آشنایی با نژاد گاو هرفورد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نژاد گاوهرفورد یک نژاد گوشتی بوده که منشا آن انگلیس است.  گاو هرفورد از بخش هایی از منطقه غرب میدلند است که به کشورهای بسیاری هم صادر خواهد شد. در بیش تر از 50 کشور دنیا بیش از پنج میلیون نژاد خالص از گاو هرفورد وجود دارد. در واقع تجارت گاو نژاد هرفورد از سال 1817 از انگلیس به مناطق دیگر در کشورهای دیگر مانند آمریکا شروع شد و سپس با گسترده شدن آن به کانادا و مکزیک و همچنین بزرگ ترین تولید کننده گوشت در آمریکای جنوبی پخش شدند.


تاریخچه نژاد گاو هرفورد

گاوهای نژاد هرفورد در منطقه تا قرن 18 میلادی مشابه با گاوهای دیگر انگلستان جنوبی بوده و با رنگی کامل قرمز و در بخش هایی سفید دیده می شدند که از این لحاظ شبیه نژاد ساسکس و نورث دوون بودند. اواخر قرن 18 و در اوایل قرن 19 ام میلادی از گاوهای دیگر که بیش تر شورت هورن بوده اند ترکیب نژادی برای تبدیل به گاو گوشتی جدید تولید شد. این نژاد های جدید در اوایل این موضوع رنگ های گوناگونی پیدا کردند و در گله ها رنگ ها از زرد، خاکستری، قهوه ای و … را داشتند. در اواخر قرن 18 میلادی از خصوصیت داشتن چهره سفید در تمام این نژاد ایجاد شد. در واقع اولین بار در سال 1817  توسط شخصی به نام هنری صورت پذیرفت که به آمریکا آن را صادر نمود و سپس ادامه آن واردات در دهه های 1840 انجام گشت.

انواع نژاد گاو هرفورد

گاو هرفورد بدون شاخ

یکی از انواع گاوهایی که به صورت ژنتیکی بدون شاخ می باشند گاوهرفورد بی شاخ بوده که با جهش طبیعی از  1889 میلادی به صورت یک نژاد جدا انتخاب شد. اتحادیه گاوهای هرفورد بی شاخ در سال 1910 تاسیس شد. در سال 1995 هرفوردهای بدون شاخ و هرفوردهای آمریکای با هم ترکیب یافته و به نام انجمن هرفورد آمریکا نامگذاری شد.

گاو هرفورد سنتی

برخی از افراد گاوهای هرفورد را با انواع دیگری از مدل های دیگر ترکیب نژادی می کنند تا بتوانند خصوصیاتی که در هر دو نژاد مدنظرشان می باشد را دریافت نمایند. این امر باعث می شود که تغییر نژادی جدیدی ایجاد شود ولی همیشه بدین گونه نمی باشد و بعضی از گونه های گاو هرفورد جدا نگه داشته می شوند تا بتوانند ویژگی های نژادی خود را نگه دارند. این گاوها همان خصوصیات اصلی ژنتیکی و سنتی خود را دارند و ارزش نگه داشتن ژنتیک را دارند.

خصوصیات ظاهری نژاد گاو هرفورد

گاو نژاد هرفورد دارای رنگی قرمز تیره یا قرمز مایل به زرد می باشد که در بخش زیر سینه و غبغب آن رنگ سفید وجود دارد. گاو نژاد هرفورد دارای پهلوهایی سفید می باشند که دارای نشان هایی در بخش زیر زانو و همچنین مفصل می باشد. البته این نژاد گاوهایی عضلانی دارند که در طول با پاهایی برابر دارای هیکلی درشتی می باشند. بخش هایی از بدن این گاو که در مورد گوشت بازدهی خوبی دارد بخش های کمر، پشت پا و کپل می باشد.

مشخصات کلی نژاد گاو هرفورد

  • جهت نگهداری نژاد گاو هرفورد نگرانی بابت جا وجود ندارد.
  • کشور مبدا و منشا گاو هرفورد انگلیس می باشد.
  • از گاو نژاد هرفورد برای تولید گوشت استفاده می شود.
  • گاو نژاد هرفورد دارای شاخ سفید رنگ می باشد.
  • گاو نژاد هرفورد دارای پوشش رنگی سفید و قرمز است.

وزن گاو نژاد هرفورد

وزن گاو نر بالغ نژاد هرفورد معادل 1800 پوند ( 835 کیلوگرم) بوده و وزن گاو ماده 1200 پوند (545 کیلوگرم) می باشد. همچنین ارتفاع و قد گاو نژاد ماده 152 سانتی متر و گاو ماده آن 140 سانتی متر می باشد.

سلامتی گاو نژاد هرفورد

بیش ترین بیماری که در گاوهای نژاد هرفورد پیش می آید سرطان چشم است. اگر گاو مداوم در نور خورشید قرار گیرد این موضوع بیش تر هم اتفاق می افتد. در آمریکا و کانادا بر روی این موضوع تحقیقاتی انجام شده و نشان دهنده این موضوع شد که سرطان در پلک  و قرنیه مشکلی ارثی می باشد که به صورت معمول و رایج در آن ها خود را نمایان می کند. عامل دیگر که ممکن است در مورد تغذیه اتفاق بیافتد. موضوع دیگر پوست پستان است که به دلیل رنگدانه های سفید در برابر نورخورشید به صورت آفتاب سوخته می شود. یکی دیگر از مشکلات نژادی در گاو نژاد هرفورد داشتن ژن مغلوبی است که باعث کوتولگی می شود.

قیمت گاو نژاد هرفورد

گاوهای نژاد هرفورد گاوهای گوشتی هستند که تولید اصلی آن ها گوشت می باشد. اندازه، جنسیت و بالغ یا گوساله بودن این نژاد قیمت آن را تعیین می نماید و بر همین اساس هم متفاوت می باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *