چگونگی رفتار چرا در گوسفند

خرید قربانی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

چگونگی رفتار چرا در گوسفندان

به طور کلی زندگی گوسفندان بر پایه دو بازه زمانی چرا می باشد. گوسفندان یک بار در صبح زود به چرا می پردازند و در نوبت بعد در نزدیکی غروب چرا می کنند. در فاصله زمانی بین دو چرا، گوسفند میل شدیدی به استراحت و نشخوار کردن دارد.

گوسفند زمانی حدودا 5 الی 10 ساعت را در طی شبانه روز صرف چرا کردن می کند که این مدت زمان به عوامل زیادی مانند شیب چراگاه و ارتفاع آن، طول روز، نژاد گوسفند و میزان گیاه موجود در مرتع بستگی دارد. همچنین بسته به نوع و میزان علوفه چراگاه و همچنین طول روز میزان چرای گوسفندان متفاوت خواهد بود.

گوسفندان تمایل زیادی به خوردن برگ و ساقه گیاهان بزرگ دارند و برای اینکار از لب و دندان های جلویی خود بیشترین استفاده را می برند و علاوه بر آن حرکات سر گوسفند نیز به بالا بردن توان چرای آن کمک می کند. از آنجایی که برگ و ساقه گیاهان حاوی مواد معدنی و مغذی بسیاری است تمام نیازهای یک گوسفند در چرا تامین خواهد شد.

میزان چرای گوسفند به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند:

  • سن و جثه دام
  • نوع گیاهان و خوش خوراک بودن آن ها
  • عدم وجود تنش های محیطی

گوسفند سالم به طور معمول به دنبال خوش خوراک ترین گیاه می باشد و تمایلی به خوردن کثافات و علوفه آلوده ندارد. گوسفندان چرا در مراتع با شیب ملایم را ترجیح می دهند و از طرفی این مساله به غنی شدن خاک نیز کمک خواهد کرد زیرا کود گوسفندان موجب تقویت خاک شده و آن را برای کشاورزی بسیار ایده آل می کند.

نکته بسیار جالبی که در مورد چرای گوسفندان وجود دارد این است که گوسفندان زمین های مثلثی شکل را زودتر از زمین های مربعی شکل چرا می کنند. همچنین گوسفند مسافت های زیادی را برای چرا کردن راهپیمایی می کند در حالی که گاوها تمایل به ایستادن در مکانی خاص و چرا در منطقه ای محدود را دارند.

گوسفندان به طور ذاتی تمایل به زندگی اجتماعی و چرای دسته جمعی دارند و به همین دلیل همراه با گله میزان علوفه بیشتری در مقایسه با زمانی که تنها باشند مصرف می کنند. پرورش دهندگان گوسفند باید علاوه بر توجه به چرای غنی و لازم دام، توجه ویژه ای نیز به مساله محیط زیست و عدم آسیب به گیاهان منطقه و خاک آن داشته باشند.

در سال های اخیر به دلیل افزایش نیاز به تولید گوشت قرمز و گوسفندی پرورش گوسفندان در مکان هایی محصور و تغذیه زیاد در مدت زمان کم رواج پیدا کرده است که طبعا گوشت این گوسفندان از کیفیت و سلامتی کمتری برخوردار است. تمامی گوسفندانی که توسط گروه گوسفند زنده به فروش می رسد در ییلاق کأنی سفید دشت مغان پرورش پیدا می کنند و از بهترین و طبیعی ترین علوفه های این منطقه بکر و حاصلخیز تغذیه می شوند. گروه گوسفند زنده به شما اطمینان می دهد که گوسفندانی با گوشتی سالم و ارگانیک را به شما عرضه خواهد کرد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

  1. ی بره ۳۰ تا ۳۳ کیلو بی حال
    علوفه میخورد نشخوار میکند ولی زود به زود می نشیند خیلی کم علوفه میخورد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *