چگونه جگر سالم را تشخیص دهیم | نحوه تشخیص جگر سالم

جگر سالم
زمان مطالعه: 6 دقیقه

شاید یکی از مشکلاتی که افراد در خرید جگر گوسفند دارند تشخیص جگر سالم یا ناسالم بودن آن است. مهم ترین امر در خرید این محصول خرید آن از جای مرغوب و مطمئن می باشد که باید از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل نمود. در ادامه مقاله قصد داریم که اطلاعاتی در مورد چگونگی تشخیص جگرهای سالم از ناسالم را به شما عزیزان بدهیم پس با ما همراه باشید.

مزایای جگر سالم گوسفندی

جگر سالم گوسفند

با توجه به زیاد شدن جمعیت و همچنین تقاضا برای داشتن گوشت که از جمله مواد بسیار مغذی برای بدن می باشد، نیاز به تامین گوشت سالم هم از مواردی است که باید به آن تاکید گردد. مصرف گوشتی که سالم و تازه باشد باعث سلامتی بدن انسان ها می شود. ممکن است بسیاری از افراد هم برای داشتن گوشتی سالم تر خرید گوسفند زنده را ترجیح بدهند. در این حالت علاوه بر به صرفه بودن می توانند اعضای سالم و مفید گوسفند را هم مصرف نمایند. یکی از همین بخش های بسیار پرطرفدار و پرفایده جگر گوسفند است که برای کم خونی گزینه ای مناسب می باشد. به دلیل خاصیت های زیادی که دارد افراد این قسمت را زیاد خریداری می کنند ولی باید دقت نمود که سالم بودن آن بسیار مهم می باشد.

جگر سالم یکی از خوشمزه ترین و مفید ترین انواع گوشت است که اغلب افراد با تاثیر معجزه آسای آن در درمان کم خونی آشنایی دارند. رنگ یک جگر سالم باید قرمز متمایل به قهوه ای باشد و بر روی آن هیچ گونه لکه رنگی، رنگ پریدگی، پر خونی و خونریزی وجود نداشته باشد. وجود لکه های ریز بر روی جگر و یا پلاسیده بودن آن از شایع ترین علائم ناسالم بودن جگر است.

نحوه تشخیص جگر سالم

همانطور که گفتیم جگر سرشار از انواع ویتامین های ضروری برای بدن می باشد و دارای آهن و اسید فولیک بوده که باعث قوی تر شدن بدن خواهد شد. به بیشتر افرادی که از کم خونی رنج می برند توصیه می شود که از مصرف جگر غافل نشوند.

باید دقت نمود که قبل از آن که جگر را بخرید حتماً با نگاه کردن به ظاهر آن خریدی مطمئن داشته باشید.
این کار امری پیچیده نیست و شما می توانید جگر های ناسالم را که رنگ های کدر و لکه های رنگی دارند را از بقیه موارد تشخیص دهید.
جهت تشخیص این مورد باید ابتدا به رنگ و سپس به بافت جگر دقت نمود.
جگرهای سالم لبه های تیز داشته و بافت پرقوامی دارند ولی جگرهای ناسالم لبه های متورمی و رنگ پریده ای دارند و همچنین دارای رنگی مشابه زرد تیره و داشتن بوی نامطبوع از نشانه های خراب شدن آن است.
حتماً دقت کنید محصولی را بخرید که مهر دامپزشکی با ذبح اصولی داشته باشد و موارد بهداشتی در آن رعایت شده باشد.
شما می توانید از جگر فریزری شده هم استفاده کنید که برای این منظور باید آن را به مدت چند ساعت در دمای خارج از یخچال و داخل ظرف درب دار بگذارید تا یخ آن باز شود.
دقت نمایید که پس از باز شدن یخ در جگر نباید معطل نمود و یا آن را دوباره در یخچال گذاشت که باعث بی کیفیت شدن و همچنین فاسد شدن می شود. مطمئناً ایمن ترین روش آن پختن سریع و استفاده از آن است.
در صورتی که جگر را به صورت بسته بندی می خرید باید تاریخ تولید آن و همچنین تاریخ انقضای آن را با دقت ببینید تا از خرید محصولی سلامت و بهداشتی اطمینان حاصل فرمایید.

برای افرادی که فروشنده جگر هستند توصیه می شود که در صورتی که زمان رساندن جگر از زمان خرید تا رسیدن به محل خود زیاد است حتماً از یخچال های سیار کمک بگیرند تا جگر را سالم تحویل مشتریان بدهند.

❌جگر ناسالم را بشناسید

برای تشخیص یک جگر سالم باید با رنگ و بافت آن آشنایی داشته باشید. یک جگر سالم گوسفندی باید لبه های تیز و بافت آن قوام کافی داشته باشد اما جگر فاسد و ناسالم معمولا لبه هایی گرد و متورم داشته و از مصرف آن باید خودداری کرد. از شایع ترین نشانه های جگر فاسد و ناسالم میتوان به زرد رنگ بودن جگر، تیره بودن بیش از حد، وجود کیست و دانه های غیرطبیعی بر روی آن، بوی ترشیدگی، گندیدگی و تعفن بافت آن اشاره کرد.

رنگ و بافت جگر: جگر سالم گوسفندی معمولاً رنگ قرمز تیره یا قرمز زنده دارد و سطحش صاف و صیقلی است. جگر نا اسالم و غیر بهداشتی دارای رنگی زرد یا سفید است و بافت آن هم نرم یا ناهموار می باشد.

توجه به بوی جگر: یک جگر طبیعی بویی مثل گوشت تازه را میدهید.اگر جگر خریداری شده دارای بوی نامطبوع و تعفن است می‌تواند نشان از فاسد بودن آن داشته باشد.

کیست‌ها و دانه‌های سطح جگر: وجود کیست‌ها یا دانه‌های سطح جگر ممکن است نشانه از عفونت یا بیماری‌های انگلی در آن باشد و به شما در تشخیص جگر نا سالم کمک کند.

همه این علائم می‌توانند نشانه‌های وجود مشکلات جگری در گوسفند باشند. در صورت توجه به هر یک از این نشانه‌ها، بهتر است بررسی دقیق‌تری در مورد خرید خود انجام بدهید تا دچار بیماری نشوید.

خرید جگر گوسفند و نگهداری آن

اگر جگر گوسفندی را به صورت آماده خریداری می کنید حتما از محصولاتی استفاده نمایید که دارای مهر دامپزشکی باشند. در صورتی که قصد خرید گوسفند زنده و ذبح آن را دارید بهتر است تنها به مراکز معتبر در زمینه خرید گوسفند زنده مراجعه فرمایید.

برای نگه داشتن جگر به مدت طولانی باید مانند سایر گوشت ها آن را در یخچال و در دمای صفر تا ۴ درجه و در فریزر با دمای ۱۸- درجه سانتیگراد نگه دارید. جگر را میتوان به مدت ۳ ماه در فریزر نگهداری کرد.

نحوه تشخیص جگر سالم

نکات بهداشتی برای خرید جگر و گوشت

اگر جگر را از قصابی ها خریداری می کنید دقت داشته باشید که قصاب باید لباس تمیز سفید و کلاه پوشیده و کارت بهداشت آن در معرض دید عموم باشد. وسایل قصابی باید همگی تمیز و بهداشتی باشند. اگر گوشت را به صورت بسته بندی خریداری می کنید نیز به نحوه بسته بندی، تاریخ تولید و انقضاء آن توجه کنید. گوشت و جگر منجمد شده باید با پلاستیک شفاف بسته بندی شود. هیچگاه گوشت را در پلاستیک های تیره یا رنگی فریز نکنید.

فواید جگر گوسفندی چیست

جگر گوسفندی یک منبع غنی از مواد مغذی است که از نظر تغذیه‌ای بسیار ارزشمند است. این محصول حاوی پروتئین، آهن، ویتامین‌های گروه B و منبع خوبی از ویتامین A است. حضور آهن در جگر این امکان را فراهم می‌کند که در افراد مبتلا به کمبود آهن، این ماده مهم به بدن تامین شود و به بهبود کیفیت خون کمک کند. ویتامین B در جگر نقش مهمی در سیستم عصبی و متابولیسم ایفا می‌کند. همچنین، مصرف جگر گوسفندی می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت پوست و مو موثر باشد. از آنجا که جگر می‌تواند منبع عالیی از مواد مغذی باشد، مصرف معقول آن می‌تواند به بهبود سلامت کلی بدن کمک کند.

جگر گوسفند و گوساله چه تفاوتی با هم دارند؟

جگر گوسفند و گوساله هر دو از منابع مهم پروتئین و مواد مغذی هستند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند. جگر گوسفند معمولاً بافت چربی بیشتری دارد و می‌تواند طعم ملایم‌تری داشته باشد. از نظر ابعاد، جگر گوسفند عموماً بزرگتر از جگر گوساله است. همچنین، مصرف جگر گوسفند می‌تواند به دلیل طعم نسبتاً قوی‌تر و بافت چربی بیشتر، به مدت زمان طولانی‌تری طبخ نیاز داشته باشد تا بهتر پخته شود. به طور کلی، تفاوت‌های طعمی و بافتی اصلی بین جگر گوسفند و گوساله وجود دارد، اما هر دو از نظر ارزش غذایی مفید و مغذی هستند.

جگر گوسفندی چه خاصیتی دارد

نتیجه گیری :

دقت نماید در خرید گوشت ها و  فرآورده های آن موضوعی که باید توجه شود بهداشت محصول می باشد و بی کیفیت بودن آن خرید ناسالم را به شما خواهد داد. خرید خود را حتماً از مکان های معتبر انجام دهید تا بتوانید کیفیتی قابل قبول را داشته باشید. مطمئن شوید جگر سالمی را خریداری کردید که رنگ شفاف و قرمز متمایل به قهوه ای دارد. همچنین بوی آن مهم است و در صورتی که بوی نامطبوعی دارد از خرید آن صرف نظر نمایید زیرا که مطمئناً محصولی فاسد و غیر قابل مصرف می باشد.

اگر از زمان خرید گوشت و جگر تا زمان رفتن به خانه طولانی می شود بهتر است گوشت و جگر را در یخچال سیار و در کنار یخ حمل کنید.هنگام خرید جگر بسته بندی شده از وجود مهر دامپزشکی بر روی بسته بندی اطمینان حاصل کنید. برای استفاده از جگر و گوشت فریز شده باید آن را به مدت چند ساعت در یک ظرف درب دار در یخچال قار دهید تا یخ آن باز شود. اگر می خواهید یخ گوشت زودتر باز شود میتوانید آن را در ماکروویو بگذارید. وقتی یخ جگر به این روش باز شد باید خیلی سریع آن را بپزید و زمانی که گوشت یا جگر فریز شده را از یخچال درآوردید باید حتماً آن را استفاده کنید و از فریز کردن مجدد آن جدا خودداری فرمایید زیرا این کار هم از نظر بهداشتی خطرناک است و هم بر طعم گوشت تاثیر منفی میگذارد.

برای خرید گوسفند زنده به لینک زیر مراجعه نمایید:

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫13 نظرها

  1. سلام گوسفند ذبح کردیم روی جگرسیاهش رگهای سفیدی مثل کرم بود الان گوشت گوسفند مشکل داره؟میتونیم مصرفش کنیم؟

  2. این آقای ناشناس احتمالا مغازه جگر فروشی دارن که اینقد غر الکی میزنه وگرنه مطالب تقریبا کامل است ممنون از شما????

  3. سلام گوسفند زنده گرفتیم و سر بریدیم
    روی جگر سیاه به صورت پراکنده دونه های ریز سفید رنگ بود بیشتر در سطحش بود ..
    روی کبدش هم نقطه های قرمز رنگ انگار خون داخلش مونده باشه
    خواستم بدونم علت چیه کلا گوشتش گوسفنده مشکل داره؟؟؟
    در صورت استفاده قسمت های سالم جگر مشکلی پیش میاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *