آشنایی با انواع مختلف گوسفند نژاد آواسى

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آشنایی با انواع مختلف گوسفند نژاد آواسى

گوسفند نژاد آواسی یکی از بهترین نژادهای گوسفند در جهان بوده که در کشورهای سوریه، عراق، اردن، اسرائیل، لبنان و جنوب ترکیه پراکنده است. این نژاد از جمله نژادهای دارای پشم ضخیم بوده و به دلیل کیفیت خاص آن برای استفاده در صنعت قالب بافی بسیار مناسب است.

این نژاد در برابر تغییرات محیطی، راهپیمایی های طولانی و سرما بسیار مقاوم است اما در برابر گرما و رطوبت کمی ضعیف است. گوسفند آواسی دارای درصد شیردهی بالایی است و علاوه بر آن درصد بره زایی بالایی دارد و در طول یک سال قادر به دو بار بره زایی است.

گوسفند آواسی یا همان گوسفند نژاد عربی انواع مختلفی دارد که در سال های اخیر با اصلاح نژادی انواع مختلفی از آن با اسامی مختلف بر حسب مکان، در سراسر خاورمیانه بوجود آمده است.

گوسفند نژاد آواسی اغلب سفید رنگ و با سر و دست و پای قرمز است. بدن این گوسفند به جز در قسمت سر و پاها پوشیده از پشم است.

دو تا از مشهورترین گوسفند های نژاد آواسی گوسفند بلدى و ديرى بوده که به ترتیب مربوط به بخش شرقی و غربی کشور سوریه هستند. نوع دیگری از نژاد آواسی گوسفند جزیره است که در کشورهای عراق و الجزایر پراکنده اند و درصد شیردهی پایینی دارد.

مشهورترین گوسفندهای اصلاح یافته از نژاد آواسی در کشورهای عراق و اسرائیل وجود دارند که در این مطلب آن ها را به شما معرفی می کنیم.

  1. نعيمه

این نژاد اصلاح یافته از نژاد آواسی بوده و در کشور عراق پراکنده است. این گوسفند نسبت به گوسفند آواسی اصیل کوچکتر بوده و ساق هایی عضلانی تر دارد. این نژاد اصلاح یافته دارای پشمی مرغوب تر نسبت به نژاد آواسی است و شیردهی بالاتری نیز دارد.

رنگ بدن این گوسفندان تماما سیاه و گاها در ناحیه گردن و صورت قرمز است. این گوسفندان بیشتر در ناحیه شمال عراق یافت می شوند و توسط قبيله جبل شمر پرورش داده می شوند.

  1. شفالى

این نژاد اصلاح یافته نیز از نژاد آواسی بوده و بیشتر در جنوب عراق و منطقه کوت لیوا پراکنده است. این گوسفند که شفالی نامیده می شود جثه ای درشت تر نسبت به آواسی اصیل دارد و زودتر به سن بلوغ می رسد. گوسفند شفالی اغلب به رنگ خرمائى و گاها سياه دیده می شود.

  1. آواسى اسرائيلى

یکی دیگر از بهترین نژادهای اصلاح یافته از گوسفند آواسی، نژاد آواسی اسرائیلی است. این برنامه اصلاح نژادی از سال ۱۹۵۳ در اسراییل آغاز شد و طی آن قوچ‌هاى آواسی با 150 هزار راس ميش‌هاى هيريک ناحيه سى‌زر ترکیه (ناحیه ای در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه) جهت اصلاح نژادی تلاقی شدند.

میش های هیریک دارای بدنی کوچکتر نسبت به نژاد آواسی بوده وزنی در حدود 40-50 کیلوگرم دارند. بر اثر تلاقی میش های هیریک با قوچ های برتر نژاد آواسی، نوع اصلاح شده آواسی اسرائیلی بوجود آمد که در نهایت موجب تولید نژادی جدید از آواسی شد که نسبت به گوسفندهای آواسی اصیل شیر بیشتری تولید می کنند.

گوسفند آواسی اسرائیلی دوره 200 روزه شیردهی دارد که طی این مدت حدودا 370 کیلو شیر با درصد چربی 7 درصد تولید می کند. گوسفندان نژاد آواسی اسرائیلی در یک گله، پشم یک دست تری نسبت به گله آواسی اصلی با همان تعداد را دارند.

آشنایی با انواع مختلف گوسفند نژاد آواسى

اگر قصد پرواربندی نژادهای مختلف گوسفند زنده و پرورش آن را دارید باید بدانید که خرید بره های سالم نیمی از هزینه های پرواربندی می باشد. مرکز فروش گوسفند زنده در هر ساعت شبانه روز و در هر کجای تهران آماده فروش بره های سالم از هر نژادی و مورد تایید شهرداری به شما می باشد.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫5 نظرها

  1. درود بر شما
    جسارتا در ارتباط با ویژگیهای گوسفند آواسی مطرح شده که”نسبت به گرما و رطوبت کمی ضعیف است ” در حالی که یکی از ویژگی های این نژاد مقاومت بالای آن در مقابل گرماست .
    البته اگر نظر شما حساسیت این نژاد به آب و هوای شرجی است که موضوع متفاوت است ولی اگر صلاح بدانید بجای گرما و رطوبت دقیقا آب و هوای شرجی را درج نمایید.
    با آرزوی موفقیت

  2. Thanks for ones marvelous posting! I seriously enjoyed
    reading it, you are a great author. I will make sure to bookmark your blog and will eventually
    come back in the foreseeable future. I want to encourage yourself to continue your great job, have a nice day!/

  3. سلام ايا دراستان خراسان رضوى هم مركزى مانند شماجهت ارائه دام زنده جهت پرواربندى وجوددارد
    ممنون كه جواب ميدهيد
    سالارى

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *