بوی بد گوشت ناشی از چه عواملی است؟

بوی بد گوشت
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بوی بد گوشت میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که با شناخت هر یک میتوان علت اصلی بوی بد گوشت را متوجه شد. در صورتی که لاشه دام کشتار شده بوی غیر طبیعی بدهد حتی الامکان از مصرف آن خودداری کنید. شما با شناخت این بوی غیر طبیعی میتواند به منشاء اصلی این بو پی ببرید. در این مطلب منشاء بوهای غیر طبیعی در گوشت را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

گوشت بوی ماهی میدهد

اگر لاشه دام مورد نظر بوی ماهی میدهد یعنی در خوراک دام پودر ماهی وجود داشته و تا قبل از کشتار نیز مصرف آن ادامه داده شده است. هر چند پودر ماهی یکی از مواد معمول در خوراک و جیره بندی دام است اما باید ۶ هفته قبل از زمان کشتار دام این ماده غذایی را از خوراک دام حذف کرد.

گوشت بوی شلغم میدهد

اگر شلغم به گاو داده می شود باید یک هفته قبل از کشتار آن را از وعده های غذایی دام حذف شود و در غیر این صورت گوشت گاو بوی شلغم میدهد. در صورتی که گوسفند زنده پیش از کشتار چغندر تخمیر شده مصرف کرده باشد لاشه آن بوی ترشیدگی و مزه صابون خواهد داد.

تاثیر مصرف دارو بر بوی گوشت

لاشه دام هایی که از مواد دارویی چون روغن برزک تربانتین هیدرات، دوهیدرات دوکلرال برم اتر کلرفرم، عصاره های معطر آمونیاک سولفات منیزیم و…. استفاده کرده اند بوی این داروها را به خود خواهد گرفت. اگر لاشه مورد نظر تحت درمان دارویی عمومی و سیستمیک بوده لاشه بلا استفاده بوده و باید ضبط شود اما برای درمان های موضعی این حساسیت لازم نیست. برای کشتار دام باید فاصله بین قطع دارو و ذبح رعایت شود و پس از کشتار نیز سلامت لاشه تایید شود.

 

بوی بد لاشه میتواند علامت وجود بیماری در دام باشد!!

بوی شیرین استون در عضلات لاشه گاو علامت ابتلای دام به بیماری کتوز بوده است. استشمام بوی بد استون از در بافت های همبند چربی کلیه و عضلات دام نیز نشان دهنده مبتلا بودن دام به بیماری تب شیر است. بوی استن ماهیچه علامت وجود تب در دام مورد نظر بوده است. این بو از لاشه دام هایی که بلافاصله پس از زایمان ذبح شده اند نیز استشمام می شود. لاشه دام هایی که به بیماری شاربن علامتی متبلا بوده اند نیز بوی خاصی می دهد. بوی ترشیدگی گوشت میتواند علامت عفونی بودن گوشت باشد و باید معدوم شود.

نحوه اثبات وجود استون در لاشه

همانطور که اشاره شد بوی استون لاشه میتواند ناشی از چند بیماری مختلف باشد. برای تعیین دقیق وجود استون در گوشت از معرف رترا استفاده میکنند. برای این کار ۱۰ گرم از گوشت مورد نظر را در یک لوله آزمایش حاوی ۱۵ سی سی آب می اندازند و سپس معرف روترا (به اندازه یک قاشق چای خوری) را به این مواد اضافه میکنند. چند دقیقه لوله آزمایش را تکان میدهند و در صورتی که رنگ محتویات لوله آزمایش ارغوانی شد نشان دهنده وجود استون در گوشت خواهد بود. در صورت مثبت بودن این آزمایش لاشه باید ضبط شود.

لاشه بوی ادرار یا مدفوع میدهد!

اگر گوشت بوی مدفوع میدهد به احتمال زیاد دام مورد نظر مبتلا به یبوست و نفخ بوده است. اگر در حین کشتار، مثانه دام پاره شود لاشه بوی ادرار خواهد گرفت اما با شستن لاشه این مشکل از بین میرود. البته در صورتی که ادرار به جریان عمومی خون وارد شده باشد باید آزمایش جوش انجام را انجام داد و اگر باز هم بوی ادرار از گوشت استشمام شده لاشه بلا استفاده بوده و باید ضبط شود.

ارتباط بوی گوشت و سلامت دام

بوی گوشت یکی از روش های رایج برای تشخیص سلامت دام ذبح شده است. وقتی گوشت در کنار مواد دیگر مانند میوه ها باشد ممکن است بوی آنها را بگیرد و حتی گوشتی که در یک اتاق تازه رنگ شده نگهداری شود نیز ممکن است بوی رنگ به خود بگیرد. بهتر است برای هر لاشه ای که بوی غیر طبیعی بدهد ۲۴ ساعت بعد از کشتار آزمایش جوش انجام شود و در صورت مثبت بودن تست، لاشه باید ضبط و معدوم شود.

بوی جنسی گوشت

برخی از گوشت ها ممکن است بوی جنسی بدهند. این بو شبیه به بوی ادرار است و پس از کشتار در گوشت و مخصوصا در بخش های چربی آن باقی میماند. این بو بیشتر از گوشت دام های پیر استشمام می شود. این گوشت ها باید به سرد خانه منتقل شود و پس از دو روز بیرون آورده شود. اگر گوشت همچنان بوی جنسی میدهد باید ضبط و معدوم شود. بوی بد گوشت از ارزش و قیمت آن میکاهد و بر کیفیت و طعم آن نیز تاثیر منفی دارد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫5 نظرها

  1. منم بره ماده گرفتم از دوستم روز اول بوی خاصی نداشت .کباب کردیم خوب بود .بعد از دوسه ر‌وز که توی یخچال بود موقع پخت و پز مزه وبوش تغییر کرد نمیدونم چرا ؟موقع پخت بوی آن توی خونه اذیت کننده است

  2. منم بره ماده گرفتم از دوستم روز اول بوی خاصی نداشت .کباب کردیم خوب بود .بعد از دوسه ر‌وز که توی یخچال بود موقع پخت و پز مزه وبوش تغییر کرد نمیدونم چرا ؟موقع پخت بوی آن توی خونه اذیت کننده است

  3. سلام مدتی هست که هر وقت گوشت میخریم قبل پخت اصلا وی بد نمیده و رنگش هم مشکلی نداره و سالمه
    اما وقتی ک حرارت میخوره یا گرم میشه یا غذا میپزیم بوی خیلی بدی میده اصلا غذا رو خراب میکنه بوش . علت این مشکل چیه؟؟/؟

    1. سلام گوشتی که از سنقر آورده بودند میپزم بوی بدی میده اما رنگش طبیعی چکار کنم

  4. سلام در روستای ما برای ذبح بز نر که بوی نری میدهد قبل از ذبح مقداری آبلیمو میدهند ومیگویند که دیگر بوی نری نمیدهد نظر شما چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *