روش های شناسایی گاوها

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در گاوداری های بزرگ که تعداد گاوها زیاد است شناسایی گاوهای مختلف یک امر الزامی است. در این مطلب روش های مناسب برای شناسایی گاوها را معرفی می کنیم.

⚪️پلاك گوش:

این روش یکی از پرکاربردترین روش ها برای شناسایی گاوها است و شامل نصب پلاك های فلزی يا پلاستيكی در گوش گاو است. برای این نوع شماره زنی از دستگاه مخصوصی برای سوراخ کرن گوش استفاده می کنند. پلاکی که به گوش هر گاو متصل می شود دارای حروف و ارقامی خاصی هست که شناسایی هر گاو از گاوهای دیگر را راحت می کند.

⚪️خال کوبی:

یکی دیگر از روش های معمول شماره زنی در گاوداری ها خال کوبی است. این روش برای گاوهایی با گوش های كمرنگ و روشن بیشتر به کار می رود. این خال کوبی می تواند دائمی باشد و بیشتر روی گوش انجام می شود. یکی از دردسرهای این روش این است که برای خواندن خال کوبی مجبور به گرفتن گاو و تمیز کردن درون گوش آن خواهید بود.

⚪️سوراخ كردن گوش:

روش دیگر برای شناسایی گاوها سوراخ كردن گوش ها می باشد. این روشی که روشی سریع است با توجه به اینکه در کجای گوش و در کدام گوش ایجاد شده است نوعی شماره گذاری به شمار می رود. این روش چندان روش معمولی در گاوداری ها نیست.

⚪️شماره زنی با استفاده از ازت مايع(1):

این روش که یکی از روش های دائمی شناسایی گاوها است به دو روش استفاده از حرارت آتش و برودت ازت مايع انجام می شود. این روش که بیشتر برای گاوها و اسب ها به کار می رود بر روی پوست دام، شماره های دائمی ایجاد می کند.

⬅️در این روش ابتدا میله ای بلند را که شماره و عدد روی موردنظر در جلوی آن قرار دارد در آتش گذاشته تا کاملا داغ شود. سپس دام را مقید نموده و موی محل مورد نظر که قرار است شماره گذاری شود و اغلب در بخش سمت چپ بدن گاو و روی عضله بالای ران قرار دارد تراشیده شود. سپس میله گداخته را روی آن قرار می دهند تا شماره گذاری ثبت شود.

⬅️این شماره ها برای همیشه روی پوست گاو می مانند. اولین روش آن که در آن شماره زنی به وسیله آتش انجام می شود داغ کردن نامیده می شود.در این روش ضدعفونی نمودن محل با الکل پیش از داغ زدن بسیار مهم است. استفاده از این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود.

⚪️شماره زنی با استفاده از ازت مایع(2):

این روش نیز از جمله روش های شماره زنی دائمی است که در آن از ازت مایع با دمای -196 ، شماره های مسی یا برنزی و الکل برودت شده استفاده می کنند. این نوع شماره زنی دائمی است و هر چه حیوان رشد می کند و بزرگتر می شود این نشانه نیز بزرگتر می شود.

⬅️در این روش مانند روش داغ زدن ابتدا باید موهای بخشی که قرار است نشانه گذاری شود تراشید. سپس میله مورد نظر را روی بخش تراشیده شده می گذارند تا نشانه ثبت شود. مدت زمان لازم برای نگه داشتن میله روی پوست گاو به سن گاو یا گوساله و مقدار مایع سرد کننده بستگی دارد.

⬅️مدت زمان لازم برای نگه داشتن میله روی پوست گوساله هایی که کمتر از یک ماه سن دارند 5 ثانیه است اما برای گوساله های بزرگتر تا سن 16 ماهگی تا 15 ثانیه افزایش می یابد. این نوع شماره زنی موجب از بین رفتن فولیکول های مو در آن ناحیه شده و به همین دلیل روشی همیشگی است. برای برخی گاوها به زمانی بیش از 15 ثانیه برای از بین بردن کامل فولیکول ها نیاز خواهد بود.

⬅️برای گاوهای تیره رنگ باید مدت زمان کمتری میله را روی پوست نگه داشت. این نوع شماره زنی در این گاوها منجر به سفید شدن مو در این ناحیه خواهد شد.

⬅️در این روش از شماره های 10 سانتی متری استفاده می شود که از فاصله 30 تا 35 سانتی متری قابل خوانش هستند. معمولا در این روش استفاده از الكل و يخ خشك مدت زمان بیشتری نسبت به استفاده از ازت مايع با دماي 196 – درجه سانتی گراد نیاز خواهد داشت. همچنین مدت زمان لازم برای نگه داشتن میله روی پوست برای گاوهای گوشتی بیش از گاوهای شیری است.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *