عفونت چشمی در بزها را چطوری درمان کنیم؟

عفونت-چشمی-در-بزها
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بز به مانند دیگر دام ها انواع نژادهای مختلفی دارد که با پرورش آن علاوه بر فراهم کردن گوشت قادر خواهید بود از شیر بز استفاده کنید. بهترین نژادهای بز در جهان سانن و آلپاین هستند که امروزه در کشورمان پرورش داده می شوند. اگر تعدادی بز خریده اید و به پرورش آنها مشغول هستید باید به خوبی از آنها مراقبت کنید و با بالابردن دانش خود هنگام بیمار شدن بز سریعا آنها را شناسایی و نسبت به درمان آنها اقدام کنید. یکی از بیماریهایی که در بزها بسیار شایع است عفونت چشمی است.  عفونت چشمی در بزها با علائمی چون ریزش اشک، قرمزی، تورم، پوسته پوسته شدن ، ریزش مو اطراف چشم همراه است که می توانید سریعا آنها را درمان کنید.

به طور معمولا حداقل دو بار در طول روز موقع غذا خوردن بزها باید آنها را چک کنید تا از سلامت آنها مطلع شوید. و زمانی که متوجه شدید که بز با اشیا پیرامون برخورد می کند یا به طور نامتعارف سربز بالا نگه داشته می شود یا هنگام عبور کردن از درب یا گیت تردید دارد شک نکنید که دچار مشکلات چشمی شده است و در صورتی که سریعا آن را درمان نکنید حتی احتمال کور شدن بز وجود دارد.

ساختار چشم بز به چه صورت است؟

چشم بز دارای سه پلک است که وظیفه آنها محافظت از چشم در برابر عوامل محیطی خارجی است. پلک پایینی و بالایی در مقابل عوامل محیطی خطرناک سریعا بسته می شوند. پلک ها باعث می شوند که رطوبت داخل چشم به وسیله اشک حفظ شود و باعث کنترل میزان نور ورودی به چشم های بز شود.

پلک سوم بز را غشای کنترل کننده می نامند که وظیفه محافظت بیشتر و حفظ رطوبت و روان سازی چشم را به عهده دارد این ماده حاوی غدد اشکی است و در هماهنگی با سایر پلک ها بسته می شود.

اشک چطور می تونه از چشم بز محافظت کنه؟

اشک چشم دارای ایمونوگلوبولین است که به نوعی باعث کاهش عفونت چشمی در بزها می شود.

انواع بیماری چشمی در بز

  • آنتروپیون

در این بیماری عملا پلک ها بخصوص پلک پایینی بز به سمت داخل چرخیده می شود و همین امر باعث می شود که مژه های پلک وارد چشم بز شود. این بیماری معمولا در بزغاله هایی که یک یا دو هفته سن دارند بیشتر اتفاق می افتد. آنتروپیون باعث میشه که مژه ها به  چشم ساییده شده و عملا باعث ریزش اشک، سوزش و صدمه به چشم بز شود.

علائم بیماری شامل موارد زیر است.

  1. ایجاد اشک و هاله سفید رنگ در چشم
  2. اشک بیش از حد از چشم آمدن

نحوه درمان بیماری چشمی آنتروپیون در بزها

  1. تزریق 1 الی 2 سی سی پروکین پنی سیلین در زیر پوست پلک توسط دامپزشک
  2. پروکین پنی سیلین باعث تورم پلک ها و به بیرون کشیدن پلک ها و به طبع بیرون آمدن مژه ها منجر می شود.
  3. در حالت وخیم تر امکان جراحی و بخیه کردن چشم بز وجود دارد.
  • بیماری پینکی آی که باعث قرمزی چشم بز می شود

قرمزی چشم نوعی التهاب چشمی است که با سوزش چشم بز همراه است. البته این بیماری می تواند به دلیل بیماری آنتروپیون، گرد و خاک یونجه ها و حتی نور یا باد شدید ایجاد شود.

بیماری پنیکی آی ممکن است از طریق مگس ها یا ترشحات چشم به یونجه ها انتقال داده شود و به سایر بزهای گله سرایت کند.

نحوه درمان بیماری چشم قرمزی در بزها

  1. شستشوی چشم با سرم استریل (مایع شستشوی لنزهای تماسی) انجام شود.
  2. و سپس با استفاده  از قطره یا پمادهای آنتی بیوتیکی مانند Terramycin ، چندین بار در روز باعث بهبود چشم می شود.

برخی افراد نیز موفقیت در درمان را به کمک قطره های شراب یا تزریق آنتی بیوتیک هایی مانند اکسی تتراسایکلین ( دو تا سه بار در روز) را گزارش کرده اند.

  • مایکوپلاسما و کلامیدوفیلا

این نوع بیماری بر اثر دو باکتری مایکوپلاسما و کلامیدوفیلا است که در ایالات متحده دیده شده است. این بیماری اگر خفیف باشد در طول ده روز درمان می شود اما اگر شدید باشد با درمان نشدن آن ممکن است به سایر قسمتهای بدن مانند مانند پستان یا مفاصل آسیب بزند.

تورمهای چشمی در بز خیلی خطرناک است و باید زودتر به دامپزشک نشان داده شوند.

به طور معمول تورم چشم در بزها خیلی شایع نیست و عملا پشت و روی پلک به وجود می آید. این تورمها سرطانی نیستند اما می توانند باعث بیرون زدگی چشم به طور غیر طبیعی شوند که معمولاً در هنگام معاینه چشم توسط دامپزشک مشخص است.

هنگام آسیب دیدگی و جراحت چشم در بزها چیکار کنیم؟

بز حیوانی است که بسیار پرجنب و جوش است و معمولا ممکن است روی درخت هم دیده شود از این رو آسیب دیدگی  و جراحت چشمان بز کاملا مشهود است.

نحوه درمان عفونت چشمی بر اثر خراش خفیف

این خراش های خفیف ممکن است بر اثر جمع شدن اشک یا چپ شدن چشم بز همراه شود  که با مصرف پمادهای آنتی بیوتیک قابل درمانند.

بیماری تروما چیست و چگونه درمان می شود.

در برخی اوقات جراحات چشم ممکن است به علت پارگی رگ های خونی، سفیدی چشم (اسکلرا) قرمز همراه شود که به اصلاح به بیماری تروما می گویند. برای درمان بیماری تروما از یک بسته یخ استفاده می شود.

  1. با جذب شدن خون معمولاً این مشکل به مرور زمان برطرف خواهد شد.
  2. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت در چنین مواردی بهتر است چندین بار در روز پماد مخصوص چشم استفاده شود.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *