نقش تغذیه بر تولید مثل گاو

زمان مطالعه: 3 دقیقه

⚪️نقش تغذیه بر کاهش یا افزایش تولید مثل گاو

جالب است بدانید که علاوه بر بیماری، مسمومیت، مشکلات مدیریتی، تغذیه بر کاهش تولیدمثل گاو تاثیر بسزایی دارد. نقش تغذیه بر تولیدمثل گاو از آنجا مشهود می شود که کمبود ویتامین A و سلنیوم باعث جفت ماندگی در گاو و کمبود کلسیم باعث بیماری تب شیر می شود. برای اینکه با کاهش باروری گاو مواجه نشوید باید تغذیه مناسب را در دستور کار خود قرار دهید.

با وجود اینکه با تلقیح مصنوعی در گاو و خرید اسپرم گاو می توان باعث افزایش تولیدمثل گاو شد اما بیماری، مسمومیت و حتی تغذیه نامناسب می تواند عاملی بر کاهش باروری گاو باشد. کمبود مواد مغذی، کلسیم، ید، سلنیوم، ویتامین A حتی عاملی بر بوجود آمدن بیماری تب شیر، جفت ماندگی، سقط جنین است و همین بیماری هاست که باعث کاهش تولید مثل می شود و در عین حال نقش تغذیه بر تولیدمثل گاو را نشان می دهد.

⚪️چاقی یا لاغری گاو عاملی بر کاهش باروری

در طول دوران آبستن اگر به گاو زیاد مواد پروتیئنی بدهید می تواند عاملی بر چاق شدن گاو شود که همین عامل می تواند باعث سخت زایی گاو شود. گاوهای چاق دچار کاهش باروری هستند. از این رو گاوهای لاغر نیز آمادگی آبستن شدن و زایمان را ندارند پس باید به صورت کامل و دقیق به تغذیه گاو آبستن برسید.

⚪️تاثیر انرژی در باروری گاو

مهمترین فاکتور در کاهش راندمان تولیدمثل گاو انرژی است. اگر انرژی کافی در تلیسه ها و گاوهای بالغ وجود نداشته باشد باعث چاق شدن گاو می شود. چاق شدن گاو عاملی بر تنبل آنها و تمایل نداشتن به جفت گیری گاو می شود. حتی دریافت انرژی زیاد هم باعث لاغری گاو می شود.

⚪️کمبود پروتئین عاملی بر کاهش باروری گاو

  • ⬅️کمبود پروتئین در گاوهای شیری باعث کاهش تولید شیر، آبستنی و حتی فحلی شدن گاو می شود.
  • ⬅️اضافه کردن پروتئین به جیره غذایی گاو باعث تولید بیشتر شیر گاو می شود.
  • ⬅️در صورتی که با اضافه کردن پروتئین انرژی گاو کم باشد باعث افزایش میزان آمونیاک و اوره در خون گاو می شود که عاملی بر کاهش باروری گاو است.

⚪️تاثیر مواد معدنی در کاهش باروری گاو

  • ⬅️کمبود کلسیم باعث وقوع بیماری تب شیر در گاو می شود.
  • ⬅️کمبود فسفر باعث افزایش تعداد دفعات تلقیح مصنوعی در گاو می شود.
  • ⬅️کمبود سلنیوم باعث بیماری جفت ماندگی در گاو می شود.
  • ⬅️کمبود ید باعث بیماری سقط جنین، کاهش مقاومت در برابر بیماری های عفونی در گاو می شود.
  • ⬅️کمبود ویتامین A عاملی بر سقط جنین در گاو، جفت ماندگی و تاخیر در بلوغ جنسی است.

◀️کمبود یا نامتعادل بودن مواد معدنی می تواند عاملی بر کاهش راندمان تولیدمثل گاو باشد. پس بهتر است در جیره غذایی گاو به اندازه کافی مواد معدنی وجود داشته باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *