درمان یبوست در گوسفندان

درمان یبوست در گوسفندان
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نوع ادرار و مدفوع گوسفندان می تواند به شما در تشخیص نوع بیماری کمک کند. برخی از بیماری های شایع گوسفندان چون آناپلاسموز، آبله و بیماری بابزیوز یا پیروپلاسموز با علائمی چون تب، اسهال، یبوست یا بی اشتهایی همراه است که با تشخیص به موقع آن می توانید سریعا راه های درمان بیماری دام را پیش بگیرید. سفت شدن مدفوع گوسفندان در روده بزرگ باعث ایجاد درد هنگام خروج مدفوع و یبوست است که برای درمان یبوست در گوسفندان بهتر است از لاکساتیو استفاده کنید.

تشخیص بیمار بودن گوسفند از روی ادرار و مدفوع

به طور کلی مدفوع گاو را پهن می نامند و قابلیت تشخیص بیماری گاو از روی ادرار و مدفوع وجود دارد. گوسفندان هم از این قاعده مستثنی نیستند و می توانید با مشاهده مدفوع و ادرار آن به نوع بیماری گوسفند و حتی بوی بد گوشت گوسفند پی ببرید. بوی بد گوشت به احتمال زیاد حاکی از بیماری یبوست و نفخ گوسفندان است.

توجه داشته باشید که شل بودن مدفوع گوسفند حاکی از بیماری اسهال گوسفندی است و سفت بودن مدفوع گوسفند یا همان قوام گوسفندی حاکی از بیماری یبوست در گوسفندان است که با خوراندن لاکستیو می توانید آنرا درمان کنید.

یبوست چگونه رخ می دهد؟

به علت کم نوشیدن آب توسط دام و همچنین انباشته شدن مدفوع در روده بزرگ گوسفند یبوست رخ می دهد که می تواند از علائم و نشانه های بیماری باشد. تغییر ناگهانی نوع غذای دام و حتی مصرف برخی از داروها می تواند در سفت شدن قوام گوسفندی کمک کند از این رو باید مواظب باشید که هر دارویی را به دام ندهید و حتی الامکان از کاهش مصرف سبزیحات به دام جلوگیری کنید.

درمان بیماری یبوست با داروی لاکساتیو

داروی لاکساتیو یک مایع خوراکی پارافین است که بعنوان ملین و نرم کننده مدفوع شناخته می شود.

  • داروی ملین برای درمان یبوست و سفتی پشگل گوسفندان
  • تجویز دارو با رکتال و هنگام انباشتگی مدفوع در انتهای روده بزرگ دام صورت می گیرد.
  • بعنوان داروی ضدنفخ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار و روش مصرف لاکساتیو

  1. اسب و گاو: ۴ – ۱ لیتر خوراکی
  2. کره اسب و گوساله: ۱۲۰ – ۶۰ میلی‌لیتر خوراکی. ۶۰ – ۵۰ میلی‌لیتر رکتال جهت دفع مکونیوم
  3. گوسفند و بز:۵۰۰ – ۱۰۰ میلی لیتر خوراکی. ۱۰- ۵ میلی‌لیتر رکتال جهت دفع مکونیوم در بره‌ها
  4. سگ: ۶۰ – ۲ میلی‌لیتر خوراکی
  5. گربه: ۱۰- ۲ میلی‌لیتر خوراکی

حفظ نکات مهم و ضروری هنگام خوراندن دارو به دام

بهتر است دارو را با استفاده از لوله معده یا پستانک به دام بدهید. می توانید آنرا روی زبان حیوان بریزید اما از ثابت نگه داشتن دارو روی زبان دام جلوگیری کنید که باعث بیماری پنومونی می شود.

در صورت استفاده دراز مدت ممکن است باعث ایجاد اختلالات گوارشی از جمله اختلال در جذب مواد مغذی شود. این دارو بی رنگ می‌باشد، در صورت مشاهده تغییر رنگ از مصرف آن جلوگیری شود.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *