نکات مهم در بررسی سلامت گوساله ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یک دامدار موفق برای پیشگیری از بروز بیماری و تلفات دامی و همچنین عدم نیاز به صرف هزینه های زیاد دارو و درمان دام، باید مرتبا گوساله ها را بررسی کرده و در این بررسی هفت نکته را مد نظر داشته باشد. در صورت وجود علائم خطر در گوساله باید معاینه دقیق را به دامپزشک بسپارید.

نکات مهم در بررسی سلامت گوساله ها

  1. توجه به بوی ادرار

وقتی در حال بازدید از جایگاه نگهداری و پرورش گوساله ها هستید بوی ادرار آنها را استشمام کنید. بوی تند ادرار میتواند نشانه ابتلای دام به اسهال یا عفونت گوارشی باشد. اگر بوی ادرار ناشی از تراکم دام ها باشد خطر بروز پنومونی در روزهای آینده دامها را تهدید می کند.

  1. حرکت دام

به حرکت دام توجه کنید. همه گوساله های شیرخوار به محض دیدن کارگر مسئول شیردهی به سمت او حرکت میکنند. اگر گوساله ای در این شرایط حرکت نکرد باید او را معاینه کنید.

  1. اشتهای گوساله

اشتهای دام نشان دهنده سلامت آن است. اگر گوساله برای نوشیدن شیر ولع دارد یعنی از سلامت خوبی برخوردار است. گوساله هایی که به نوشیدن شیر بی میل هستند و یا شیر را نیم خورده رها میکنند ممکن است بیمار باشند.

  1. از براق بودن چشم ها و تمیز بودن ناحیه مقعد گوساله مطمئن شوید.
  2. پوشش بدن یک گوساله سالم براق یکنواخت است. ریزش موها، پوف یا زبر بودن پوشش گوساله می تواند نشان از وجود عارضه در گوساله ها باشد.
  3. یک گوساله سالم باید نشخوار کرده و به اندازه کافی بخوابد. کیفیت بستر گوساله را نیز بررسی کنید.
  4. به صدای نفس کشیدن گوساله توجه کنید. نفس های صدادار می تواند نشانه وجود بیماری های تنفسی در گوساله باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *