عوامل موثر بر افزایش عمر مفید تلیسه ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عوامل موثر بر افزایش عمر مفید تلیسه ها

معمولا در طول یک سال ۲۵ الی ۳۵ درصد گاوهای یک گله شیری حذف شده و گاوهای جدیدی جای آنها را می گیرد. این گاوهای جدید و شیری باید از بین تلیسه های سال قبل انتخاب شوند. تعویض به موقع گاوها و انتخاب صحیح تلیسه های شیری در سودآوری یک دامداری بسیار مهم است. مدیریت ضعیف در این زمان میتواند تاثیر منفی بر عملکرد تولیدی گله داشته باشد.

تلیسه ها وقتی به سن ۱۳تا ۱۵ ماهگی می رسند باید حداقل۶۰ درصد از وزن بلوغ خود را داشته باشند تا برای تلقیح مناسب باشند. در این زمان تلیسه باید دارای امیتاز بدنی ۳ بوده و حداقل ارتفاع آن از جدوگاه ۱۳۰ سانتیمتر باشد. در ادامه شما را با مهمترین عوامل موثر بر افزایش عمر مفید تلیسه ها آشنا می کنیم.

برای افزایش عمر مفید تلیسه ها باید از این موارد پیشگیری کرد:

  • پیش از هر چیز بستر مناسب و خشک برای پرورش تلیسه ها فراهم باشد. اگر بستر تلیسه ها خیس و پر از گل و لای باشد این گل ها به بدن دام چسبیده و تاثیرات منفی بر سلامتی تلیسه می گذارند که موجب کاهش سرعت رشد دام شده و زمان اولین بارداری را به تعویق می اندازد.

این گل و لای، تلیسه ها را مستعد انواع بیماری های انگلی کرده و میتواند سلامت اندام های حرکتی و سم های آنها را نیز به خطر بیندازد.

  • ورم پستان یکی دیگر از مشکلات شایع در شروع دروان تلیسگی است. معمولا این ورم پستان در دروان بلوغ به صورت کامل بروز خواهد کرد.
  • اجرای برنامه واکسیناسیون به صورت کامل و در زمان مناسب یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در افزایش عمر مفید تلیسه هاست.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *