نکاتی برای پیشگیری از اسهال در گوساله ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نکاتی برای پیشگیری از اسهال در گوساله ها

  1. گوساله باید پس از تولد تمیز و خشک شود و محل نگهدای و خوردن آب و غذای آن نیز باید کاملا تمیز و ضد عفونی شود.
  2. گوساله در روزهای نخست تولد باید به اندازه کافی آغوز دریافت کند. این ماده شفابخش برای تقویت سیستم ایمنی دام تازه متولد شده بسیار ضروری بوده و هیچ جایگزینی ندارد. در صورت عدم تغذیه گوساله با آغو در زمان مناسب، هیچ درمان دیگری برای اسهال فایده نخواهد داشت.
  3. گوساله تازه متولد شده باید در مکانی انفرادی و اختصاصی نگهداری شود. جایگاه نگهداری گوساله باید دارای بستری نرم و بهداشتی باشد.
  4. تمیز و ضد عفونی کردن به موقع تمامی وسایل مربوط به گوساله مانند ظروف غذاخوری و آب خوری و وسایل تولید و آماده سازی خوراک نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای گوساله به اسهال دارد.

نکاتی برای پیشگیری از اسهال در گوساله ها

  1. تغذیه گوساله را به صورت ناگهانی تغییر ندهید. برای مثال تغییر یک باره شیر تغذیه ای گوساله بین شیر کامل، شیر مکمل و شیر پس چرخ میتواند آسیب های جدی به سلامت گوساله ها وارد کند. در این شرابط حتی تغییر نوع تغذیه گوساله و بازگرداندن آن به همان شیوه تغذیه قبلی نیز بی اثر بوده و میتواند سلامت گوساله را به مخاطره بیندازد.
  2. هیچگاه شیر پس مانده شیردوشی را به گوساله ها ندهید زیرا ممکن است این شیر حاوی عوامل بیماری زا و یا سموم و داروها باشد و به سلامت گوساله ها آسیب جدی وارد کند.
  3. یکی دیگر از عوامل ایجاد اسهال در گوساله ها دادن شیر داغ به آنهاست. برای پیشگیری از بروز اسهال در گوساله ها از دادن شیر داغ یا شیر زیاد سرد به آنها خودداری کنید.
  4. کوکسیدیوستات ها تاثیر بسیار مثبتی بر پیشگیری از بروز اسهال در گوساله ها دارد.
Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *