انواع بیماری در گوساله ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

انواع بیماری در گوساله ها

کمله گوساله متشکل از دو بخش گو به معنی گاو و ساله به معنی یک ساله است. بنابراین به طور کلی کلمه گوساله به همه گاوهای زیر یک سال گفته می شود. در بحث پرورش گوساله مسائل مختلفی را باید در نظر بگیرید که یکی از مهمترین آنها شناخت انواع بیماری های گوساله هاست. در ادامه با مهمترین بیماری هایی که سلامت گوساله های جوان را تهدید میکنند آشنا خواهید شد.

  • بیماریهای ارثی و ژنتیکی

یکی از بیماریهای ژنتیکی در گوساله ها کمتر یا زیادتر بودن تعداد انگشتان است. این بیماری نوعی بیماری ژنتیکی است که با انتقال ژن معیوب به گوساله ها منتقل می شود. گوساله هایی با این نقش ژنتیکی دچار مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات حرکتی می شوند که راه رفتن آنها را با مشکل مواجه میکند. این گوساله ها به آرامی حرکت میکنند و اغلب به دلیل عدم توانایی در خوردن غذا در همان ماههای ابتدایی تولد تلف می شوند.

موارد دیگری همچون خوردن مواد غذایی مضر مانند گون، مصرف داروهای ضد انگل و سموم مختلف میتواند موجب بروز نقص در گوساله های تازه متولد شده شود. عدم تغذیه مناسب و کافی نیز یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامتی این دامهاست.

انواع بیماری در گوساله ها

  • بیماریهای گوارشی

یکی از بیمارهای گوارشی شایع در بین گوساله ها عدم عملکرد صحیح مری این دامهاست. این مساله اغلب به دلیل خوراندن شیرهایی با دمای نامناسب به گوساله ها اتفاق می افتد. برای درمان این مشکل می توانید چند روزی او- آر- اس به گوساله ها بدهید.

اسهال یکی دیگر از بیماریهای گوارشی معمول در بین گوساله هاست. این بیماری به دلایل متعددی مانند استرس، ژنتیک، عفونت، مسمومیت با انواع خوراکی ها و داروها و … ایجاد می شود. بهترین راهکار برای درمان اسهال گوساله ها جبران کمبود مایعات در بدن دام است. برای درمان اسهال گوساله ها حتما به دامپزشک مراجعه کنید. معمولا برای درمان این بیماری داروهایی خوراکی یا تزریقی به گوساله داده می شود. اگر این مشکل ناشی از آلودگی های باکتریایی و یا ویروسی باشد دادن شیر به گوساله را به مدت یک روز قطع میکنند.

  • بیماریهای تنفسی

این بیماری ها اغلب برای گوساله ها ۲ تا ۵ ماهه و در فصل زمستان رخ می دهد. بیماریهای تنفسی اغلب بر اثر عوامل محیطی رخ می دهد و گاهی نیز در زمان تولد بوجود می آیند. در گام اول باید این گوساله ها را از دیگر گوساله ها جدا کرد و سپس آنتی بیوتیک های تجویز شده به این دامهای بیمار داده شود.

  • بیماری های پوستی

سلامت پوست حیوان نشان دهنده سلامت درون بدن آنهاست. مشکلا پوستی گوساله ها می تواند نشانگر وجود بیمارهایی خاص در بدن آنها باشد.

یکی از مشکلات رایج پوستی در گوساله ها ریزش مو است که می تواند ناشی از عوامل مختلف مانند علل ارثی، عدم تغذیه مناسب یا آلودگی های محیطی باشد. بنابراین وجود هر گونه ریزش در گوساله ابتدا باید علت یابی شود تا درمان مناسب با آن ارائه و اجرا شود. برای درمان این بیماری معمولا اقداماتی همچون جدا کردن دام های بیمار از دیگر دام ها، سالم سازی و ضدعفونی کردن محیط زندگی حیوان اجرا می شود.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *