آشنایی با خواص و مضرات مصرف روغن دنبه

مصرف روغن دنبه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

مصرف روغن دنبه که از دنبه گوسفندان بدست می آید از گذشته در کشور ما رایج بوده و از آن می توان در تهیه غذاهای مختلف استفاده کرد. بسیاری از ایرانی ها طعم دنبه را دوست دارند و از آن برای خوش طعم کردن کباب ها و غذاهای خود استفاده می کنند. بحث در مورد مفید یا مضر بودن دنبه گوسفند فراوان است و ما در این مطلب سعی کرده ایم به صورت جامع این موضوع را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه مصرف دنبه در ایران

روغن دنبه هم از نظر طب سنتی و هم در طب جدید دارای خواص و مضراتی است که در ادامه بیشتر با آن آشنا میشوید. این روغن طبیعی که محصول چربی یا پی گوسفند در قسمت دم آن است بوی خاصی دارد که برخی از افراد از این بو خوششان نمی آید. برای از بین بردن بوی دنبه راهکارهای زیادی وجود دارد که در ادامه این راهکارها نیز با هم بررسی می کنیم. روغن دنبه در گذشته مصارف زیادی داشت و به دلیل محبوبیت بالایش قیمت آن حتی از گوشت هم بیشتر بود. حکیمانی چون ابوعلی سینا مصرف دنبه را بیشتر به افرادی توصیه می کردند که یا مزاج خیلی گرمی داشته باشند و یا روزانه کارهای سنگین انجام میدهند. این افراد با انجام کارهای سختی چون کشاورزی و یا و فعالیت های سنگین میتوانستند روغن دنبه را به خوبی حل کرده و از انرژی حاصل از آن برای انجام کارهای خود استفاده کنند.

 روغن دنبه در طب سنتی

در طب سنتی خوردن روغن دنبه بیشتر به افرادی توصیه میشود که دارای سیستم بدنی قوی و پرکار باشند. در طب سنتی دنبه را ماده ای ضد افسردگی میدانند که به آرامش اعصاب کمک میکند. از دیدگاه طب سنتی مصرف روغن دنبه میتواند به زیبایی صورت و لاغر شدن نیز کمک کند. به نظر اطباء طب سنتی طبع روغن دنبه گرم بوده و در نتیجه برای بدن مفید است. آنها معتقدند این روغن نه تنها چاق کننده نیست بلکه میتواند به لاغر شدن بدن نیز کمک کند.

مصرف روغن دنبه

فواید مصرف روغن دنبه برای بدن

اگر شما فردی فعال هستید روغن دنبه در بدن شما به راحتی هضم می شود پس برای مصرف آن نگران نباشید. اگر روغن دنبه با مقداری مرزه یا آویشن مصرف شود هضم آن آسانتر نیز خواهد شد و مواد مفید آن بهتر جذب بدن میشود. مصرف روغن دنبه برای افرادی که مزاج گرم دارند بیشتر توصیه می شود زیرا دنبه در بدن آنها به راحتی هضم می شود. به عقیده متخصصان طب سنتی اگر روغن دنبه به صورت استاندارد تهیه شود نه تنها هیچ ضرری برای بدن ندارد بلکه می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد. بهتر است روغن دنبه را با موادی چون پیاز ترکیب کنید تا بوی بد و غلظت آن از بین برود و در بدن رسوب نکند.

مضرات مصرف روغن دنبه

مصرف روزانه و مداوم روغن دنبه برای افرادی که تحرک بدنی کافی ندارند به هیچ وجه توصیه نمی شود. مصرف مداوم روغن دنبه میتواند منجر به رسوب این روغن در رگ ها شده و بیماری های قلبی و عروقی را در بدن فرد ایجاد نماید.

مصرف روغن دنبه

روغن دنبه در طب جدید

این روغن در طب جدید یکی از انواع روغن های منعقد شده یا منجمد است که به آن شحم نیز گفته میشود. در طب جدید مصرف این روغن منجمد چندان توصیه نمی شود زیرا مصرف بیش از حد آن میتواند برای افرادی که قوه هاضمه قوی ندارند مضر باشد. بارها دیده ایم که در روستاهای کشور ما افرادی حتی در سن ۱۰۰ سالگی از روغن محلی و روغن دنبه مرتبا استفاده میکنند و هیچ مشکلی ندارند. جالب است بدانید اسکیموها در تمام طول زندگی از روغن دنبه استفاده میکنند و عمری طولانی دارند. روغن دنبه برای افرادی که سبک زندگی پرشور و حرکتی دارند خطری ندارد اما اغلب افراد در دنیای صنعتی و مدرن ما فعالیت بدنی بسیار کمی دارند و در نتیجه مصرف روغن های جامد میتواند به بدن آنها آسیب سده و منجر به بیماری های قلبی و افزایش کلسترول و فشار خون در آنها شود.

نحوه تهیه روغن دنبه

در ابتدا تهیه روغن دنبه را به روش سنتی را توضیح می دهیم. در این روش ابتدا دنبه را روی حرارت میگذارند تا آب شود. این کار موجب افزایش میزان کلسترول موجود در روغن میشود که خطر رسوب کلسترول در رگ های خونی و انسداد آنها را افزایش می دهد. روش دوم که روش صنعتی تهیه روغن دنبه است محصول سالم تری را تولید می کند. در این روش از تکنیک شیمیایی استخراج برای بدست آوردن این روغن استفاده میکنند. برای این کار روغن را در حرارت کم تولید می کنند که در طی آن کپسول‌های روغنی داخل دنبه به همراه آب از آن خارج میشود و در نتیجه محصول مورد نظر بی خطرتر خواهد بود.

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

  1. اون مرغی که انجیر میخوره توکش کجه
    اگر بخواهیم در مورد عوارض و خواص مواد غذایی و ضرر ها و نفع های ان بحث کنیم
    ابتدا باید نگاهی به گذشته کنیم و عمر و بیماری های انها و نوع تغذیه انها و دوم به زمان حال و اسکیمو ها که انها هم الان روغن حیوانی خیلی زیاد مصرف میکنند و تا الان کمتر از ۸۵ سال نداشته اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *