرد. از جگر می‌توان در طبخ غذاهای مختلف استفاده کرد. برخی از روش‌های پرکاربرد آماده‌سازی جگر عبارتند از: سوخاری جگر که با مخلوط کردن جگر با پیاز و ادویه‌های مخصوص و سپس سرخ کردن در روغن یا کباب کردن، آب‌پز کردن یا در تهیه خوراک‌ها و تابه‌ها مصرف می‌شود.

جگر می‌تواند با سبزیجات مختلفی مانند پیاز، نعناع، فلفل دلمه، گوجه فرنگی و حتی اسفناج یا قارچ ترکیب شود. از طرفی، می‌توانید جگر را در سس‌های مختلف مانند سس گوجه فرنگی یا سس سویا و همچنین در غذاهای رایج مانند جگر با سیب زمینی، جگر با برنج یا جگر با نودل استفاده کنید. به طور خلاصه، جگر با تنوع زیادی از مواد مختلف همراه شده و در غذاهای مختلفی آماده می‌شود که باعث افزایش تنوع و لذت غذایی می‌شود.

جگر سالم چه مزایایی دارد

مصرف جگر گوسفندی برای سیستم ایمنی بدن

مصرف جگر گوسفندی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند زیرا جگر گوسفند منبعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است که برای حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، آهن و زینک از مواد مغذی موجود در جگر گوسفندی هستند که برای سلامت چشم، پوست، و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها اهمیت دارند.

با این حال، باید با دقت و به میزان مناسب مصرف شود. برای افرادی که ممکن است به عوامل خاص حساسیت داشته باشند یا دارای بیماری‌های خاصی باشند، مشاوره با پزشک یا تغذیه‌شناس مهم است. همچنین، از منابع با کیفیت و بهداشتی جگر استفاده کنید تا از مشکلات آلودگی و بیماری‌های احتمالی جلوگیری شود.


نتیجه گیری :

باید این نکات را توجه نمایید که سم ها و داروهای هورمونی که در جگر گوسفند وارد شده است در زمان پختن از بین نخواهد رفت ولی میکروب ها و یا انگل ها با حرارت از بین می روند. پس جگر را به خوبی بپزید و بدون آب و سفت میل نمایید و بررسی کنید که جگر حتماً سالم باشد و رنگ سیاه نداشته باشد. وجود دانه های سفید و یا کیست های انگلی بیماری زا بوده و از خوردن آن اجتناب نمایید. چک نمایید که جگری که از وسط برش داده اید حاوی انگل نباشد که اگر حرارت کافی نبینند می توانند موجب مشکلات بینایی شوند. حتماً جگر گوسفندی تازه را مصرف نمایید و مدت زمان نگه داری آن در یخچال دو روز می باشد و نباید آن را داخل فریزر نگه داری نمود.

می توانید مقاله مرتبط زیر را مطالعه نمایید:

3/5 - (2 امتیاز)

فهرست مطالب

‫53 نظرها

  1. سلام ما اصالتا لر هستیم . جیگر بدون وز همون چربی گیپوری که مثه دلمه دورش می پیچند اگر نباشه اصلا مزه نداره .دل و قلوه هم کنارش کباب در طبیعت بعدشم یه چای آتیشی . خیییییییلی جیگره . جیگر خوراش بپرن پایین.

  2. من هم وزوز گوش داشتم،طوری که گوشم سوت میکشید. دقیقا یکی از علائم کمبود آهن هست. با مصرف قرص آهن والبته مواد غذایی سرشار از آهن برطرف شد.

  3. جیگر آبپز کنید با فلفل دلمه و پیاز و زردچوبه نمک فلفل فلفل سیاه پاپریکا پودر آویشن دارچین پودر سیر پودر لیمو امانی ۲ ساعت بزارید بپزه اخرش که آبش خشک شد توی آبلیمو تفت بدید عالی میشه بو هم نمیده

  4. سلام دوستان
    من خانومم کم خونی داره رفتم جیگر خریدم گفتم درست کن نوش جونت کن
    ولی با ناراحتی گفت من سیخ های جیگرکی بازار رو دوست دارم
    گفتم اونا صرفه اقتصادی نره و کم فروشی میکنند
    گفت خفه شو
    آنچه من دوست دارم تهیه کن
    خلاصه منم خفه شدم و سکوت اختیار کردم

  5. سلام منم هم کم خونی شدید دارم ولی اگه جکر نخورم بایدبرم بیمارستان بستری بشم چون استخون دردمی گیرم جکر ی معجزه ست حتما جکر بخورید پمب ویتامینه

  6. من بیش از پنج سال وزوز گوش داشتم به دکتر گوش ومغز واعصاب مراجعه کردم نتیجه نداد به صورت اتفاقی یک روز جگر خوردم دیدم موثره هرچند که دوست نداشم اما ادامه دادم و خوب شدم

    1. سلام،خوب هستین
      چه مدت جگر مصرف کردید تا خوب شدید واین که آیا کاملا وز وز گوشیتون از بین رفت

  7. با سلام وعرض ادب خدمت بزرگان علم و ادب : جیگر شاید مقوی باشه اما بوی بسیار بدی داره به همین دلیل مردم از خوردنش خوداری می کنند واقعا هم بوب بد میده

  8. من هم جگر و دوست دارم ، ولی ایقد گرونه که از خوردنش محروم هستیم ، بخصوص جگرکی ها که کم فروشی میکنن

  9. من تو پیشوا واستادم جلو جیکرکی اومدم اینجا خواص جیگرو بخونم که ترغیب شم برم جیگر بخورم . اره تنبلم در همین حد

  10. ما امروز رفتیم جگرکی با عیال و بچه.خلاصه رو دیوار کاشرکی نوشته بود با ماژیک 10دل و جگر گوسفندی سیخی 18000…خلاصه ماهم گشنه فکردیم نوشته اقاکاشیهماژیکفکردیم سیخی هزارو هشتصد….
    گفتیم اوستا ده تا جگر با ستا قلوه بیار. حالا که آورد دیدیم یه کپه جگر اورد به عیال گفتم فقط جگر بخور
    وسطا جیگر خوردن یه مشتری اومد پرسید آقا جگر سیخی چند ؟؟ مغازه دار گف سیخی هشت هزار تومن!!!!
    ما تا شنیدیم هشت تومن جیگر پرید تو گیال گفت مرد تو چیکار کردی اینهمه جیگر با این قیمت.خلاصه مانم شدیم زردک گفتیم عیال فقط بخور پولمرفت ..هیچی نگو که عابرومجگروپولمونعابرومونممیرهول خخخ
    بعدش کلی خندیدیم صدو خورده ای پولم رفت

  11. ما امروز رفتیم جگرکی با عیال و بچه.خلاصه رو دیوار کاشرکی نوشته بود با ماژیک 10دل و جگر گوسفندی سیخی 18000…خلاصه ماهم گشنه فکردیم نوشته اقاکاشیهماژیکفکردیم سیخی هزارو هشتصد….
    گفتیم اوستا ده تا جگر با ستا قلوه بیار. حالا که آورد دیدیم یه کپه جگر اورد به عیال گفتم فقط جگر بخور
    وسطا جیگر خوردن یه مشتری اومد پرسید آقا جگر سیخی چند ؟؟ مغازه دار گف سیخی هشت هزار تومن!!!!
    ما تا شنیدیم هشت تومن جیگر پرید تو گیال گفت مرد تو چیکار کردی اینهمه جیگر با این قیمت.خلاصه مانم شدیم زردک گفتیم عیال فقط بخور پولمرفت ..هیچی نگو که عابرومجگروپولمونعابرومونممیرهول خخخ
    بعدش کلی خندیدیم صدو خورده ای پولم رفت

  12. سلام وخسته نباشید من از مایش دادم گفته گلبول قرمز لاغر شده ایا جگر بخورم خوب میشه همش سرگیجه دارم

    1. دوست عزیز گلبول قرمز لاغر نمیشه ???? از تعدادش کم میشه ، جگر برای تولید گلبول قرمز فوق العاده خوبه یعنی داروشه ، اون سر گیجتم به خاطر احتمالا کم خونیته ولی بازم به دکتر مراجعه کن

  13. اگه جیگر تازه تلخ باشه مشکل داره؟
    اگه رگه های رنگ سبز رو جیگر تازه باشه دیگه قابل مصرف نیست.؟
    با خوردنش مسمومیت نمیاره؟

    1. احتمال اینکه کیسه صفرا حیوان پاره شده وریخته روی جگر که بسیار تلخ است ونباید خورد

  14. باسلاموخسته نباشيد
    ميخاستم ازخدمتتون بپرسم كه ايا جگر باعث از بين رفتن ضعف جسمانى ميشه؟
    چون بنده چند روزه ضعف جسمانى دارم
    برم بگيرم جگر مصرف كنم؟
    باتشكر بسيار????????

    1. سلام، اگه ضعفتون از کم خونی باشه کمک می‌کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *